Ten nowy podatek dla kierowców uderzy w prawie wszystkich. Będzie bolało
Branża elektromobilności w Polsce poszukuje skutecznych metod wsparcia rynku używanych aut elektrycznych, które umożliwiłyby przyspieszenie dekarbonizacji sektora transportowego. Jednym z pomysłów wymienionych w raporcie "EV z drugiej ręki" przygotowanym przez EV Klub Polska we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych i OTOMOTO, jest wprowadzenie nowego podatku od samochodów o napędzie spalinowym.
Samochody. W Polsce jest najwięcej w Europie starych pojazdów wysokoemisyjnych
Jak zauważają autorzy raportu, transport pozostaje jednym z głównych emitentów gazów cieplarnianych, zanieczyszczeń oraz hałasu w naszym kraju, a główną przyczyną wysokich emisji spalin jest użytkowanie starych pojazdów – według autorów raportu, w Polsce jest najwięcej w UE wiekowych, wysokoemisyjnych samochodów.
Polacy wciąż wybierają wiekowe pojazdy spalinowe z rynku wtórnego ze względu na dużo niższe zarobki, niż te notowane w większości krajów członkowskich UE, gdzie zakup auta elektrycznego nie stanowi wyzwania finansowego.
Nowy podatek od spalin na liście najważniejszych działań programu ochrony środowiska
Autorzy raportu rekomendują konsekwentne wdrażanie nowego programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którego nadrzędnym celem jest zwiększenie dostępności do pojazdów elektrycznych dla mniej zamożnej części polskiego społeczeństwa oraz obniżenie zainteresowania zakupem importowanych samochodów z silnikami spalinowymi.
Działania tego programu miałyby obejmować:
- prowadzenie systemu dotacji za jednoczesne nabycie samochodu elektrycznego oraz wyrejestrowanie i zezłomowanie starego pojazdu z silnikiem spalinowym;
- wprowadzenie akcyzy opartej na parametrach ekologicznych;
- ustanowienie podatku od nabycia oraz użytkowania pojazdów opartego na stawce,
- progresywnej uzależnionej od poziomu emisji CO2;
- przywrócenie opłaty recyklingowej od każdego pojazdu osobowego i dostawczego importowanego na terytorium Polski.
UE też zabierze głos w sprawie samochodów spalinowych. Ważne decyzje zapadną w czerwcu 2022
Jak podała "Rzeczpospolita", los aut spalinowych w całej UE wkrótce zostanie przypieczętowany. W dniach 7 lub 8 czerwca 2022 roku Parlament Europejski będzie głosował za eliminacją samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. Od tego roku dopuszczone do użytkowania mają być jedynie pojazdy bezemisyjne (czyli elektryczne).
Pomysł poparło aż 27 producentów aut, w tym m.in. Ford i Volvo. Część firm zaapelowała o spowolnienie procesu takiej rynkowej rewolucji, a niektóre wspominają też o możliwości produkcji ekologicznych paliw syntetycznych (wśród zwolenników takiego rozwiązania wymienić należy firmę Porsche).
DOSTĘP PREMIUM
- Polacy rezygnują z wyjazdu na ferie, a w Zakopanem właściciele hoteli zaniżają ceny. "Absolutne kuriozum"
- "Dziś nie płacę" i "dzida". Ale potem wracają, bo "pensja przyszła". Plaga kradzieży paliw na stacjach
- Oświadczenie Redakcji TOK FM w sprawie komunikatu KRRiT [aktualizacja]
- Kaczyński nic nie wie o aferze "willa plus"? "Jest jak Jan Paweł II. Nikt mu jeszcze nie wydrukował Internetu"
- Rosjanie nie chcą walczyć w Ukrainie. 600 rezerwistów wróciło do kraju
- Ojciec walczy na wojnie, matka pilnuje resztek dobytku. Ukraińcy nastolatkowie w Polsce. "Te dzieciaki nie mają nic"
- "PiS siedzi i zmienia paczki popcornu". Wiceszef Polski 2050 o kłótniach na opozycji i kulisach feralnego głosowania
- Kto bardziej odczuwa ból: kobiety czy mężczyźni? Badania i obserwacje kliniczne rozwiewają wątpliwości
- Trudny weekend w Tatrach. Szlaki zamknięte, na drogę do Morskiego Oka zeszła "potężna lawina"
- "Centrum Gnębienia Pracownic". Czy najstarsza fundacja feministyczna przetrwa? "Nowakowska wytoczy działa"