Wymiana prawa jazdy cię nie minie. Sprawdź do kiedy musisz to zrobić

Wymiana prawa jazdy to obowiązek, który dotyczy wszystkich polskich kierowców, nawet tych, których dokument wydano jako "bezterminowy". Dlaczego należy to zrobić i do kiedy mamy na to czas? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie.

Konieczna wymiana prawa jazdy nawet "bezterminowego". Masz na to czas do tego terminu

Aktualnie w Polsce nie ma już bezterminowych praw jazdy. Każdy dokument uprawniający do prowadzenia pojazdów ma swoją ważność, a najdłuższy termin, na jaki może być wydany, to 15 lat. Po upływie daty wskazanej na dokumencie, należy złożyć wniosek o nowe prawo jazdy.

Procedura ta nie ominie także osób, które lata temu otrzymały "bezterminowe" prawa jazdy. Obowiązek ten związany jest z wprowadzeniem w Polsce nowego wzoru dokumentu. Na jego wymianę jest jednak jeszcze sporo czasu, bowiem posiadacze "bezterminowego" prawa jazdy będą mogli składać wnioski dopiero od 2028 roku. Wszystkie prawa jazdy w Polsce muszą zostać wymienione do 2033 roku. 

Kto musi wymienić prawo jazdy? Powodów jest więcej

Obowiązek wymiany prawa jazdy nie jest związany wyłącznie z upływem ważności dokumentów. Powodów, dla których kierowca musi złożyć wniosek o nowe "prawko" jest kilka. Oto pełna lista:

  • upływ terminu ważności,
  • upływ terminu ważności konkretnej kategorii prawa jazdy,
  • zmiana nazwiska (np. po ślubie),
  • zgubienie lub zniszczenie prawa jazdy.

Obecnie nie ma już obowiązku wymiany prawa jazdy z powodu zmiany miejsca zameldowania, bowiem dane te nie są wpisywane w nowy wzór dokumentu. 

Sprawdź prawo jazdy. Gdzie sprawdzić status dokumentu?

Każdy kierowca, który złożył wniosek o wydanie nowego prawa jazdy, może w każdej chwili sprawdzić status swojego dokumentu. Informacje te można uzyskać w dwojaki sposób:

  • w urzędzie, w którym złożyło się wniosek
  • na  uruchomionym przez Państwową Wytwórnię Papierów Wartościowych portalu info-car.pl. 

Aby sprawdzić status prawa jazdy na stronie info-car.pl potrzebne jest imię i nazwisko oraz  jedna z trzech informacji: PESEL, data urodzenia, bądź numer PKK (profil kandydata na kierowcę)

Po wpisaniu danych system wyświetli jeden z poniższych statusów:

  • „Przyjęto wniosek – trwa postępowanie administracyjne"
  • „Przyjęto dokument w urzędzie, dokument do odbioru"
  • „Niepoprawne dane, brak spraw w toku lub dokument wydany" (ten status oznacza, że wprowadzone dane są błędne  lub wniosek nie widnieje jeszcze w systemie albo dokument już wydano)

DOSTĘP PREMIUM