Londyn. Najinteligentniejsze miasto świata. Czym zasłużyło sobie na taki tytuł?
Według międzynarodowego rankingu IESE Cities in Motion Index 2019 przygotowywanego przez jedną z najlepszych szkół podyplomowych dla menadżerów na świecie IESE Business School, Londyn to najinteligentniejsze miasto na świecie. Konkurencja była w tym roku duża, bo o palmę pierwszeństwa stolica Wielkiej Brytanii walczyła ze 174 innymi ośrodkami: od zajmującego pierwsze miejsce przez trzy lata z rzędu Nowego Jorku, przez Tokio - najinteligentniejsze miasto Azji, aż do Amsterdamu, który w ciągu zaledwie jednego roku z dziesiątego miejsca, które przyznano mu w 2018 roku, wskoczył na podium i uplasował się na trzeciej pozycji.
Wyróżnienie stolicy Wielkiej Brytanii nie jest jednak z pewnością zbyt dużym zaskoczeniem. Od 2016 roku utrzymywała ona bowiem solidne drugie miejsce. Co sprawiło, że w tym roku uznano ją za godną najwyższych laurów?
Raport IESE ocenia miasta w dziewięciu różnych kategoriach: m.in. kapitału ludzkiego, mobilności i transportu, technologii, planowania urbanistycznego, ale także ich zasięgu międzynarodowego oraz spójności społecznej. Twórcy rankingu zwracają uwagę na rozwój miast we wszystkich z nich, przy jednoczesnym założeniu, że to jakość życia mieszkańców jest kluczowym punktem odniesienia.
W jaki sposób stolicy Wielkiej Brytanii udało się wyprzedzić miasta postrzegane jako pionierów nowoczesnych technologii i zostać najbardziej inteligentnym miastem?
Najlepsze uczelnie
Twórcy raportu zwrócili szczególną uwagę na liczbę szkół biznesowych oraz uniwersytetów, które znajdują się w Londynie. Nie są to jednak byle jakie uczelnie. Wśród przebadanych miast stolica Wielkiej Brytanii może poszczycić się największą liczbą uniwersytetów znajdujących się w pierwszej 500 najlepszych uczelni tego typu na świecie. Nie bez znaczenia jest również duża liczba szkół ponadpodstawowych. Wszystko to wpływa bowiem na to, że Londyn może pochwalić się największym odsetkiem osób ze średnim oraz wyższym wykształceniem. Twórcy raportu pod uwagę wzięli również dostępną w mieście ofertę kulturalną, proponowaną mieszkańcom przez miejscowe teatry, muzea i galerie.
Transport na lotnisku? Automatyczny!
W dziewięciomilionowym Londynie wyzwaniem jest nie tylko liczba mieszkańców, ale także turystów i osób tylko na zasadzie tranzytu korzystających z kilku lotnisk okalających miasto. Konieczne było więc odpowiednie rozbudowywanie sieci komunikacyjnej. W kategorii transportu i mobilności stolica Wielkiej Brytanii uplasowała się bardzo wysoko - zajęła we wspomnianym rankingu trzecie miejsce. Heathrow, największy port lotniczy Europy, by poradzić sobie z obsługą ogromnej liczby pasażerów (w 2018 roku lotnisko obsłużyło ponad 80 mln podróżnych), zdecydowało się na wprowadzenie Heathrow pods, czyli bezemisyjnych kapsuł, dzięki którym można szybko pokonać ok. czterokilometrową trasę pomiędzy terminalem nr 5 a jednym z parkingów. Kapsuły są zasilane bateriami, a w każdej z nich mieszczą się cztery osoby dorosłe, dwoje dzieci i bagaże. Pojazdy są automatyczne, więc podróż nimi nie wymaga obecności kierowcy.
Podobne rozwiązanie zastosowano także już wcześniej, by umożliwić podróżnym poruszanie się pomiędzy terminalem 5 oraz terminalem 5A, 5B i 5C. Trasę pomiędzy nimi obsługuje dziewięć automatycznych pojazdów, z których każdy może pomieścić ok. stu pasażerów.
Inwestycje w transport widać jednak nie tylko na lotnisku. Według szacunków populacja Londynu zwiększy się do 2030 roku do 10 mln osób. By zapewnić tak dużej liczbie mieszkańców sprawną komunikację miejską, zainwestowano w jeden z największych projektów budowlanych w Europie - Crossrail. Po jego zakończeniu mieszkańcy będą mogli korzystać ze 100 km nowych linii kolejowych, a jeżdżące nimi pociągi pozwolą na dojazd do pracy około 1.5 mln pasażerów.
Baza danych dostępna dla wszystkich
London Datastore to bezpłatna, dostępna dla każdego baza danych, której co miesiąc używa około 50 tys. osób prywatnych, firm i naukowców. Dzięki niej mieszkańcy mają dostęp do około 700 rodzajów statystyk, pokazujących m.in. skalę przestępczości, ceny nieruchomości, poziom recyklingu odpadów czy jakości powietrza. Baza zawiera także informacje o prowadzonych przez miasto projektach, np. dotyczących rozmieszczenia szkół w dzielnicach. Działająca w ten sposób platforma ma pomagać w analizie możliwości rozwoju miasta na różnych płaszczyznach oraz wdrażaniu najlepszych dla społeczności rozwiązań. Dzięki wykorzystaniu danych gromadzonych w bazie powstało już prawie 500 aplikacji na telefon, które odpowiadają na niezaspokojone jeszcze potrzeby mieszkańców.
"Podłączenie" do internetu. Wszystkich
Inteligentne miasto to nie tylko wykorzystywanie technologii czy zrównoważone planowanie inwestycji. To także przeciwdziałanie wykluczeniom. W Londynie jest prawie 6 tys. hot-spotów z najszybszym internetem w całej Wielkiej Brytanii, ale nie każdy potrafi jeszcze z tego skorzystać. Stolica kraju wychodzi im naprzeciw dzięki programom uczącym korzystania z narzędzi technologii cyfrowej oraz umożliwiającym np. ich wypożyczenie, ponieważ - jak pokazały badania - dla niektórych przeszkodą nie do pokonania jest ich cena.
-
"Wara od mojej ręki i portfela". Dlaczego 36 proc. młodych mężczyzn ruszyło za Konfederacją?
-
Przywódca zbrodniczego reżimu był "przydatny" Janowi Pawłowi II. W tle "sponsoring" Kościoła
-
Putin znów grozi bronią jądrową. Jak odpowie NATO? Gen. Bieniek wskazuje: To na pewno rzecz, która będzie rozpatrywana
-
Ogródek działkowy lekiem na galopujące ceny warzyw i owoców? "Są oferty i za 150 tys. albo 200 tys. złotych"
-
Katolicka "sekta" w Częstochowie. "Wieczorem wybuchały krzyki dzieci, płacz i odgłosy uderzeń"
- Nowy tydzień przyniesie zdecydowaną zmianę pogody. "Będziemy musieli pogodzić się z powrotem zimy"
- Tusk: Jesteś katolikiem? To nie możesz głosować na PiS czy Konfederację
- Frekwencja może przesądzić o wyniku wyborów. "Do urn częściej chodzą starsi niż młodsi"
- Rosja ma rozmieścić taktyczną broń jądrową na Białorusi. Putin porozumiał się z Łukaszenką
- Watykan aktualizuje ważne procedury. Chodzi o pedofilię w Kościele katolickim