Raport MAK: Akcja ratunkowa minuta po minucie [TŁUMACZENIE]

Na str 91-94 raportu MAK znajduje się dokładny opis akcji poszukiwawczej i ratunkowej służb rosyjskich. Operacja ratownicza trwała na miejscu katastrofy do 16 kwietnia. Udział w niej wzięło w sumie 1110 osób, 7 ratowników z psami i 221 samochodów. Przedstawiamy tłumaczenie

Działania poszukiwawcze i ratunkowe na miejscu wypadku zostały przeprowadzone przez Ministerstwo Sytuacji Nadzwyczajnych, regionalne służby ratownicze i administrację federalną:

Działania poszukiwawcze i ratunkowe na miejscu wypadku przebiegały w następującej kolejności (wszystkie godz. czasu lokalnego - przyp. red.)

10 kwietnia 2010

10.42 - Informacja o utraceniu kontaktu radiowego z samolotem otrzymana przez oficera dyżurnego regionalnych służb ratowniczych przez dowódcę jednostki wojskowej 06755;

10.43 - Deklaracja stanu nadzwyczajnego przez przewodniczącego regionalnych służb ratowniczych i rozkaz wyjazdu do katastrofy zmiany będącej na służbie;

10.46 - Samochód Straży Pożarnej Kamaz-43108 z jednostki pożarniczej jednostki wojskowej 06755 wyrusza na miejsce katastrofy;

10.48 - Samochód ratunkowy GAZ-4795 (3 osoby) regionalnych służb ratowniczych wyjeżdża z lotniska Smoleńsk "Jużny" na lotnisko Smoleńsk "Sewierny";

10.50 - Informacja o katastrofie otrzymana przez oficera dyżurnego lokalnych służb ratowniczych dla obwodu smoleńskiego od przewodniczącego regionalnych służb ratowniczych;

10.51 - wyjazd dyżurujących służb ratowniczych na miejsce katastrofy (3-Jednostka Straży Pożarnej - dyżurująca na lotnisku Smoleńsk "Sewierny" od 8.00 dla wsparcia lotów VIP, 5-Jednostka Straży Pożarnej, 2-Jednostka Sanitarna) - razem 40 osób i 11 samochodów;

10.53 - Przewodniczący Biura ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Federacji Rosyjskiej rozkazuje, by wszystkie służby bezpieczeństwa wyruszyły w miejsce katastrofy;

10.54 - Policja i lokalne służby bezpieczeństwa obwodu smoleńskiego otaczają miejsce katastrofy kordonem bezpieczeństwa o średnicy 500 m. - 180 osób i 16 samochodów;

10.55 - Pierwsza brygada z 3-jednostki straży pożarnej przybywa na miejsce;

10.57 - Informacja otrzymana przez regionalne centrum ds. sytuacji kryzysowych od lokalnych służb ratowniczych ze Smoleńska

10.58 - notka otrzymana przez regionalne centrum ds. sytuacji kryzysowych od rosyjskiej agencji nawigacji powietrznej

10.59 - Na miejscu katastrofy zagaszony otwarty ogień

11.00 - Dyżurna brygada ratownicza dla obwodu Smoleńska (4 os. 1 samochód), Dyżurna brygada ratownicza dla Smoleńska (4 os. 1 samochód), brygada ratownicza dla terenów wodnych obwodu Smoleńska (4 osoby, 1 samochód), drużyna wyjazdowa Federalnej Służby Bezpieczeństwa (7 os. 7 samochodów), drużyna wyjazdowa lokalnej policji (40 osób, 12 samochodów) wyruszają do miejsca katastrofy.

11.00 - 1-szy stopień gotowości dla wszystkich służb ratunkowych w rejonie Smoleńska;

11.00 - Otoczenie kordonem miejsca katastrofy przez smoleńską policję;

11.03 - Kompletne zagaszenie ognia

11.03 - Wyjazd drużyny wyjazdowej dla obwodu Smoleńska (przewodniczący Służb Ratunkowych dla obwodu Smoleńska i 3 os. 1 samochód) i mobilnym wyposażeniem do komunikacji video (5 os., 1 samochód);

11.05 - Na miejscu katastrofy powstaje punkt dowodzenia służb ratunkowych;

11.10 - Na miejsce katastrofy przyjeżdża 7 karetek

11.25 - Samochód ratunkowy GAZ-4795 regionalnych służb ratowniczych przyjeżdża na miejsce katastrofy;

11.40 - 1-szy stopień gotowości dla wszystkich służb ratunkowych w rejonie Briańsk i Kaługa

11.40 - Ustalenie, że nie ma ocalałych na miejscu katastrofy, 7 karetek odjeżdża z miejsca katastrofy;

11.50 - Samochód ratunkowy regionalnych służb ratowniczych dołącza do ogólnych służb usuwających zagrożenie

12.15 - 1-szy stopień gotowości dla Głównego Biura Ratowniczego dla obwodu Moskwy;

