Sondaż: ponad 2/3 Polaków popiera protest mediów przeciw nowemu podatkowi

Strajk telewizji, rozgłośni, portali internetowych i prasy pod hasłem "Media bez wyboru" popiera aż 62 proc. Polaków, z czego 3/4 popiera go zdecydowanie - wynika z badania Kantar Polska dla Komitetu Badań Radiowych.
Zobacz wideo

W środę 10 lutego kilkadziesiąt portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych oraz gazet solidarnie protestowało przeciwko planom wprowadzenia nowego podatku od reklam. Nadawcy zawiesili, ograniczyli lub zmienili sposób przekazywania informacji - emitowali tylko komunikaty o proteście lub czarne plansze z napisem "Media bez wyboru". Gazety tego dnia opublikowały na okładkach całostronicowy list otwarty. Media protestują przeciwko planom nałożenia na nie nowego podatku (naliczanego od przychodów, nie zaś od zysku), co najbardziej uderzy w wolne i niezależne redakcje, ograniczając odbiorcom dostęp do rzetelnej informacji.

Sondaż. Protest mediów z poparciem społecznym

Według najnowszego sondażu niezależnego instytutu Kantar Polska prawie wszyscy Polacy zauważyli protest (bo aż 91 proc.). Odsetek ten był zbliżony do 90 proc. nawet wśród odbiorców najstarszych (87 proc. w wieku 60-75 lat jest świadomych strajku mediów) czy mieszkańców wsi (również 87 proc.). Z kolei w mniejszych miastach (20-100 tys. mieszkańców) akcję zauważyło rekordowe 98 proc. To imponujące wyniki, biorąc pod uwagę, że nie wszyscy Polacy codziennie korzystają z mediów.

Choć w czasie trwania protestu informacje o nim były dość lakoniczne (wiele mediów nie nadawało w ogóle programu), to już dzień później aż 62 proc. badanych przyznało, że go popiera. Kolejne 18 proc. było niezdecydowanych, co mogło wynikać właśnie z braku szczegółowych informacji o jego powodach w pierwszym etapie.

Najwięcej zwolenników akcja "Media bez wyboru" miała wśród młodych osób w wieku 15-24 lata - poparcie wyraziło 71 proc. osób z tej grupy. Wśród dorosłych (25-59 lat) akcja miała poparcie blisko 2/3 ankietowanych (63 proc.). Nawet wśród osób najstarszych (60-75 lat) strajk wspierała większość, przy czym w tej kategorii znaczna część osób nie była świadoma powodu protestu i aż 27 proc. była niezdecydowana.

Co ciekawe, najwyższe poparcie dla akcji można zaobserwować w średnich i dużych miastach (od 20 do 500 tys. mieszkańców) - wynosi tam 70-72 proc. Z kolei w małych miasteczkach (do 20 tys.) osiąga 62 proc. i jest nie wiele mniejsze jak w wielkich aglomeracjach (pow. 500 tys.) - 64 proc.

DOSTĘP PREMIUM