Sąd zakazał obrzezania w Niemczech. Rabin: Jesteśmy oburzeni. Nie zrezygnujemy
Deutsche Welle: Jakie znaczenie ma rytuał obrzezania w judaizmie?
Aharon Ran Vernikovsky*: Obrzezanie jest jednym z najstarszych przykazań w religii żydowskiej. W Torze, świętej księdze Żydów, obrzezanie przedstawione jest jako jedno z przykazań symbolizujących przymierze z Bogiem. Znaczenie obrzezania jest tak wielkie, że po raz pierwszy wymienia się je w Torze, a sięga ono czasów Abrahama, ojca narodu żydowskiego. Zatem rytuał ten istniał w czasach, kiedy nie było jeszcze narodu żydowskiego, nie było Tory i żadnych przykazań. Obrzezanie jest przykazaniem fundamentalnym w religii żydowskiej i nie można z niego zrezygnować.
Jakie skutki może mieć orzeczenie kolońskiego sądu dla niemieckich Żydów?
- Wręcz katastrofalne, ponieważ my, rabini w Niemczech, przekonujemy członków żydowskiej diaspory do przeprowadzania rytuału obrzezania u chłopców. (...) Jeżeli nie będziemy mogli przeprowadzać tego rytuału w Niemczech, zmuszeni będziemy robić to za granicą. Ale to z kolei bardzo utrudniłoby proces uświadamiania. Szkody wynikające z zakazu obrzezania byłyby dla diaspory żydowskiej w Niemczech nie do naprawienia.
Czy rytuał obrzezania rządzi się konkretnymi zasadami?
- Tora nakazuje, by obrzezanie odbyło się w ósmym dniu od urodzenia dziecka. Rytuału dokonuje mohel, czyli bardzo religijny Żyd, który posiada odpowiednie kwalifikacje i znajomość medycyny. Zabieg odbywa się w bardzo higienicznych warunkach. Ponieważ jest to rytuał religijny, często przeprowadzamy go w synagogach i towarzyszą mu błogosławieństwo i modły. Obrzezanie jest aktem religijnym i z tej okazji urządza się w rodzinie wielkie święto.
Czy obrzezanie przeprowadza się pod znieczuleniem?
- Z reguły nie. Z medycznego punktu widzenia nie jest to konieczne, a z powodów rytualnych wręcz niechciane. Jednakże niektórzy wykonują rytuał obrzezania tylko pod znieczuleniem. Z doświadczenia wiem, że dzieci bardziej płaczą z powodu ukłucia igłą zastrzyku znieczulającego niż z powodu samego zabiegu obrzezania.
Jak zareagowała gmina żydowska w Düsseldorfie na wyrok sądu?
- Jesteśmy rozczarowani, by nie powiedzieć oburzeni, choćby z tego powodu, że wyrok wymierzony jest w przykazanie, które jest i było w judaizmie samo przez się zrozumiałe. Wyrok ten uderza w rytuał, który praktykuje się od ponad 3 tys. lat i jest w gminach żydowskich czymś naturalnym. Dlatego jesteśmy nieprzyjemnie zaskoczeni i nie liczyliśmy się w Niemczech z czymś takim.
*Aharon Ran Vernikowsky jest rabinem Düsseldorfu.
Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle .
Tylko 40 proc. wiernych chodzi na msze - to najmniej w historii>>>
-
"Kreml de la creme". Dlaczego Kaczyński i Glapiński powinni wytłumaczyć się z rosyjskich tropów?
-
"Roszczeniowe zetki" rozwścieczyły pracodawców. "Rozwydrzone dzieci, które nie dorosły do pracy"
-
Roksana bała się, że spotka ją to samo, co Dorotę z Nowego Targu. "W szpitalach leżą kobiety świadome, że grozi im śmierć"
-
Abp Marek Jędraszewski w Boże Ciało nie zapomniał o polityce. Było o aborcji i "niektórych partiach"
-
"Bujaj się Andrzej, robimy swoje". "Przetłumaczył" komentarz Kaczyńskiego na "paradę absurdu" Dudy
- Zwierzęta na fermie rzucane o beton, uderzane siekierą. "Nie jest to jednostkowy przypadek"
- Kujawsko-pomorskie. Wybuch i wyciek gazu z rurociągu. Ewakuacja mieszkańców
- Ukradł z placu zabaw w przedszkolu zjeżdżalnię i piaskownicę. Usłyszał zarzuty
- Dron nieznanego pochodzenia uderzył w blok mieszkalny w Woroneżu w Rosji. Cel mógł być inny
- Rząd przyjął nowelizację budżetu na 2023 rok. Morawiecki: Dokonaliśmy rewizji