Jest projekt ustawy ws. lotów VIP-ów. Koniec z lotami "do domu bądź z domu"

Kancelaria premiera zaprezentowała projekt ustawy regulujący zasady lotów najważniejszych osób w państwie. Pośród nowych regulacji ma się znaleźć między innymi wykaz osób uprawnionych do wsiadania na pokład rządowych samolotów.
Zobacz wideo

Pośród nowych regulacji ma się znaleźć między innymi wykaz osób uprawnionych do wsiadania na pokład rządowych samolotów. - Oczywiście będą to prezydent, premier, marszałkowie Sejmu lub Senatu - mówił szef KPRM Michał Dworczyk. Jak dodawał, latać z VIP-ami będą mogli też członkowie delegacji, oficerowie Służby Ochrony Państwa czy dziennikarze. Projekt ustawy to pokłosie głośnej afery z lotami byłego już marszałka Sejmu - kandydata PiS w nadchodzących wyborach - Marka Kuchcińskiego. I właśnie te regulacje mają przede wszystkim zapobiec sytuacjom które miały miejsce w trakcie podróży marszałka Kuchcińskiego, który na pokład samolotu zabierał członków rodziny i innych parlamentarzystów.

- Chcemy wyraźnie podkreślić, że w tych lotach nie będą mogli uczestniczyć członkowie rodzin najważniejszych osób w państwie czy parlamentarzystów, chyba że będą w składzie oficjalnych delegacji - podkreślał szef KPRM i dodał: prezes Rady Ministrów i marszałkowie: Sejmu i Senatu nie będą mogli wykorzystywać statków powietrznych do latania do domu bądź z domu. 

Dworczyk zapowiedział również, że - zgodnie z zaproponowanymi przepisami - za organizację lotów HEAD w dalszym ciągu odpowiedzialne będą poszczególne kancelarie, jednak w uzasadnionych przypadkach, szef KPRM będzie mógł "anulować zamówienie na lot". Jak zaznaczył, mechanizm ten, który ma zapobiec nadużywaniu trybu pilnego przy organizacji lotów VIP-ów, nie będzie obejmował prezydenta RP.

Dworczyk zapowiedział też, że powstanie centralny rejestr lotów. Będzie jawny i będą się w nim znajdowały informacje o wszystkich wykonanych połączeniach.  

Projekt ustawy krytykował w zeszłym tygodniu w TOK FM Maciej Lasek, były przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Jak wyjaśniał jest ona niepotrzebna, bo instrukcja HEAD "jest wystarczająca". 

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM