Nowak i PKP szykują Akcję "Zima": więcej miejsc w pociągach, lepszy rozkład... Będzie lepiej?

Nowy minister transportu Sławomir Nowak dostał od premiera Tuska trudne zadanie - posprzątać bałagan na kolei. Dziś zapewniał, że ostro wziął się do pracy i przedstawił kroki podjęte przez podległy mu resort, które mają uchronić pasażerów PKP przed zimowym horrorem podobnym do tego sprzed roku.

Nowak: Rozpoczynamy Akcję "zima". Powołałem specjalny zespół - Poprzedni rok był chyba krytyczny jeśli chodzi o splot okoliczności zewnętrznych i wewnętrznych (które wpłynęły na komfort podróżowania koleją - red.) - stwierdził na konferencji prasowej Sławomir Nowak.

Poinformował, że powołał specjalny zespół monitorujący do wdrożenia nowego rozkładu i przygotowanie kolei do Akcji "Zima". W jego skład weszli prezes PKP SA Maria Wasiak, prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski, Janusz Skobel z PKP Energetyka oraz przedstawiciel ministerstwa transportu Tadeusz Jarmuziewicz.

Więcej miejsc w pociągach, lepszy tabor, rozkład i serwis w sieci

Nowak wymienił cztery krytyczne obszary transportu kolejowego w zimie: aktualną informację o rozkładzie jazdy, awarie zimowe (oblodzenie, zaśnieżenie, zepsute pociągi), wzmożony popyt na usługi o w święta, które określił jako "peaki komunikacyjne", (za mało miejsc, braki w taborze, problemy z rezerwacją) i wsparcie pasażerów zimą w takich problemach jak brak informacji w przypadku opóźnień czy konflikty między przewoźnikami. Zapowiedział zmiany.

- Po pierwsze: poprawienie dostępu do informacji dotyczących zarówno planu podróży jak i sytuacji awaryjnych. Po drugie: poprawienie rozkładu jazdy, po trzecie dodatkowe kanały sprzedaży biletów, po czwarte więcej miejsc w pociągach i lepiej przygotowany tabor - wyliczał Nowak.

Minister transportu wśród zamierzonych zmian wymienił jeszcze lepszą obsługę pasażerów w pociągach i na dworcach, lepszą dostępność infrastruktury i minimalizację opóźnień. Zapowiedział też opublikowanie oddzielnie rozkładu jazdy obejmującego wyłącznie PKP Intercity, ze względu na odwoływanie przez lokalnych przewoźników wielu połączeń.

- Rozmawiam na bieżąco z lokalnymi przewoźnikami, żeby zaprzestano tego procederu, ale Intercity będzie miało własny, dedykowany rozkład - podkreślił Nowak.

Nowak: Moja żona do Warszawy przyjedzie autobusem. Pociągiem jest za długo

Informacja: rozkład przed terminem, strony PKP mają wytrzymać miliony wizyt

Minister transportu przypomniał, że nowy rozkład jazdy został specjalnie opublikowany na miesiąc przed początkiem jego obowiązywania. Zachęcał też do korzystania z umieszczonego w sieci rozkładu i znajdującej się na stronach PKP wyszukiwarki połączeń. Jak dodał, wydajność serwerów, na których umieszczono rozkład jazdy, wzrosła dziesięć razy, co ma pozwolić uniknąć sytuacji, kiedy strona padała pod naporem milionów wizyt internautów.

Kolej ma też częściej przekazywać informacje przez megafony na dworcach, a obsługę infolinii w okresie zimowym zwiększono o 25 proc. Na dzień wejścia w życie nowego rozkładu - 11 grudnia - Nowak zapowiedział przeznaczone dla mediów 24-godzinne dyżury rzeczników prasowych spółek przewozowych na Dworcu Centralnym w Warszawie.

Nowak: Jeździmy syrenką, marzymy o Bentleyu, myślmy raczej o kupnie Golfa

Nowak szykuje się na zimowe awarie kolei

- Będą rezerwy na sytuacje awaryjne, np. opóźnienia i zamarzanie drzwi - zapewnił Nowak. Podkreślił, że kolej przygotowała na zimę rezerwy taboru: - W 2011 wyremontowano już ponad 800 wagonów, kolej ma też w rezerwie kilkanaście lokomotyw, które rozmieści w kilkunastu najważniejszych węzłach kolejowych, skąd będą mogły szybko dotrzeć tam, gdzie będą potrzebne. Warsztaty kolejowe mają być do dyspozycji 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu - wynika z zapowiedzi ministra. Kolej będzie też mieć do dyspozycji więcej niż w ubiegłym roku maszyn do usuwania oblodzenia sieci trakcyjnej i maszyn do odśnieżania torów.

- Chciałbym abyśmy konsekwentnie zmieniali mentalność kolejarzy. Najwyższy czas, by koleje przestały się zajmować same sobą, a zajęły się pasażerami - podkreślił Nowak. - Za to płacimy podatki - dodał.

Jak stwierdził, z powodu "wielu lat zapóźnień" najważniejsze zadanie jego ministerstwa i samej kolei to "poprawa jakości usług poprzez rewitalizację taboru i modernizację linii". - Będziemy kierować się zasadą mówienia całej prawdy. Nie chcemy lukrować. Nie wszystko da się naprawić od razu, ale będę zmiany egzekwował - zapowiedział.

Oficjalny spot stolicy na Euro 2012. Dlaczego oni latają nad Wisłą? >>

TOK FM PREMIUM