Pandemiczny kryzys gospodarczy może być czasem na "dobre deale". "Są branże, które się świetnie rozwijają"

Czas kryzysu to dla wielu przedsiębiorców również czas próby, z którego nie zawsze wychodzą zwycięsko. Ale są branże, dla których ten sam kryzys okazał się wielką szansą. Jaki wniosek mogą z tego wyciągnąć ci, którzy pójście na swoje dopiero planują?
Zobacz wideo

O tym, że okres kryzysowy jest również okresem okazji, mówił w Podcaście Przedsiębiorczym dyrektor Departamentu Wsparcia Przedsiębiorczości Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Michał Polański. - To, co jest nieszczęściem dla jednego, dla innego będzie szczęściem. Jak ktoś planuje założyć restaurację, to jest dobry moment, by kupić sprzęt czy znaleźć lokal. Właśnie teraz taka inwestycja może być dobrym pomysłem - wskazywał.

Przyznał, że w czasie, gdy część branż pozostaje w głębokim kryzysie czy zapaści, jak turystyka, gastronomia czy fitness, są też takie, które świetnie się rozwijają, jak e-commerce. - Jak mówią specjaliści z tej dziedziny, w rok przeskoczyliśmy trzy lata rozwoju. Przekonaliśmy się do tego i się tego nauczyliśmy. Boom przeżywają również usługi IT - te związane z e-commerce, ale również z zarządzaniem produkcją, łańcuchem dostaw, organizacją pracy - wyliczał gość Wojciecha Kowalika. 

Dlatego zwracał uwagę, że warto się dobrze wokół siebie rozejrzeć - zwłaszcza, jeśli ktoś ma to szczęście, że dysponuje środkami finansowymi. - To może być okres na dobre deale, ale oczywiście wiąże się z tym większe ryzyko - podkreślał. 

Z drugiej strony przestrzegał przez łatwymi wnioskami, które może nasuwać trwający kryzys. - To, że jest kryzys, nie oznacza, że konkurencja jest mniejsza. Trzeba dobrze zaplanować działalność, zastanowić się, czym nasza oferta będzie się różnić od konkurencji. W pewnym zakresie przetestować to, co chcemy zaoferować lub sposób, w jaki chcemy to zaoferować. Tego przedsiębiorcy często nie doceniają - mówił ekspert, podkreślając, że to słaby punkt wielu startujących biznesów. W czasie kryzysu błędy popełnione na tym etapie mogą okazać się dużo bardziej bolesne. - Rynek jest nieprzewidywalny. Być może na zakładane przychody trzeba będzie czekać dłużej - wskazywał Polański.

Posłuchaj całej rozmowy: 

DOSTĘP PREMIUM