Polska zalana piwem, a wszystko przez... reklamy. "Od początku obostrzenia są łamane"
Spożycie alkoholu w Polsce w ciągu ostatnich 30 lat wzrosło. Za ten wzrost odpowiada piwo - alarmuje Instytut Jagielloński w swoim raporcie "Polska zalana piwem". "Złoty trunek" wiedzie prym w dostarczaniu etanolu do organizmów Polaków. W naszym kraju piwo rocznie odpowiada za spożycie 5,34 l czystego alkoholu na głowę statystycznego Polaka, podczas gdy wyroby spirytusowe jedynie za 3,7 l, a wina i miody pitne za 0,74 l.
Jak wyjaśniała w TOK FM dr Katarzyna Obłąkowska za taki stan rzeczy odpowiada przede wszystkim ogromna dostępność piwa. - W 2001 roku dopuszczono reklamy jedynego napoju alkoholowego, czyli właśnie piwa. Co więcej, w ustawie jest wprost napisane, z czym taka reklama nie powinna kojarzyć piwa. Ono nie powinno występować razem ze sportem, sukcesem czy czasem wolnym - wyjaśniała socjolożka.
Nie słuchasz podcastów? To dobry czas, by zacząć. Dostęp Premium za 1 zł!
Jednak - jak podkreślała ekspertka - dzieje się kompletnie inaczej. - W świadomości Polaków został zbudowany wizerunek piwa jako nieodłącznego elementu spotkania towarzyskiego. Do tego koncerny piwowarskie związały się z zawodową piłką nożną. I także w świadomości Polaków jest tak, że kibicować na meczu trzeba koniecznie z piwem - tłumaczyła dr Obłąkowska.
Jej zdaniem szkodliwa jest też - ostatnio niemalże wszechobecna - reklama piwa bezalkoholowego, ponieważ trafia ona głównie do młodych ludzi. - Wzbudza w nich pewien rodzaj uzależnienia behawioralnego. Jeśli przyzwyczajamy młodych ludzi do popijana piwa bezalkoholowego, to oni wzrastają w takich wzorach i traktują to jako preludium do picia napojów z alkoholem - uczulała ekspertka.
W tej sytuacji tylko państwo ma narzędzia, które mogą wpłynąć na zmniejszenie spożycia piwa wśród Polaków. - Po pierwsze, zasady reklamy powinny być takie same dla wszystkich rodzajów alkoholu. Podobnie z akcyzą, bo dochodzimy do sytuacji, w której piwo nie dość, że jest relatywnie tanie, to zwiększa się w nim zawartości alkoholu. To jest ślepy zaułek. Po trzecie, powinniśmy jak najmocniej rozciągnąć parasol ochronny przed piwną inicjacją nieletnich - radziła gościni TOK FM.
-
Chińczycy strącili najbogatszego człowieka świata. To zły prognostyk dla gospodarki
-
"Roszczeniowe zetki" rozwścieczyły pracodawców. "Rozwydrzone dzieci, które nie dorosły do pracy"
-
Co Kaczyński zrobi po marszu 4 czerwca? Frasyniuk o możliwym "nokautującym ciosie"
-
Nowa "wrzutka wyborcza" PiS z emeryturami. Ekspertka odsłania kulisy. "W strachu przed strajkami"
-
Co z kontrofensywą Ukrainy po wysadzeniu zapory? Gen. Bieniek wskazuje opcje i mówi o "wściekłości Putina"
- Prezydent "jest klaunem ośmieszającym społeczeństwo". Orędzie nie poprawiło jego wizerunku
- Startuje cross-border.pl - KIG i Amazon pilotują eksport polskich MŚP
- "Niemiecki geniusz" w serialu, czyli (znowu) o aktorze w kryzysie
- Franciszek po operacji. Nowe informacje o stanie zdrowia papieża
- "Nie wiedzieli, co kradli". Z pociągu zniknęły cztery skrzynie z amerykańską amunicją, która miała trafić do Ukrainy