13.00 - Przewodniczący eksperckiej komisji koronerskiej przybywa na smoleńskie lotnisko "Sewierny" w towarzystwie 7 osób i 16 patoanatomów, szefem których jest przewodniczący regionalnego instytutu patoanatomii;

13.00 - Spotkanie Komitetu ds. Wyjątkowych w punkcie administracyjnym ds. wyjątkowych obwodu Smoleńsk, pod przewodnictwem gubernatora obwodu smoleńskiego;

13.02 - Odnalezienie czarnych skrzynek na miejscu katastrofy;

14.00 - Otwarcie specjalnego punktu komunikacyjnego w hotelu Novy;

14.27 - Na miejsce katastrofy przybywa helikopter BK-117 (o nr. 01885) przywożąc ministrów ds. Sytuacji Nadzwyczajnych i Spraw Wewnętrznych Federacji Rosyjskiej;

14.58 - Przybywa helikopter Mi-8 z Ministrem Tranportu Federacji Rosyjskiej;

14.58 - Ustalenie punktów dla transportu ciał: kostnica miejska - 100 miejsc, 1-sza klinika w Smoleńsk - 5 miejsc;

15.12 - Rozpoczęcie ewakuacji ciał ofiar, miejsce katastrofy podzielone na 14 sektorów;

16.10 - Na miejsce przybywa drużyna wyjazdowa (6 os. 1 samochód)

16.10 - Brygada poszukiwawczo-ratownicza 1 przybywa na miejsce katastrofy (4 os. 1 samochód) z Możajska, Obwod Moskwa;

16.20 - Na miejscu katastrofy odnaleziono 25 ciał;

16.30 - mobilny kompleks komunikacji video (6 os., 1 samochód) przybywa na miejsce;

16.35 - jeszcze jedna drużyna wyjazdowa przybywa na miejsce katastrofy (4 os. 1 samochód)

16.45 - 5 drużyn wyjazdowych wyrusza na miejsce katastrofy - drużyna 5 (4 os. 1 samochód, Czechow), druzyna 6 (3 os, 1 samochód, Odincowo), drużyna 11 (6 os. 1 samochód, Krasnogorsk) drużyna 17 (5 os. 1 samochód, Podolsk), drużyna 19 (3 os. 1 samochód, Wołokołamsk) z obwodu moskiewskiego (razem 21 os. 5 samochodów);

16.59 - Helikopter Mi-26 z załogą ratowniczą dociera na miejsce z lądowiska Dobrynskoje (Jednostka Wojskowa 42663) z obwodu władimirskiego - 3 osoby

17.00 - drużyna 18 dociera na miejsce katastrofy (5 os. 1 samochód, Naro- Fomińsk) z obwodu moskiewskiego;

17.15 i 17.35 - dwa helikoptery Mi-8 docierają na miejsce katastrofy z lądowiska Ramenskoje, obwód moskiewski z personelem ratowniczym centrum Leader - 24 osoby;

17.35 - specjalna drużyna wyjazdowa 28 dociera na miejsce katastrofy (8 os. 1 samochód, Możajsk) z obwodu moskiewskiego;

17.45 - Centralna drużyna wyjazdowa dociera na miejsce katastrofy (13 os, 2 samochody);

19.00 - Ciała załadowane na pokład helikoptera Mi-26;

19.36 - Helikopter Mi-26 (Nr.06285) dociera na miejsce katastrofy z lądowiska Astafijewo, Moskwa;

19.45 - Szef Centrum Regionalnego dociera na miejsce katastrofy;

20.23 - Premier Rządu Rosji dociera na miejsce katastrofy Tu-134A3;

20.54 - Helikopter Mi-26 z ciałami ofiar wyrusza na lotnisko Domodiedowo w Moskwie

23.01 - 2 moduły pneumatyczne docierają na miejsce katastrofy z Kaługi (5 os. 2 samochody)

23.05 - Moduł pneumatyczny dociera na miejsce katastrofy ze Zwenigorodu (7 os. 4 samochody

Operacja ratownicza trwała na miejscu katastrofy do 16 kwietnia. Udział w niej wzięło w sumie 1110 osób, 7 ratowników z psami i 221 samochodów. 425 policjantów odgrodziło kordonem 1.5 hektara miejsca katastrofy.

16 kwietnia o godz.16, po podpisaniu przez głównodowodzącego śledztwem technicznym MAK, prowadzącego śledztwo i Główne Biuro ds. Nadzwyczajnych obwodu smoleńskiego dokumentu, w uzgodnieniu z reprezentantem Rzeczpospolitej Polskiej, miejsce katastrofy zostało przekazane administracji Smoleńska.

19 kwietnia miejsce katastrofy zostało poddane czynnościom sanitarnym.

Podsumowanie ogólne: Działania wszystkich służb poszukiwawczych i ratunkowych były właściwe i terminowe, co pozwoliło na powstrzymanie rozwoju pożaru i ustawienie ochrony dla czarnych skrzynek, części samolotu i ciał osób na pokładzie.

TOK FM PREMIUM