Ostatnia minuta w Tu-154: "Odejście na drugi krąg!" i krzyk pilota... [CZARNE SKRZYNKI]

Prawie do ostatnich sekund piloci wydają się panować nad lotem, na głos odczytują wysokość, na której się znajdują. Na trzy sekundy przed katastrofą słychać ostatnią komendę: ?Odejście na drugi krąg!?. Sekundę później słychać krzyk, gdy maszyna uderzyła w drzewa... Stenogramy rozmów załogi samolotu z wieżą kontroli lotów zostały przedstawione Polakom. Mają 40 stron.

CZARNE SKRZYNKI - ZOBACZ ZAPIS ROZMÓW>>

To transkrypcja rozmów minuta po minucie. Rozmowy są podane w tabelce w trzech językach.

Końcówka jest dramatyczna. Piloci po uderzeniu zaczynają przeklinać. Krzyczą: K...wa, K...wa.

Na minutę przed katastrofą Tu-154M system TAWS po raz pierwszy sygnalizował "TERRAIN AHEAD"- ziemia przed tobą; załoga podała, że jest 100 m nad ziemią. Kontroler lotu z wieży lotniska w Smoleńsku dał komendę "Horyzont", gdy samolot był 40 m nad ziemią, 10 sek. przed upadkiem.

8.40:41,3 tupolew jest na wysokości 100 metrów. Chwilę później rozlega się po raz pierwszy komunikat głosowy systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,

8.40:46,6 po raz kolejny ostrzeżenie TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD - ziemia przed tobą,

8.40:48,7 wysokość 100 metrów i za moment stwierdzenie drugiego pilota- W normie,

8.40:49,6 wysokości 90 metrów i kolejna komenda systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,

8.40:50 wysokość 80 metrów, za chwilę stwierdzenie - Odchodzimy.

8.40:51 sygnał dźwiękowy , F= 400 Hz (wysokość niebezpieczna)

8.40:51,8 wysokość 60 metrów, za chwile schodzenie do 50 metrów,

8.40:52,4 komenda Horyzont 101, po którym pada informacja o wysokości 40 metrów,

8.40:53 kolejne ostrzeżenie systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,

8.40:54 informacja o wysokości 30 metrów,

8.40:54,7 kontrola wysokości, horyzont,

8.40:55 wysokość 20 metrów i sygnał dźwiękowy F=400 Hz ABSU,

8.40,56 sygnał dźwiękowy, F=800 HZ, bliższa prowadząca,

8.40, 56,6 sygnał dźwiękowy, F=400 Hz ABSU,

8.40:56,6 ostrzeżenie systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,

8.40,57,9 sygnał dźwiękowy, F=400 Hz ABSU,

8.40:58,6 ostrzeżenie systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,

8.40:59,3 Odgłos zderzenia z drzewami,

8.41:00,3 krzyk drugiego pilota - Kurwa mać!

8.41:00,5 ostrzeżenie systemu TAWS - PULL UP, PULL UP,

8.41:02,0 komenda - odejście na drugi krąg!

8.41:02,7 Krzyk niezidentyfikowanej osoby: - Kurwaaaa....

8.41:05,4 koniec zapisu.

Wszystkie stenogramy są w trzech językach; rosyjskim, polskim i angielskim. Ujawnienie zapisów czarnych skrzynek zapowiedzieli dziś po posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Narodowego politycy, m.in. Bronisław Komorowski.

Informacja, że zostaną one zamieszczone na stronie internetowej Kancelarii Premiera i MSWiA spowodowała, że niemal natychmiast obie się zawiesiły.

RBN poznała dziś zapisy czarnych skrzynek. Jak mówił po posiedzeniu marszałek Komorowski nie ma tam żadnych sensacji.

Na Radzie nie pojawił się Jarosław Kaczyński. , który wysłał pełnomocnika, ale go nie wpuszczono. Jak twierdzą konstytucjonaliści - słusznie.

Paweł Graś stwierdził, że ujawnienie tych zapisów pewnie będzie bolesne dla członków rodzin załogi, ale dobrem nadrzędnym jest jawność i przecięcie fali spekulacji i insynuacji - mówił rzecznik rządu. - Zapoznanie tylko członków rodzin z zapisami czarnych skrzynek tej fali spekulacji by nie przecięło - dodał.

10 kwietnia rozbił się TU-154M z parą prezydencką i 94 osobami na pokładzie, w tym parlamentarzystami i generalicją.

Czy zapisy czarnych skrzynek pomogą w wyjaśnieniu przyczyn katastrofy?

TOK FM PREMIUM