mObywatel 2.0. Szykują się ważne zmiany w rządowej aplikacji. Dojdą nowe dokumenty

mObywatel poszerza zakres dostępnych usług i dokumentów. Rząd ogłosił pilotażowy program dla gmin, dzięki któremu przetestuje nowe rozwiązania dotyczące dostępu do lokalnych dokumentów elektronicznych - takich jak karta mieszkańca czy karta wędkarza.

mObywatel na nowo. To rozwiązanie ułatwi życie wszystkim 

W maju tego roku rząd zapowiedział duże zmiany w aplikacji mObywatel. mObywatel 2.0 ma być dużą zmianą dla użytkowników. Zmiana ta oznacza m.in. to, że już nie tylko dokumenty ogólnopolskie, takie jak dowód tożsamości czy certyfikat covidowy będą dostępne w tej aplikacji. Razem z jednostkami zarządzania terytorialnego (JST) rząd chce wdrożyć (na razie pilotażowo) rozwiązanie umożliwiające samorządom, przy użyciu systemu mObywatel:

  • prowadzenia ewidencji,
  • wydawania lokalnych dokumentów elektronicznych – np. elektronicznej lokalnej karty dużej rodziny, karty wędkarza, karty gminnej czy karty mieszkańca. 

Takie rozwiązanie ma ułatwić życie mieszkańcom, którzy coraz więcej dokumentów będą mogli mieć przy sobie w jednej aplikacji znajdującej się w telefonie. 

Ułatwi to również gminom prowadzenie ewidencji dokumentów elektronicznych i wydawanie takich dokumentów na podstawie zapisanych w systemie danych. 

Nowa usługa w ramach systemu mObywatel będzie całkowicie bezpłatna, zarówno dla gmin, jak i jej mieszkańców. 

Nowy mObywatel. Na razie będzie pilotaż dla pięciu gmin

Na razie rząd ogłosił pilotaż usługi, do którego samorządy mogą się zgłaszać. Pilotaż odbędzie się w formie naboru otwartego dla pięciu gmin z terenu Polski. O przyjęciu do tego programu mObywatel zadecyduje:

  • kolejność zgłoszenia, 
  • to, czy dana gmina chce wydawać własne dokumenty lub już je wydaje, ale nie posiada jeszcze odpowiedniego do tego systemu teleinformatycznego.

Ministerstwo Cyfryzacji będzie zbierało zgłoszenia do końca sierpnia 2022 roku. Po tej dacie warto sprawdzić, czy nasza gmina została przyjęta do pilotażu.

Aplikacja mObywatel. Co to takiego?

Aplikacja mObywatel to cyfrowy portfel na dokumenty – czyli aplikacja, którą łatwo można zainstalować na swoim telefonie, aby mieć stały dostęp dokumentów tożsamości czy Krajowego Certyfikatu COVID.

Aktualnie w aplikacji mObywatel jest wdrożonych piętnaście różnorodnych usług, w tym:

  • mPrawo Jazdy,
  • mPojazd,
  • mLegitymacja szkolna,
  • mLegitymacja studencka,
  • Karta Dużej Rodziny,
  • Małopolska Karta Aglomeracyjna,
  • Bilkom -  zintegrowany bilet na pociąg, tramwaj, autobus, z którego można korzystać w różnych miejscach Małopolski.

mObywatel korzysta z aktualnych danych tożsamości, które znajdują się w krajowych rejestrach. Chodzi o dane takie, jak:

  • imiona,
  • nazwiska,
  • daty urodzenia,
  • numer PESEL,
  • zdjęcie,
  • termin ważności dokumentów,
  • numer dokumentu,
  • informacja o tym, kto wydał dokument.

mObywatel. Czy to bezpieczne?

Dane, które po zainstalowaniu aplikacji mObywatel i aktywowaniu jej (obowiązkowo) przez Profil Zaufany zostają zapisane w telefonie, są zaszyfrowane i podpisane specjalnym certyfikatem, który potwierdza również autentyczność danych. Taki indywidualny certyfikat otrzymuje się przy aktywacji aplikacji na telefonie.

W przypadku zgubienia telefonu użytkownik mObywatela nie musi się martwić – jego dane są chronione trzema zabezpieczeniami:

  • zaszyfrowanym zapisem,
  • blokadą telefonu,
  • hasłem, które użytkownik aplikacji wybiera przy jej aktywacji.

DOSTĘP PREMIUM