Trwa prawdziwy boom na podcasty. To format, który świetnie pasuje do dzisiejszych czasów

Podcast to nie nowy format - w powszechnym użytku pojawił się bowiem około roku 2004. Od pewnego czasu przeżywa jednak swój rozkwit - przybywa zarówno słuchaczy, jak i twórców, którzy nagrywają coraz profesjonalniejsze audycje. Czym właściwie jest podcast? I za co tę formę przekazywania treści pokochali millenialsi?

Co to jest podcast? Wszystko co trzeba wiedzieć, by przekonać się do tego formatu:

Podcast to serie audycji publikowanych w internecie. Podobnie jak programy radiowe czy telewizyjne, często grupowane są w cykle, sezony, a poszczególne odcinki poświęca się konkretnemu tematowi. Wyróżnia je jednak to, że można ich słuchać w dowolnym momencie bez konieczności zapoznawania się z ramówką.

Podcasty tworzyć może każdy, od blogerów przez popularnych artystów i specjalistów w rozmaitych dziedzinach, aż po wydawców mediowych. Nie potrzeba na to wielkich nakładów finansowych, wystarczy smartfon z mikrofonem. Autorzy podcastów nierzadko zapraszają do udziału gości.

Najpopularniejsze platformy i aplikacje do słuchania podcastów to Apple Podcasts dostępny w aplikacji iTunes, Pocket Casts na Androida, iOS-a i Windows Phone/Mobile, Overcast, Podcast Republic, CastBox, Podcast Addict i Podcast Go oraz Stitcher i Lecton.

Szeroki wybór podcastów oferuje też Spotify. Podcastów można również słuchać za pośrednictwem technologii dostarczanej przez wydawców mediowych.

Na popularność podcastów z pewnością wpływa fakt, że obecnie, dzięki rozwojowi technologii mobilnych, można ich słuchać wszędzie i w rozmaitych sytuacjach. Osobny wpis na ten temat znajdziemy na blogu zaparzycherbate.pl.

Jak pisze autorka, podcastów słuchać można: "w samochodzie/autobusie/pociągu (zwłaszcza gdy nie ma wystarczająco dużo światła, by czytać), w poczekalni, podczas treningu na rowerku stacjonarnym, podczas gotowania (mój ulubiony sposób, bo nie lubię mieć poczucia, że tracę czas w kuchni), w czasie spacerowania (tylko w bezpiecznym miejscu, bez samochodów, przejść dla pieszych!), podczas wykonywania obowiązków domowych (wieszanie prania, prasowanie, zmywanie naczyń)."

Każdego roku więcej słuchaczy

Rosnąca popularność podcastów to prawdziwy fenomen. Na format podcastu przerzucił się nawet nawet sam Ozzy Osbourne z Black Sabbath. Wcześniej perypetie jego rodziny mogliśmy śledzić w reality show nadawanym przez MTV w latach 2002-2005. W zeszłym roku nagrał dziesięcioodcinkową serię podcastów.

Jak wylicza portal convinceandconvert.com, tygodniowo podcastów słuchają 42 miliony Amerykanów, a miesięcznie aż 67 milionów. Od momentu powstania (2004 rok), co roku podcasty mają od 10 do 20 proc. słuchaczy więcej.

Młodzi chcą słuchać

Co ciekawe, podcast stał się bardzo popularny szczególnie wśród najmłodszych odbiorców. Jak podaje Forbes, 42 proc. Użytkowników w przedziale wiekowym 18-34 lata słucha podcastu przynajmniej raz w tygodniu. Okazuje się, że dla jeszcze młodszych słuchaczy - w wieku od 12 do 17 lat - częstotliwość słuchania jest nawet większa.

Dla millenialsów "Zróbmy razem podcast" to nowe "stary, powinniśmy założyć kapelę".

Forbes tłumaczy to zjawiskiem “zmęczenia ekranem”. Młodzi ludzie dorastający w otoczeniu urządzeń oferujących wideo na żądanie zwrócili się w stronę formatu, który nie wymaga angażowania aż takiej uwagi. Słuchając podcastu można równocześnie zająć się czymś innym.

Podcast pasuje do trybu życia

- Denerwują mnie media wymagające zaangażowania wielu zmysłów. Znaczy: wideo. Nie mam telewizora, ale kiedy miałem, zawsze oglądałem go, siedząc jednocześnie przed komputerem i tylko zerkając czasem na ekran. Bo skupienie się np. przez pół godziny tylko na odbiorze programu było dla mnie marnowaniem czasu. Przy okazji Mistrzostw Europy w piłce ściągnąłem na iPada aplikację Polskiego Radia i zacząłem słuchać relacji. (…) Od jakiegoś czasu jestem też stałym słuchaczem paru podcastów. Ciągle mnie dziwi, że masa ludzi nie wie, co to w ogóle jest podcast - pisze Paweł Opydo na swoim blogu.

W polskiej blogosferze możemy też trafić na opinie podkreślające wyjątkowość relacji nadawca-odbiorca, jaką umożliwia właśnie podcast. - Słuchanie podcastu daje mi takie poczucie, jakbym siedziała przy kawie z kimś, kto podpowiada mi czego mam próbować, a czego unikać. Ta osoba po prostu mi w tej nauce towarzyszy i jest obok. A kiedy coś czytam, jestem z tą ścianą tekstu sama - czytamy na najlepszapora.pl

Z anteny do internetu

Dzięki podcastom można też archiwizować audycje radiowe. Słuchacze, którzy z oczywistych przyczyn nie mają czasu, żeby od rana do nocy słuchać ulubionych rozgłośni, mogą później nadrobić zaległości, wyszukując podcasty z zapisem wybranego programu. Zwłaszcza że często są to wartościowe, ponadczasowe treści, do których chce się wracać i którymi chce się dzielić z innymi.

W naszej największej radiowej bibliotece podcastów w internecie zachowane są wszystkie audycje znane z anteny TOK FM, a także programy, które publikujemy wyłącznie w sieci.

Każdy znajdzie coś dla siebie, bo zakres tematyczny jest bardzo duży: polityka, filozofia, psychologia, zwierzęta, motoryzacja, zdrowie, technologia, ekonomia, kulinaria, historia.

TOK FM PREMIUM