Kolejne pęknięcia w skrzydłach airbusów. Uziemią flotę latających gigantów?

Kolejne linie lotnicze odkryły pęknięcia w skrzydłach airbusów A380. Niedawno, jako pierwsze, informowały o nich linie Qantas alarmując, że dopuszczania tych samolotów do użytku to ?igranie z życiem ludzi?. Tymczasem producent samolotów, firma Airbus, upiera się, że maszyny są nadal bezpieczne w eksploatacji - podają media zagraniczne.

Dwa tygodnie temu znaleziono małe pęknięcia na skrzydłach maszyny typu A380, w której podczas lotu wybuchł silnik. Samolot należy do australijskich linii lotniczych Qantas. Początkowo myślano, że pęknięcia są powiązane z awarią silnika, potem odkryto je w innych samolotach A380. Po tym odkryciu australijskie stowarzyszenie inżynierów lotniczych zarekomendowało uziemienie wszystkich airbusów A380 ze względów bezpieczeństwa.

Dziś rzeczniczka Airbusa podała, że podobne zniszczenia wykryto na skrzydłach kolejnych dwóch A380 podczas rutynowej kontroli technicznej wykonywanej co dwa lata. Pęknięcia występują na klamrach w kształcie liter L, które łączą zewnętrzną metalową część skrzydeł z wewnętrzną strukturą "żeber".

Airbus nie podał nazw linii lotniczych, na których samolotach występują zniszczenia. Jednocześnie producent twierdzi, że pęknięcia nie zagrażają bezpieczeństwu podczas lotu.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego poinformowała, że wyda dziś biuletyn dotyczący zapobiegawczych kontroli samolotów.

Linie sprawdzą swoje latające giganty

Airbusy A380, potocznie zwane SuperJumbo, to największe (mieszczące 525 pasażerów) dwupoziomowe samoloty pasażerskie. Airbus dotychczas wyprodukował 68 takich maszyn. Sprzedano je liniom lotniczym Singapore Airlines, Dubai Emirates Airlines, australijskim Qantas Airways, Air France, Lufthasie, liniom Korean Air i China Southern.

Linie Qantas i Singapore Airlines podały dziś, że poddadzą kontroli wszystkie swoje samoloty A380. Qantas ma ich 11, a Singapore Airlines 14. Lufthansa tymczasem poinformowała, że w swoich ośmiu maszynach A380 nie wykryła pęknięć na klamrach.

Skrzydła airbusa A380 są produkowane w Broughton w północnej Walii i dostarczane do siedziby Airbusa w Tuluzie we Francji. Rozpiętość skrzydeł wynosi 79,8 metrów, a na ich powierzchni można by umieścić 70 samochodów osobowych.

Słynne czarno-białe zdjęcia w kolorze [ZDJĘCIA] >>

DOSTĘP PREMIUM