Przedsiębiorco uzupełnij PESEL. Ministerstwo uspokaja - nie wykreśli działających firm
Dwa lata temu została uchwalona ustawa zobowiązująca osoby posiadające wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do uzupełnienia numeru pesel. Czas na to kończy się 19 maja.
Kogo dotyczy obowiązek uzupełnienia wpisu
Sprawa dotyczy firm założonych przed 1 stycznia 2012 roku, które zostały przeniesione do CEIDG z ewidencji gminnej. Jak sprawdzić, czy naszą firmę przeniesiono? Są na to trzy sposoby.
Po pierwsze należy wejść na stronę internetową CEIDG i znaleźć wpis o swojej działalności. W historii wpisu trzeba sprawdzić czy składaliśmy jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak, PESEL na pewno został już uzupełniony - podaje na swojej stronie internetowej Centralna Ewidencja.
Jeżeli jednak po 1 stycznia 2012 roku przedsiębiorca nie składał żadnych wniosków, należy sprawdzić, czy pod statusem działalności widnieje informacja "wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: braku numeru PESEL". Jeżeli tak, trzeba udać się do dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.
Trzecia możliwość, to po prostu udanie się do dowolnego urzędu gminy i poproszenie urzędnika o sprawdzenie czy na naszym wpisie widnieje nr PESEL. W przypadku jego braku, od razu będzie można złożyć wniosek o jego uzupełnienie.
Czytaj też: Państwo zdecyduje, kto może prowadzić firmę. 9 zmian w prawie pracy, o których warto wiedzieć
Po co przedsiębiorcy PESEL?
Wymóg Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie został jednak dobrze przyjęty przez doradców podatkowych. Irena Ożóg z kancelarii Ożóg Tomczykowski uważa, że chodzi o kontrolę podatnika.
- No bo co innego? Obywatele prowadzący działalność gospodarczą mają prawo ufać, że jeżeli mają NIP, to są w nim zawarte o nich wszystkie informacje. Po co CEIDG jeszcze dodatkowo PESEL? - pytała prawniczka w audycji EKG w radiu TOK FM.
Irena Ożóg, była wiceminister finansów, zwraca również uwagę, że to urzędy powinny ze sobą współpracować i przekazywać sobie niezbędne informacje.
- Mamy tyle rejestrów publicznych, że gdyby one ze sobą współpracowały, to nie byłoby żadnego problemu, żeby zidentyfikować przedsiębiorcę - mówiła prawniczka.
Z kolei słuchaczka TOK FM, uczula, że "dostępny wpis w CEIDG nie ujawnia, czy numer PESEL jest czy go nie ma" - jest to informacja niejawna i można się tego dowiedzieć jedynie pytając w Urzędzie Gminy.
Ministerstwo uspokaja
"Realnie działający przedsiębiorcy nie muszą obawiać się wykreślenia z CEIDG. W przypadku braku numeru PESEL, Ministerstwo dokonało zmian bez konieczności ich angażowania. Wykreślenie dotyczy natomiast starych wpisów, które od lat nie były modyfikowane" - możemy przeczytać w opublikowanym przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wyjaśnieniu.
Ustawa ma bowiem na celu usunięcie z rejestru z wpisów, w których nie pozwalają zidentyfikować przedsiębiorcy na podstawie przypisanych mu już numerów.
Cała treść komunikatu można przeczytać tutaj: Wyjaśnienie w sprawie wykreślenia wpisów niezawierających numeru PESEL
Słuchaj: