Algorytmy traumy: jaki naprawdę możesz mieć wpływ na to, jakie Facebook pokazuje ci reklamy?

Sposób, w jaki wielkie platformy dobierają reklamy do użytkowników, z pozoru jest bardzo prosty: reklamodawca zaznacza, do kogo chce targetować komunikat, a platforma wyświetla treści w najbardziej zaangażowanych grupach. Jednak pomiędzy zleceniem reklamy, a zainteresowaniem produktem zawsze pojawia się człowiek, który interesuje się treściami. Wszystko idzie dobrze, jeśli tylko człowiek dostaje dopasowane do siebie treści, ale co się dzieje, kiedy reklamy zaczynają niepokoić, denerwować, a nawet podkręcać lęki i problemy psychiczne?

O badaniu algorytmów traumy rozmawiamy z dr. Piotrem Sapieżyńskim - badaczem z Northeastern University w Bostonie, zajmującym się audytowaniem algorytmów, weryfikowaniem i mierzeniem potencjalnej szkody, jakie komercyjne produkty oparte na sztucznej inteligencji mogą wyrządzić zarówno na skalę społeczną, jak i pojedynczym użytkownikom. Całą rozmowę znajdziesz tutaj:

Czy podobna sytuacja do tej, opisanej w eksperymencie zdarzyła się również tobie? Czy treści sponsorowane na Facebooku lub innych platformach internetowych mają na ciebie negatywny, krzywdzący wpływ? Wyślij nam swoją historię, nie upublicznimy jej bez twojej zgody.

Do poczytania:

Panoptykon: Algorytmy traumy. Sprawdziliśmy, czy możesz kontrolować reklamy na Facebooku

Financial Times: Time to turn off Facebook’s digital fire hose

Spider’s Web+: Masz swoje cichutkie, ukryte obawy? Facebook sprytnie je odkryje i podsunie takie reklamy, by zmieniły się w lęki

Wall Street Journal: Inside TikTok's Algorithm: A WSJ Video Investigation

Discrimination through Optimization: How Facebook's Ad Delivery Can Lead to Biased Outcomes

Propublica: Dozens of Companies Are Using Facebook to Exclude Older Workers From Job Ads

Tim Hwang: Subprime Attention Crisis

DOSTĘP PREMIUM