Zwierzenia uliczne: powiedz światu, co chcesz zrobić przed śmiercią

Zostać sławnym, pojechać na Galapagos, ugotować suflet, świetnie się bawić, zmienić coś w swoim życiu. Lista ludzkich pragnień jest nieskończona. Dzięki Candy Chang i jej najnowszej akcji "Before I die..." ("Zanim umrę"), chętni mogą je wyjawić całemu światu.

Amerykańska artystka zamalowała ścianę opuszczonego budynku szablonami z napisem "Before I die I want to... i pozwoliła innym go dokończyć. Na reakcję nie trzeba było długo czekać. Po pierwszym dniu ściana była niemal całkowicie zapełniona.

Chciałam, żeby mieszkańcy Nowego Orleanu mogli wypełnić brakujące pole i przypomnieć sobie, co jest dla nich ważne w życiu. Chodziło mi również o przetworzenie opuszczonej przestrzeni w akcję, dzięki której poznamy nadzieje i aspiracje otaczających nas ludzi". - pisze na swojej stronie artystka.

To nie pierwsza tego typu akcja Candy Chang. Artystka ukończyła architekturę, urbanistykę i wzornictwo, a obecnie swobodnie łączy te dziedziny w swoim studiu projektowym Civic Center. Od zawsze interesują ją projekty interdyscyplinarne, balansujące pomiędzy designem, street artem i działaniami społecznymi. Od dziesięciu lat regularnie wystawia w galeriach, ale nie zapomina o przestrzeni miasta.

Zapiski dla sąsiadów

Candy jest pomysłodawczynią akcji "Post-it Notes for Neigbors" ("Zapiski dla sąsiadów"), w ramach której Nowojorczycy mogli poskarżyć się innym na wysokość opłat mieszkaniowych. Informacje dotyczące wysokości czynszu spisywali na małych, samoprzylepnych karteczkach i przyklejali na szybie sklepu z używanymi meblami. Artystka potrafi również wpędzać mieszkańców miasta w poczucie dyskomfortu. Nie jest przyjemnie natknąć się nagle na wysprejowane na ulicy pytanie: "Czy to ma coś wspólnego z twoim dzieciństwem?, "Czyja to wina?", "Czy ona wie, że to robisz?". Teraz twoje codzienne rozpamiętywanie i problemy emocjonalne mogą być wydobyte i uleczone, a co najlepsze - za darmo - mówi Candy o projekcie Sidewalk Psychiatry.

Życie ulicy

W większości swoich projektów Amerykanka porusza problem stosunków międzyludzkich w mieście, stara się zacieśniać relacje sąsiedzkie oraz przypomnieć, że żyją tu konkretne jednostki, a nie anonimowy tłum. Czasami pomaga w sposób wymierny - np. handlarzom ulicznym. To dla nich zaprojektowała przewodnik - plakat, w którym w przejrzysty sposób zamieściła regulacje prawne dotyczące handlu. Popularyzacja tych informacji pozwoliła kupcom uniknąć wysokich grzywien.

Candy ma już za sobą kilkadziesiąt akcji ulicznych i wciąż wymyśla kolejne. Ostatnio ogłosiła nawet na swojej stronie że szuka kogoś do pomocy.

DOSTĘP PREMIUM