"Kompletna amatorszczyzna". Schetyna o rządzie PiS, któremu "wszystko wypada z rąk"

- To jest historia smutna, bo wynikająca z kompletnego braku kwalifikacji budowy koncernów wysokiej klasy, które mają rywalizować z najlepszymi. A takie było założenie tej decyzji - tak Grzegorz Schetyna komentował w TOK FM informację o połączeniu Lotosu z Orlenem.
Zobacz wideo

W czwartek obradujący w Płocku akcjonariusze PKN Orlen zgodzili się na połączenie z Grupą Lotos. Dzień wcześniej zgodę na połączenie z PKN Orlen wyrazili akcjonariusze gdańskiego Lotosu.

Fuzja wywołuje wiele kontrowersji. Dziś rano na jej wady wskazywał Grzegorz Schetyna. - To jest historia smutna, bo wynikająca z kompletnego braku kwalifikacji budowy koncernów wysokiej klasy, które mają rywalizować z najlepszymi. A takie było założenie tej decyzji - mówił w Poranku Radia TOK FM u Jacka Żakowskiego.

Przeciwnicy fuzji - a byli wśród nich ministrowie gospodarki wszystkich rządów po 1989 roku - alarmują że proces doprowadzi do przejęcia przez węgierski koncern naftowy MOL polskiej spółki Lotos Paliwa. A MOL blisko współpracuje z rosyjskim biznesem. Także arabska firma Saudi Aramco - która również współpracuje z Rosją - kupi udziały w rafinerii Lotosu.

- Minister Naimski i minister Woźniak wprost dystansują się od tego. Mówią, że Lotos został sprzedany za zbyt małe pieniądze. Że jest możliwość nawet nie wrogiego, a klasycznego przejęcia. Że saudyjskie Aramco może dalej operować kapitałem i może sprzedawać akcje - podkreślił także rozmówca Jacka Żakowskiego. I od razu ocenił: "To brak wiedzy o możliwych konsekwencjach, które mogą przyjść, jeśli nie chroni się bezpieczeństwa spółki, która jest dobrem narodowym".

"Widać, jak wszystko im z rąk wypada"

Jak przekonywał prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, "zgody akcjonariuszy PKN Orlen i Grupy Lotos na połączenie obu podmiotów to historyczne decyzje, które dobrze wróżą transformacji energetycznej i wzmacniają koncern". Większościowym akcjonariuszem przedsiębiorstwa jest jednak Skarb Państwa. 

- O tym decydował prezes Kaczyński, Nowogrodzka decydowała. Uważali, że są w stanie zbudować wielką konstrukcję, konstrukcję wielkiej firmy, która będzie rządzić na rynku paliwowym. Podobnie, jak słyszę wielkie zapowiedzi Kaczyńskiego, że zbudujemy wielkie lotnisko w Baranowie, które będzie miało destynacje na cały świat. Będzie więcej lotów niż z Pragi i z Wiednia. Bo on widział: tam jest dużo lotów, a tu będzie jeszcze więcej. To jest amatorszczyzna - komentował też Grzegorz Schetyna.

- To jest rząd i cała polityka ludzi, którzy są kompletnie nieprzygotowani. A po tych kilku latach widać, jak wszystko im z rąk wypada. Koszt tych strat będą ogromne - skwitował rozmówca Jacka Żakowskiego.

PKN Orlen informował wcześniej, że w wyniku fuzji udział Skarbu Państwa w połączonym koncernie wzrośnie do ok. 35 proc. Wskazywano zarazem, że zakładając następnie połączenie z PGNiG, udział ten zwiększy się do ok. 50 proc., co oznacza, że kontrola nad nowo powstałym koncernem multienergetycznym zostanie dodatkowo wzmocniona.

DOSTĘP PREMIUM