Rząd wykluczył dzieci z rodzin imigranckich z testu PISA, by poprawić wyniki. Wcześniej minister zaprzeczała

Rząd Szwecji oraz podległy mu Urząd ds. Szkolnictwa wykluczyły z międzynarodowego testu PISA w 2018 roku uczniów z rodzin imigranckich, aby poprawić wyniki - wskazuje opublikowany w czwartek raport szwedzkiego Krajowego Urzędu Kontroli, odpowiednika polskiej Najwyższej Izby Kontroli.

Kontrola wykazała, że w Szwecji w 2018 roku z udziału w sprawdzającym wiedzę i umiejętności badaniu 15-latków PISA odsunięto 11 proc. uczniów, choć reguły tego międzynarodowego testu OECD dopuszczają możliwość wykluczenia maksymalnie 5 proc z nich. Jak stwierdza Krajowy Urząd Kontroli "z testu niesłusznie zwolniono wielu uczniów urodzonych za granicą". - Urząd ds. Szkolnictwa wyjaśniał, że ma to związek z falą uchodźców (miała miejsce w 2015 roku - PAP), ale to nie powinno być powodem odsunięcia tak dużej liczby uczniów - uważa przeprowadzający kontrolę Christian Andersson.

Zasady PISA wskazują, że do egzaminu mogą nie przystępować uczniowie, którzy uczą się języka szwedzkiego mniej niż rok. W praktyce, jak wykazał raport, w teście nie wzięło udziału wielu nastolatków przebywających w Szwecji od czterech lat.

Według raportu "mimo wykrycia błędów rząd oraz Urząd ds. Szkolnictwa nie podjęły działań wyjaśniających". Nieprawidłowości zaakceptowały także władze OECD, gdyż - jak stwierdza kontrola - "źle zrozumiały działanie systemu edukacji w Szwecji".

W ubiegłym roku o błędach przy organizacji badania PISA w Szwecji informowała gazeta "Expressen". Wówczas minister edukacji Anna Ekstoem zaprzeczała, że doszło do nieprawidłowości. W czwartek po opublikowaniu raportu Krajowego Urzędu Kontroli na zwołanej konferencji Ekstroem przyznała: "Mogliśmy zrobić więcej". Zapewniła, że kolejny test zostanie przeprowadzony w sposób prawidłowy.

Badania PISA w Szwecji 

W Szwecji wyniki odbywającego się co trzy lata badania PISA przyczyniają się do debaty politycznej na temat poziomu edukacji w tym kraju oraz problemów z integracją imigrantów. Wyniki uczniów szwedzkich szkół spadały w latach 2000-2012, następnie w 2015 i 2018 uległy poprawie.

W grudniu 2019 roku podczas prezentacji wyników testu PISA z 2018 roku minister Ekstroem twierdziła, że świadczą one "o sile szwedzkiej szkoły". W wielu szkołach w Szwecji, zwłaszcza na zamieszkanych przez imigrantów przedmieściach dużych miast, uczniowie mają problem z nauką języka szwedzkiego. Często organizuje się tam dodatkowe lekcje czytania przed zwykłymi zajęciami. Niektóre gminy podejmują działania mające na celu "wymieszanie" dzieci rodowitych Szwedów oraz dzieci imigrantów.

Posłuchaj podcastu

DOSTĘP PREMIUM