Air France. Dwaj piloci zawieszeni po bójce w kokpicie. BEA wszczęło dochodzenie

Informacja o czerwcowym incydencie wypłynęła po publikacji raportu francuskiej agencji BEA, zajmującej się bezpieczeństwem lotniczym. Według tego raportu piloci Air France niezbyt rygorystycznie podchodzą do protokołów bezpieczeństwa.

Niebezpieczny incydent w kokpicie. Bójka pilotów w Air France

W czerwcu 2022 roku na pokładzie samolotu francuskich linii lotniczych Air France doszło do niecodziennego incydentu. Zaraz po starcie maszyny dwóch pilotów obsługujących lot z Genewy do Paryża, zaczęło się bić. Najpierw jeden z nich uderzył swojego kolegę, za chwilę tamten mu oddał. Doszło do szamotaniny w kokpicie – podaje agencja Associated Press.

- Po kłótni między dwoma pilotami za sterami Airbusa A320… wymieniono nieodpowiednie gesty – poinformował francuski przewoźnik.

Kiedy członkowie personelu pokładowego samolotu usłyszeli dziwne hałasy dochodzące z kokpitu, zdecydowali się na interwencję. Jeden z nich został z pilotami w kokpicie do końca podróży. 

Nie zostały ustalone oficjalne przyczyny konfliktu między dwoma pilotami francuskich linii lotniczych, jednak gazeta "La Tribune" napisała, że do kłótni doszło, kiedy po starcie maszyny drugi pilot odmówił wykonania rozkazu.

Piloci zawieszeni, Air France się tłumaczy

Francuski przewoźnik Air France zawiesił obu pilotów, którzy czekają teraz na dalsze decyzje kierownictwa firmy, dotyczące ich „całkowicie nieodpowiedniego zachowania", powiedziała rzeczniczka cytowana przez Bloomberga.

- Incydent szybko się zakończył, nie mając wpływu ani na kurs, ani na bezpieczeństwo lotu, który trwał normalnie – przekazały linie lotnicze Air France dodając, że "bezpieczeństwo klientów i członków załogi jest najwyższym priorytetem". 

Kłopoty w Air France po raporcie agencji BEA. To nie była pierwsza niebezpieczna sytuacja

Wiadomość o bójce wyszła na jaw niedługo po tym, jak francuska agencja BEA (francuskie Biuro Śledcze i Analiz Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego) rozpoczęła dochodzenia i analizy z zakresu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w celu przygotowania raportu na ten temat. W raporcie napisano między innymi, że niektórzy piloci Air France niezbyt rygorystycznie podchodzą do protokołów bezpieczeństwa, działając w oparciu o własną analizę sytuacji. 

Raport dotyczył m.in. wycieku paliwa podczas lotu Air France z Brazzaville w Republice Konga do Paryża w grudniu 2020 r. Piloci zmienili wtedy trasę samolotu, ale nie odcięli zasilania silnika, którego dotyczyła awaria, ani nie wylądowali tak szybko, jak to możliwe – zgodnie z procedurą wycieku.

Podczas gdy samolot bezpiecznie wylądował w Czadzie, silnik mógł się zapalić – napisano w raporcie BEA.

Wspomniano również o trzech podobnych przypadkach, które miały miejsce w latach 2017-2022.

Air France szykuje audyt bezpieczeństwa. I tłumaczy się za swoich pilotów

Linie lotnicze Air France poinformowały już, że przeprowadzony zostanie audyt bezpieczeństwa w firmie. Zobowiązały się również do przestrzegania zaleceń BEA, które obejmują:

  • umożliwienie pilotom studiowania lotów po ich odbyciu,
  • większe zwracanie uwagi, podczas szkoleń, na kwestię przestrzegania lotniczych procedur.

Linia podkreśliła, że wykonuje setki lotów dziennie, a raport wspomina tylko o czterech takich incydentach bezpieczeństwa.

DOSTĘP PREMIUM

DOSTĘP PREMIUM