Kampania Dudy trzy razy droższa od kampanii Trzaskowskiego. Komitety ujawniły wydatki

Komitet Andrzeja Dudy wydał na kampanię wyborczą ponad 28 mln 638 tys. zł, a komitet Rafała Trzaskowskiego 9 mln 551 tys. zł - wynika ze sprawozdań finansowych z wyborów prezydenckich.
Zobacz wideo

Do poniedziałku komitety Andrzeja Dudy i Rafała Trzaskowskiego - którzy zmierzyli się w drugiej turze wyborów - miały czas na złożenie sprawozdań finansowych z kampanii wyborczej. Tegoroczne wybory prezydenckie miały niestandardowy przebieg, początkowo zarządzone zostały przez marszałek Sejmu na 10 maja i głosowanie - z uwagi na pandemię COVID-19 - miało odbyć się w trybie korespondencyjnym. Finalnie jednak głosowanie nie odbyło się; na podstawie specjalnej ustawy wybory zostały zarządzone na 28 czerwca, druga tura odbyła się 12 lipca.

Pierwotnie kandydatką Koalicji Obywatelskiej na prezydenta była wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska, jednak w połowie maja w wyścigu o prezydencki fotel zastąpił ją prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Wybory prezydenckie. Wydatki na kampanię

Jak wynika ze sprawozdań udostępnionych PAP przez PKW, komitet Andrzeja Dudy zgromadził 28 mln 690 tys. zł - cała kwota pochodziła z funduszu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości. Z kolei komitet Rafała Trzaskowskiego zgromadził ponad 9 mln 554 tys. zł, z czego 1 mln 237 tys. zł pochodziło z wpłat od osób fizycznych, a 8 mln 317 tys. zł - z funduszu wyborczego Platformy Obywatelskiej.

Na kampanię wyborczą komitet Dudy wydał ponad 28 mln 638 tys. zł, a komitet Trzaskowskiego - ponad 9 mln 551 tys. zł.

Na kampanię w środkach masowego przekazu komitet Dudy przeznaczył 9 mln 856 tys. zł, z czego 2 mln 537 tys. zł na reklamę w telewizji, 2 mln 720 tys. zł na wynajem nośników plakatów, a 4 mln 194 tys. zł na reklamę w internecie. Z kolei komitet Trzaskowskiego na kampanię w środkach masowego wydał 4 mln 327 tys. zł, z czego na reklamę w telewizji - 1 mln 83 tys. zł, w internecie - 1 mln 599 tys. zł, a na wynajem nośników plakatów - 1 mln 644 tys. zł.

Kolejny punkt sprawozdań to wykonanie materiałów wyborczych. Duda przeznaczył na ten cel 10 mln 162 tys. zł, z czego na plakaty wyborcze 5 mln 523 tys. zł, na filmy reklamowe i spoty - 1 mln 506 tys. zł, a na reklamę w internecie - 466 tys. zł. Trzaskowski na materiały wyborcze przeznaczył ponad 2 mln 793 tys., z czego na plakaty wyborcze - 1 mln 649 tys., na filmy reklamowe i spoty - 624 tys. zł, a na reklamę w internecie - 192 tys. zł.

Na podróże i noclegi Duda wydał 1 mln 54 tys. zł., a Trzaskowski - 269 tys. zł. Koszty spotkań wyborczych pochłonęły 4 mln 912 tys. zł z budżetu komitetu Andrzeja Dudy, a z komitetu Rafała Trzaskowskiego - 1 mln 25 tys. zł.

Ile kosztowała kampania Hołowni?

Wcześniej sprawozdania finansowe złożyły pozostałe komitety, które brały udział w wyborach. Wynika z nich, że komitet Małgorzaty Kidawy-Błońskiej wydał na kampanię 7 mln 847 tys. zł., niewiele mniej na kampanię przeznaczył komitet Szymona Hołowni - 7 mln 447 tys. zł. Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza wydał 5 mln 215 tys. zł, Roberta Biedronia - blisko 2 mln 404 tys., Krzysztofa Bosaka - ponad 1 mln 996 tys. zł, Stanisława Żółtka - 262 tys. zł, Włodzimierza Witkowskiego - 186 tys. zł, Marka Jakubiaka - ponad 27 tys. zł.

Zgodnie z Kodeksem wyborczym Państwowa Komisja Wyborcza ma sześć miesięcy na zbadanie sprawozdań i podjęcie uchwał w tej sprawie; może je przyjąć bez zastrzeżeń, przyjąć wskazując uchybienia albo odrzucić.

DOSTĘP PREMIUM