Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego? Chętnych są tysiące, licencję otrzymuje tylko kilkunastu
Kto rekrutuje na stanowisko kontrolera lotów? - w Polsce jest tylko jeden pracodawca
Jedyną instytucją w Polsce, która zajmuje się szkoleniem oraz zatrudnianiem cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (po angielsku Polish Air Navigation Services Agency - PANSA). To ona ogłasza rekrutacje na stanowisko kontrolera lotu. Chętni do wzięcia udziału w rekrutacji powinni więc śledzić zakładkę kariera na stronie PAŻP i wysłać swoje zgłoszenie, kiedy rozpocznie się nabór.
Jak zostać kontrolerem lotów? - poznaj wymagania do jednego z najbardziej stresujących zawodów świata
Aby zgłosić swoją kandydaturę do procesu rekrutacji na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego, trzeba spełniać następujące wymagania:
- wykształcenie minimum średnie maturalne,
- dobry stan zdrowia,
- bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie,
- biegła znajomość języka polskiego w mowie i piśmie,
- poprawna wymowa oraz dobra dykcja,
- korzystanie z pełni praw publicznych.
Dobrze widziane na stanowisku są także następujące predyspozycje:
- umiejętność analizy sytuacji i podejmowania decyzji,
- spostrzegawczość i dobra orientacja w przestrzeni,
- skuteczność w radzeniu sobie ze stresem,
- determinacja w dążeniu do wyznaczonego celu,
- umiejętność współpracy,
- gotowość do nauki oraz motywacja do nabywania nowej wiedzy i umiejętności.
Proces rekrutacji składa się z 4 etapów:
Etap 1: Analiza złożonej aplikacji
Etap 2: Testy predyspozycyjne FEAST (ang. First European Air Traffic Controller Selection Test) w formie elektronicznej
Etap 3: Assessment Centre
Etap 4: Rozmowa kwalifikacyjna
+ Badania Lotniczo-Lekarskie (Klasa III)
Osoby, które zostaną zakwalifikowane, rozpoczynają etap szkoleniowy, który trwa ok 2 lata i składa się z następujących etapów:
- Kurs podstawowy w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS:
-szkolenie teoretyczne – kurs podstawowy BASIC (12 – 13 tygodni),
-sesja egzaminacyjna – teoretyczna (2 tygodnie),
- ocena podstawowych, praktycznych umiejętności na symulatorze.
- Kurs w zakresie uprawnienia w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS:
- szkolenie teoretyczne – kurs w zakresie uprawnienia RATING (4 – 5 tygodni),
- egzamin teoretyczny – dopuszczający do szkolenia praktycznego na symulatorze,
- szkolenie praktyczne – symulatorowe – kurs w zakresie uprawnienia RATING (4,5 – 5,5 miesiąca),
- ocena praktycznych umiejętności na symulatorze do uzyskania licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL Student-Air Traffic Controller Licence) – w randze egzaminu państwowego.
- Kurs w zakresie uprawnienia uzupełniającego w jednostce (docelowym miejscu pracy):
- szkolenie praktyczne w jednostce (OJT – On-the-Job Training) na stanowisku operacyjnym do uzyskania uprawnienia uzupełniającego w jednostce – (9 – 11 miesięcy),
- ocena praktycznych umiejętności na symulatorze i stanowisku operacyjnym do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego (ATCL Air Traffic Controller Licence) – w randze egzaminu państwowego.
Kontrolerzy lotów zarobki i warunki pracy są kuszące
Szkolenie na kontrolera lotów trwa dość długo, ale już w trakcie nauki, każdy kursant otrzymuje minimalne wynagrodzenie w ramach umowy o pracę. Zarobki już pełnoprawnych kontrolerów, to z kolei kwoty od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych brutto miesięcznie, w zależności od stażu i zajmowanego stanowiska operacyjnego.
Dyżur kontrolera trwa 7,5 godziny, z czego 5,5 godziny pracownik spędza na stanowisku operacyjnym. Wynika to z obowiązkowych 1-godzinnych przerw po każdych dwóch godzinach pracy operacyjnej. W tym czasie kontrolerzy mają możliwość odpocząć i zregenerować się. Jednak, choć opis zarobków i warunków pracy brzmi kusząco, nie należy zapominać, że nie bez powodu kontroler lotów nazywany jest jednym z najbardziej stresujących zawodów świata. Odpowiedzialność za życie pasażerów, świadomość tragicznych konsekwencji najmniejszej pomyłki sprawiają, że kontrolerzy pracują w nieustannym stresie i napięciu.
DOSTĘP PREMIUM
- Izraelskie ulice spłynęły krwią, rząd szykuje odpowiedź. "Spirala wrogości podkręca się w trybie turbo"
- PiS szykuje się do kroku wstecz ws. "lex Kaczyński". Prof. Matczak: Boją się, ale mleko i tak się rozlało
- "Katolicyzm powinien być traktowany jak najsilniejsze narkotyki. Trzeba przed nim bronić dzieci" [FRAGMENT KSIĄŻKI]
- Dostęp do legalnej aborcji w Polsce to fikcja. "Są takie województwa, w których nie ma lekarza gotowego do przerwania ciąży"
- Egzorcyści przywiązali ją do łóżka, namaszczali krocze i okaleczali krzyżem. Tortury w piwnicach kościołów
- Anna Czerwińska nie żyje. Wybitna polska himalaistka zmarła w wieku 73 lat
- Kukiz wyklucza start z list PiS. Chyba, że w "formule koalicyjnej"
- Prawie 80 proc. Polaków uważa, że wojna w Ukrainie zagraża bezpieczeństwu Polski [SONDAŻ]
- Miało być wstawanie z kolan, jest "pełzanie po podłodze". Ujazdowski o "kompromisie" PiS-u z Brukselą w sprawie reformy SN
- Zamiast wspierać młodzież, inwestują w infrastrukturę. Lubnauer oburzona decyzją Czarnka o dofinansowaniu zakupu willi