Czarne skrzynki już nie tylko w samolotach. Od lipca 2022 obowiązkowe także w samochodach

W dniu 6 lipca 2022 roku w życie wchodzi nowe rozporządzenie unijne, wedle którego wszystkie nowe auta będą musiały posiadać kilka specjalnych systemów, m.in. czarną skrzynkę.

Nowe systemy elektroniczne w autach: zbyt szybko już nie pojedziesz

Zmiany, jakie nastąpią już w lipcu 2022 roku są spowodowane wejściem w życie nowego unijnego rozporządzenia z 2021 r., dotyczącego zmian w obowiązkowym wyposażeniu samochodów zarejestrowanych i dopuszczonych do ruchu w Unii Europejskiej. 

Od dnia 6 lipca br. każdy pojazd, żeby uzyskać świadectwo homologacji (czyli dopuszczenia do ruchu), będzie musiał mieć zainstalowane zaawansowane systemy elektroniczne. Będą one m.in. monitorowały, jak szybko jeździ kierowca i informowały go o przekroczeniu prędkości, a w niektórych przypadkach będą nawet miały możliwość automatycznej zmiany prędkości jazdy (tzw. system ISA). 

Czarne skrzynki już nie tylko w samolotach. Jak będą działać w samochodach?

Jednym z obowiązkowych systemów, które będą musiały posiadać nowe auta, jest również tzw. czarna skrzynka. Jak ma wyglądać takie urządzenie? Będą to niewielkie urządzenia montowane w miejscach niewidocznych dla kierowcy. Nie będą one służyły do rejestrowania obrazu czy dźwięku. 

Czarna skrzynka w samochodach będzie działać podobnie, jak jej lotnicza wersja i rejestrować m.in.:

  • prędkość jazdy,
  • wykonywane ruchy kierownicą,
  • użycie hamulca,
  • użycie pasów bezpieczeństwa,
  • zmiany prędkości wzdłużnej i poprzecznej,
  • kąt przechyłu pojazdu,
  • otwarcie przepustnicy,
  • użycie ABS,
  • działanie poduszek powietrznych.

Rejestrowanie danych w czarnej skrzynce ma się rozpoczynać na 5 sekund przed ew. wypadkiem, a zebrane informacje będą przekazywane organom prawnym, aby ułatwić im rozstrzygnięcie przyczyn wypadku. Dzięki takiemu urządzeniu dużo łatwiej będzie poznać okoliczności i przebieg zdarzenia. 

Jak uważają unijni decydenci, zbierane dane pomogą poprawić konstrukcję pojazdów tak, aby podróż nimi była w przyszłości bezpieczniejsza. Mogą też dopomóc w ulepszaniu przepisów drogowych.

Unijne rozporządzenie wchodzi w życie w lipcu. Okres przejściowy potrwa nieco dłużej

Unijne rozporządzenie wejdzie w życie w dniu 6 lipca 2022 r., lecz wtedy zacznie się tak naprawdę okres przejściowy, który ma potrwać do 2024 r. Producenci aut już teraz będą musieli zacząć się adaptować do nowych przepisów i w produkcji samochodów pamiętać o montażu obowiązujących nowych systemów. Od 2024 roku już każde auto wyprodukowane w Unii Europejskiej będzie obligatoryjnie wyposażone w odpowiednie rejestratory – między innymi w tzw. czarną skrzynkę.

Z kolei samochody, które zostały wyprodukowane przed lipcem 2022 roku i pozostają w sprzedaży, na razie nie będą musiały od razu być wyposażone w czarną skrzynkę i inne obowiązkowe systemy.

DOSTĘP PREMIUM