Decathlon w Rosji zawiesza działalność. Nestle podnosi ceny. Bojkot przynosi efekty?

Spółka Mulliez, do której należy Decathlon, nadal utrzymuje w Rosji działalność swoich dwóch innych dużych marek: Auchan i Leroy-Merlin.

Presja opinii publicznej na światowe marki, które utrzymują swoje biznesy w Rosji w czasie wojny na Ukrainie, powoli przynosi kolejne rezultaty. Jak podaje PAP, francuska sieć sklepów ze sprzętem sportowym Decathlon poinformowała dziś (wtorek, 29.03.2022), że zawiesza działalność swoich sklepów w Rosji. Z kolei firma Nestle (akcje związane z bojkotem produktów tej spółki mają miejsce się na całym świecie) wycofała się częściowo z rosyjskiego rynku i podniosła ceny za te pozostające w sprzedaży.

Decathlon w Rosji zawieszony. Bojkot Auchan i Leroy Merlin trwa

Firma Decathlon, która posiada w Rosji prawie 500 sklepów, wydała komunikat o zawieszeniu działalności w Rosji kilka dni po tym, jak Ukraina wezwała do globalnego bojkotu firmy i innych francuskich detalistów, którzy nadal pozostają w Rosji. 

- W związku z międzynarodowymi sankcjami Decathlon stwierdza, że trudności związane z realizacją dostaw uniemożliwiają kontynuację działalności firmy w Rosji. Decathlon musi zawiesić działalność swoich sklepów" – podała w oficjalnym oświadczeniu spółka Mulliez, która nadal utrzymuje w Rosji działalność swoich dwóch innych dużych marek: Auchan i Leroy-Merlin. 

Decathlon w Rosji nadal zamierza wspierać swoich pracowników – czyli ok. 2500 osób. Jak podała firma w oficjalnym komunikacie, niektóre z tych osób są zaangażowane w działalność firmy od 2006 r. 

Marka Decathlon należy do grupy Mulliez Family Association, właściciela sieci Auchan i Leroy Merlin, które nadal utrzymują swoją działalność w Rosji, mimo apeli ukraińskiego rządu do ich bojkotu i natychmiastowego opuszczenia Rosji.

Nestle informuje o wysokich podwyżkach produktów sprzedawanych w Rosji

Z kolei Nestle poinformowało o nawet 40-procentowych podwyżkach cen swoich produktów w Rosji od kwietnia 2022 r. Koncerny tłumaczą, że stanęły przed poważną zmianą sytuacji rynkowej.

Jak podaje PAP, koncern Nestle ogłosił już w ubiegłą środę (23.03.2022), że ograniczy działalność na terenie Rosji. Firma zawiesiła sprzedaż wielu swoich marek (np. KitKat czy Nesquik) i wszystkie kampanie reklamowe, wstrzymała większość importu i eksportu, zawiesiła też inwestycje kapitałowe w Rosji.

Jak poinformowali przedstawiciele firmy, działalność Nestle w Rosji została ograniczona do zapewnienia dostaw produktów takich, jak pokarm dla dzieci czy specjalistyczne produkty dla chorych. 

Oprócz tego firma zakomunikowała, że w przyszłości nie spodziewa się uzyskać w Rosji jakikolwiek zysków, a w związku z tym także i płacić tam podatków. "Gdyby jakieś zyski zostały osiągnięte, trafią do organizacji, zajmujących się pomocą humanitarną" –  zastrzegł koncern. 

Firmy, które zostały w Rosji. Wśród nich są także polskie marki

Zespół badawczy renomowanej Yale School of Management z profesorem Jeffrey’em Sonnenfeldem na czele zebrał listę firm obecnych w Rosji i sprawdził, które z nich nie wycofały się ze swojej działalności w tym kraju po wybuchu wojny na Ukrainie. Polskie firmy w Rosji, które nie zaprzestały tam działalności, to Cersanit i Polpharma.

Wśród znanych w naszym marek, które nie wycofały się z Rosji, znajdziemy m.in. producentów sprzętu komputerowego Acer, Asus i Lenovo, chiński serwis sprzedażowy AliExpress, francuskie sklepy Auchan i Leroy Merlin; banki, takie jak Credit Suisse, Raiffeisen Bank International i Societe Generale; linie lotnicze Emirates oraz Turkish Airlines; producentów urządzeń mobilnych Huawei i Xiaomi, czy producenta środków czystości SC Johnson.

Są też firmy, które dalej prowadzą w Rosji działalność, lecz ogłosiły, że rezygnują z dalszych inwestycji, bądź ograniczają tam swoją działalność. Wśród nich znajdziemy m.in. marki Subway, KFC, Pizza Hut; firmy farmaceutyczne Pfizer, Astra Zeneca, Johnson & Johnson, GlaxoSmithKline, Bayer, Reckitt Benckiser i Sanofi; producenta keczupów Heinz, producenta chemii gospodarczej BASF i Henkel, lidera produktów higieny osobistej Colgate-Palmolive, korporacje Unilever i Nestle, Danone, sieci hoteli Accor (właściciel Orbisu), Hilton, Hyatt, Intercontinental Hotels i Marriot, producenta opon Pirelli czy niemiecką firmę Siemens.

Teraz z kodem: UKRAINA odsłuchasz każdą audycję i podcast TOK FM. Aktywuj kod tutaj ->

DOSTĘP PREMIUM