Onet: Polska Fundacja Narodowa płaciła za wydatki "młodego znajomego Macierewicza"

Jak ustalili dziennikarze Onetu pieniądze z Polskiej Fundacji Narodowej, przez amerykańską firmę PR przeznaczone były na wydatki Edmunda Jannigera, byłego doradcy Antoniego Macierewicza.
Zobacz wideo

W niedzielę wieczorem Onet napisał, że "publiczne pieniądze z Polskiej Fundacji Narodowej nadal płyną szerokim strumieniem do kontrowersyjnej amerykańskiej firmy PR". Chodzi o firmę White House Writers Group specjalizującą się w doradztwie komunikacyjnym, która ma poprawiać wizerunek Polski za granicą. We wrześniu ustalono, że na stworzenie dwóch 30-sekundowych spotów przeznaczyła ona 10 mln zł. Później okazało się, że PFN płaciła amerykańskiej firmie za pracę, nawet po zerwaniu umowy.

Według Onetu, na liście wydatków firmy PR są też te poniesione na Edmunda Jannigera, młodego znajomego Antoniego Macierewicza, który w 2015 roku został jego doradcą w MON. - Za przelot do USA i zakwaterowanie Jannigera PFN zapłaciła w maju 6 tys. 284 dolary, czyli niemal 25 tys. zł – napisał portal. Janniger miał być osobą towarzyszącą Macierewicza podczas jednej z konferencji. - Wczoraj w wydaniu PO byłem Stalinem, dzisiaj według Onetu szastam kasą jak szejk arabski… Brednie. Wierzba zdębiała. Dąb się zaperzył. Jeż się okocił, a kot najeżył – napisał na twitterze Macierewicz.

Onet donosi, że Janniger wynajął prawników, którzy mieli odwieść portal od publikacji tych informacji. W czasie pobytu Macierewicza i doradcy w USA, ten pierwszy nie był już ministrem. Nie wiadomo też jakie "obowiązki służbowe" miałby mieć Janniger wobec szeregowego posła. Były szef MON również nie odpowiedział na pytania dziennikarzy.

Wsparcie od państwowych spółek

Polska Fundacja Narodowa została powołana za czasów rządu Beaty Szydło. Działa dzięki pieniądzom przekazywanym przez kilkanaście spółek Skarbu Państwa. Miała promować pozytywny obraz Polski za granicą, zasłynęła za to m.in. kampanią billboardową "Sprawiedliwe sądy" dotyczącą reformy sądownictwa forsowaną przez PiS. W listopadzie ubiegłego roku Sąd Rejonowy w Warszawie uznał, że realizacja tej kampanii była niezgodna ze statutem fundacji. 

O PFN było też głośno przy okazji nieudanego rejsu Mateusza Kusznierewicza dookoła świata z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

Przy okazji tego święta fundacja wyprodukowała też spot telewizyjny z amerykańskim gwiazdorem filmowym Melem Gibsonem. Jego autorzy wygumkowali z panoramy stolicy Pałac Kultury i Nauki.

Obecnie (od lipca 2019 roku) prezesem zarządu PFN jest Marcin Zarzycki - socjolog z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego i były prezes Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego. Zastąpił na tym stanowisku Filipa Rdesińskiego (odszedł w czerwcu br.).

Pobierz Aplikację TOK FM, słuchaj i testuj przez dwa tygodnie:

DOSTĘP PREMIUM