Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego? Chętnych są tysiące, licencję otrzymuje tylko kilkunastu

Każda rekrutacja na stanowisko kontrolera lotów przyciąga setki chętnych. Jak podaje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, średnio 100 kandydatów zgłasza się na każde miejsce, upragnioną licencję otrzymuje tylko garstka, której uda się przejść długą i niełatwą ścieżkę rekrutacji. Zobacz, jak wygląda droga do zawodu kontrolera lotów.

 Kto rekrutuje na stanowisko kontrolera lotów? - w Polsce jest tylko jeden pracodawca

Jedyną instytucją w Polsce, która zajmuje się szkoleniem oraz zatrudnianiem cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (po angielsku Polish Air Navigation Services Agency - PANSA). To ona ogłasza rekrutacje na stanowisko kontrolera lotu. Chętni do wzięcia udziału w rekrutacji powinni więc śledzić zakładkę kariera na stronie PAŻP i wysłać swoje zgłoszenie, kiedy rozpocznie się nabór.

Jak zostać kontrolerem lotów? - poznaj wymagania do jednego z najbardziej stresujących zawodów świata

Aby zgłosić swoją kandydaturę do procesu rekrutacji na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego, trzeba spełniać następujące wymagania:

  •  wykształcenie minimum średnie maturalne,
  • dobry stan zdrowia,
  • bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie,
  • biegła znajomość języka polskiego w mowie i piśmie,
  • poprawna wymowa oraz dobra dykcja,
  • korzystanie z pełni praw publicznych.

Dobrze widziane na stanowisku są także następujące predyspozycje: 

  • umiejętność analizy sytuacji i podejmowania decyzji,
  • spostrzegawczość i dobra orientacja w przestrzeni,
  • skuteczność w radzeniu sobie ze stresem,
  • determinacja w dążeniu do wyznaczonego celu,
  • umiejętność współpracy,
  • gotowość do nauki oraz motywacja do nabywania nowej wiedzy i umiejętności.

Proces rekrutacji składa się z 4 etapów:

Etap 1: Analiza złożonej aplikacji
Etap 2: Testy predyspozycyjne FEAST (ang. First European Air Traffic Controller Selection Test) w formie elektronicznej
Etap 3: Assessment Centre
Etap 4: Rozmowa kwalifikacyjna
+ Badania Lotniczo-Lekarskie (Klasa III)

Osoby, które zostaną zakwalifikowane, rozpoczynają etap szkoleniowy, który trwa ok 2 lata i składa się z następujących etapów:

  • Kurs podstawowy w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS:
    -szkolenie teoretyczne – kurs podstawowy BASIC (12 – 13 tygodni),
    -sesja egzaminacyjna – teoretyczna (2 tygodnie),
    - ocena podstawowych, praktycznych umiejętności na symulatorze.
  • Kurs w zakresie uprawnienia w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS:
    - szkolenie teoretyczne – kurs w zakresie uprawnienia RATING (4 – 5 tygodni),
    - egzamin teoretyczny – dopuszczający do szkolenia praktycznego na symulatorze,
    - szkolenie praktyczne – symulatorowe – kurs w zakresie uprawnienia RATING (4,5 – 5,5 miesiąca),
    - ocena praktycznych umiejętności na symulatorze do uzyskania licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL Student-Air Traffic Controller Licence) – w randze egzaminu państwowego.
  • Kurs w zakresie uprawnienia uzupełniającego w jednostce (docelowym miejscu pracy):
    - szkolenie praktyczne w jednostce (OJT – On-the-Job Training) na stanowisku operacyjnym do uzyskania uprawnienia uzupełniającego w jednostce – (9 – 11 miesięcy),
    - ocena praktycznych umiejętności na symulatorze i stanowisku operacyjnym do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego (ATCL Air Traffic Controller Licence) – w randze egzaminu państwowego.

Kontrolerzy lotów zarobki i warunki pracy są kuszące

Szkolenie na kontrolera lotów trwa dość długo, ale już w trakcie nauki, każdy kursant otrzymuje minimalne wynagrodzenie w ramach umowy o pracę. Zarobki już pełnoprawnych kontrolerów, to z kolei kwoty od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych brutto miesięcznie, w zależności od stażu i zajmowanego stanowiska operacyjnego. 

Dyżur kontrolera trwa 7,5 godziny, z czego 5,5 godziny pracownik spędza na stanowisku operacyjnym. Wynika to z obowiązkowych 1-godzinnych przerw po każdych dwóch godzinach pracy operacyjnej. W tym czasie kontrolerzy mają możliwość odpocząć i zregenerować się. Jednak, choć opis zarobków i warunków pracy brzmi kusząco, nie należy zapominać, że nie bez powodu kontroler lotów nazywany jest jednym z najbardziej stresujących zawodów świata. Odpowiedzialność za życie pasażerów, świadomość tragicznych konsekwencji najmniejszej pomyłki sprawiają, że kontrolerzy pracują w nieustannym stresie i napięciu. 

DOSTĘP PREMIUM

DOSTĘP PREMIUM