Odwołane loty i zamknięte hotele. Jak uzyskać zwrot pieniędzy za bilety i rezerwacje?

Niemal od początku roku świat walczy z nowym koronawirusem SARS-CoV-2, którym zaraziło się już ponad 1,5 mln ludzi (są to jednak tylko przypadki potwierdzone). Wiele krajów zdecydowało się na zamknięcie granic, wstrzymanie ruchu lotniczego i zamknięcie hoteli. Turystyka zamarła. Jak uzyskać zwrot pieniędzy za bilety na samolot i rezerwacje w hotelach?
Zobacz wideo

Odwołane loty i zamknięte hotele. Jak odzyskać pieniądze?

Wywoływana przez koronawirus choroba COVID-19 ma poważne konsekwencje dla zdrowia, a jej przebieg bywa szczególnie ciężki u osób przewlekle chorych i starszych - dla wielu kończy się śmiercią. Pomóc mogą: odpowiednia higiena, stosowanie się do zaleceń specjalistów i izolacja. Nic więc dziwnego, że wiele krajów zdecydowało się na zamknięcie granic. Taki ruch, mimo że korzystny dla obywateli i służby zdrowia, okazał się gwoździem do trumny dla branży turystycznej. Z powodu pandemii odwołano loty, zamknięto hotele i nakazano ludziom bezwzględnie zaprzestać podróży.

Ta sytuacja jest szczególnie dotkliwa dla regionów, a nawet całych państw, których gospodarka opierała się w dużej mierze na milionach spragnionych wrażeń turystów i festiwalowiczów. Swojego rodzaju modę na podróże nakręcali dodatkowo influencerzy, dla których dobre zdjęcie z rajskiej wyspy albo widowiskowego koncertu oznaczało często być lub nie być. Jak więc poradzić sobie w tak trudnej sytuacji, gdy miało się już wykupioną drogą wycieczkę na Malediwy, a oferujące ją biuro podróży wydaje się być na skraju upadku? Niestety wszystko wskazuje na to, że niedoszli podróżni i koncertowicze również będą musieli liczyć się z możliwymi stratami finansowymi.

Jak uzyskać zwrot pieniędzy za bilety?

W Polsce wprowadzono stan epidemii. Przeważająca większość lotów została odwołana, lotniska zamarły. Tymczasem początek wiosny i Wielkanoc to często czas planowania urlopów i podróży. Jak uzyskać zwrot pieniędzy za bilety, które wykupiliśmy wiele miesięcy wcześniej? Na stronach linii lotniczych pojawiły się specjalne formularze i komunikaty, pozwalające często na zmianę terminu, całościowy zwrot pieniędzy lub otrzymanie specjalnego vouchera na przyszłe przeloty (takie informacje można znaleźć m.in. w Ryanair, Wizz Air czy PLL LOT). Wystarczy wejść na stronę internetową wybranego przez nas przewoźnika i skorzystać z dostępnych opcji: formularza, kontaktu z infolinią lub kontaktu mailowego. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie linie lotnicze mogą oferować tego typu rozwiązania. W najbardziej komfortowej sytuacji są osoby, które przed rezerwacją wykupiły proponowane pakiety ubezpieczeniowe lub ochronne, które gwarantowały zwrot kosztów podróży bez względu na okoliczności.

Jeszcze inaczej jest z osobami, które chcą odzyskać pieniądze wydane na rezerwacje pokoju, apartamentu czy domku. Wiele zależy od tego, gdzie dokonywaliśmy wpłaty. Pośrednicy typu Booking czy Airbnb mają wypracowany własny system, a wiele z dostępnych na ich stronach ofert uzupełniono o opcję bezpłatnego odwołania (z zachowaniem wskazanego terminu) lub odwołania ze zwrotem 50 proc. wpłaconej kwoty. Należy więc skontaktować się z platformą lub w inny sposób sprawdzić informacje na temat naszej rezerwacji. Jeżeli rezerwacja została złożona bezpośrednio w obiekcie, należy zorientować się w jego regulaminie i zapisach dotyczących polityki zwrotów. Sytuacja wciąż jest jednak dynamiczna, a polscy posłowie przyjęli niedawno ustawy wchodzące w skład tzw. tarczy antykryzysowej. Wedle jej zapisów okres na zwrot środków zostanie wydłużony do 180 dni, a rozliczenia będzie można dokonać za pomocą voucherów.

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM