Cyfrowe ubrania zawładną światem? Czołowi producenci i projektanci już tworzą wirtualne kolekcje

Jeden z największych na świecie producentów markowych butów sportowych chce sprzedawać cyfrowe modele. Będzie je można w przyszłości ściągnąć na dowolne urządzenie ze sklepu internetowego Nike.
Zobacz wideo

Wirtualne sneakersy będą istnieć wyłącznie w cyfrowej rzeczywistości. Będą mogły je nosić cyfrowe avatary w cyfrowym świecie. Nike zgłosił do sądu patenty do swoich wirtualnych produktów. Wszystko po to, by chronić znaki towarowe w kategoriach obejmujących "wirtualne towary do pobrania" i powiązane usługi dla sklepów detalicznych i rozrywki. Cyfrowe produkty wymienione w dokumentach obejmują: nakrycia głowy, okulary, torby, plecaki i sprzęt sportowy zarówno pod markami Nike, jak i Jordan - z ich logo Swoosh i Jumpman oraz hasłem "Just Do It".

Towary wirtualne, w tym odzież, zyskują coraz większe zainteresowanie, bo konsumenci przyzwyczaili się już do kolekcjonowania cyfrowych przedmiotów, na przykład kostiumów czy rekwizytów dla postaci w grach sieciowych, jak na przykład w Fortnite, Roblox czy NBA 2K.

Gospodarka wirtualna

Cyfrowa wersja torby Dionizos marki Gucci sprzedawała się na platformie Roblox Corp. za około 4 tys. dolarów za sztukę, czyli za więcej niż w stacjonarnych salonach realna torba tego projektanta. Dom mody Balenciaga  zaprezentował swoją kolekcję na jesień 2021 w jednej z gier wideo, a LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton już w 2019 roku wypuścił swoją krótką kolekcję specjalnie dla League of Legends Riot Games Inc.

Eksperci analizujący najnowsze trendy gospodarcze uważają, że gospodarka wirtualna jest jedną z największych możliwości ekonomicznych tego pokolenia. Przekonują, że to ogromna szansa dla firm z każdego niemal sektora: sportu, turystyki, rozrywki czy finansów. Banki już projektują specjalne oferty z myślą o cyfrowym życiu. Już teraz, według szacunkowych prognoz, w grach platformy Epic wydaje się około 130 mld dolarów rocznie. Za tę kwotę gracze kupują ulepszenia, kostiumy, rekwizyty lub podnoszą swój ranking do wersji VIP.

Duże marki uważają, że sprzedając wirtualne produkty, zdobędą nowych klientów. Firmy modowe inwestują więc miliony w projektowanie NFT (unikatowe certyfikaty cyfrowe). Ale za wzór służą im kolekcje istniejące w realu.

Mniejsze marki idą już znacznie dalej. RTFKT Inc. - wymawiane jako "artefakt" i uważane za lidera mody NFT - sprzedało w lutym 600 par cyfrowych sneakersów za 3 mln dolarów w ciągu siedmiu minut. Założyciele RTFKT Inc. wierzą w przyszłość, w której rozszerzona rzeczywistość będzie ogromną częścią życia. - W okularach rozszerzonej rzeczywistości, idąc ulicą, będziesz widzieć ludzi ubranych w cyfrowe ciuchy, w tym w nasze buty po 5 tys. dolarów za parę - mówił w wywiadzie dla magazynu "Vogue", jeden z twórców firmy.

Na razie jednak popularność cyfrowej odzieży czy innych gadżetów jest ograniczona, bo można ich używać jedynie na tej platformie, na której zostały kupione. Powołanie do życia uniwersalnego metaświata może ten stan rzeczy szybko zmienić.

DOSTĘP PREMIUM