13 skarg na TVP od początku kampanii wyborczej, w tym większość dotyczących "Wiadomości". A szykują się kolejne

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - od początku oficjalnej kampanii - otrzymała 13 skarg na Telewizję Polską w sprawie relacjonowania wyborczej agitacji. W przeważającej części dotyczyły one "Wiadomości" i sposobów prezentowania kandydata Koalicji Obywatelskiej Rafała Trzaskowskiego.
Zobacz wideo

Nowa kampania wyborcza formalnie rozpoczęła się 3 czerwca, wraz z zarządzeniem przez marszałek Sejmu Elżbietę Witek nowych wyborów na najbliższą niedzielę. Jednak już wcześniej kandydaci - zarówno z lewej, jak i prawej strony - prowadzili szeroką agitację. Kluczowym punktem nowej "prekampanii" była niewątpliwie zmiana kandydata przez największe ugrupowanie opozycyjne. Rafał Trzaskowski zastąpił dołującą w sondażach Małgorzatę Kidawę-Błońską. Informacja ta oficjalnie została ogłoszona przez władze PO 15 maja. Dlatego poprosiliśmy Krajową Radę Radiofonii i Telewizji o informacje na temat skarg złożonych na telewizję publiczną w sprawie relacjonowania kampanii prezydenckiej od tego właśnie dnia.

Jak informuje nas rzeczniczka KRRiT, od 15 maja do ostatniej niedzieli (21 czerwca) złożonych zostało łącznie 21 takich skarg. W tym osiem do 3 czerwca i 13 - już po oficjalnym starcie kampanii (pełna lista na końcu artykułu).

Najwięcej skarg - dziewięć - dotyczyło sposobu informowania o kandydatach w "Wiadomościach" TVP1. Sześć - sposobu prezentowania kandydatów na antenie TVP Info, a kolejne sześć wpłynęło po debacie prezydenckiej zorganizowanej 17 czerwca w gmachu przy Woronicza. Jedną z tych ostatnich złożył Juliusz Braun. Członek Rady Mediów Narodowych zwrócił uwagę, że bezpośrednio po debacie TVP Info wyemitowało "trwającą ponad 10 minut wypowiedź jednego z kandydatów, urzędującego prezydenta Andrzeja Dudy”. Braun podkreślił, że "żaden z innych kandydatów nie miał takiej możliwości".

TVP o Trzaskowskim

Wiele skarg kierowanych do KRRiT dotyczy sposobu, w jaki TVP prezentuje Rafała Trzaskowskiego. Pierwszych sześć wpłynęło zresztą zaraz po tym, jak kandydat KO ogłosił swój start - dotyczyły one materiałów opublikowanych przez TVP Info i "Wiadomości" właśnie w dniu 15 maja. Kolejne dwie skargi dotyczyły materiałów emitowanych w "Wiadomościach" 27 maja, 5 czerwca i 15 czerwca.

W tym ostatnim przypadku główny serwis informacyjny TVP zaprezentował materiał pt.: "Co skrywa Rafał Trzaskowski?" autorstwa Marcina Szypszaka. Dowiadujemy się z niego m.in., że kandydat KO nie chce udzielić jasnej deklaracji w sprawie związków partnerskich czy reprywatyzacji. Słyszymy, że "grozi, że jak wygra wybory, to zlikwiduje TVP Info, a dziennikarzy wyrzuci na bruk". Autor materiału przypomina też ubiegłoroczną awarię oczyszczalni "Czajka" oraz strefę relaksu ustawioną - także rok temu - przed stołecznym ratuszem. Głos zabiera także Andrzej Potocki z "Sieci", który przekonuje, że Trzaskowski "to nie jest sprawny menadżer". A za "zwężanie ulic" czy "pozbawianie mieszkańców miejsc do parkowania" prezydenta Warszawy krytykuje redaktor naczelny "Gazety Gdańskiej" Marek Formela.

Jedną ze skarg do KRRiT złożył niedawno także wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz. Dotyczyła ona opublikowanego w "Wiadomościach" 14 czerwca materiału pt. "Trzaskowski pozwoli ograbić Polaków?".

"W relacji dziennikarza TVP Marcina Tulickiego zarzuca się Trzaskowskiemu, że 'popiera żydowskie roszczenia'. W tym samym programie Jerzy Bielewicz stwierdza, że jest on kandydatem niemieckim, a Adrian Stankowski, komentując, mówi o celowym działaniu na szkodę Polski" - opisuje w swojej skardze wicemarszałek. I podkreśla, że w jego ocenie przywołany program "nie spełnia jakichkolwiek standardów dziennikarskiej rzetelności i obiektywizmu, do którego TVP jest zobowiązana ustawą".

W rozmowie z nami Bogdan Borusewicz zapowiada złożenie kolejnych skarg do KRRiT - tym razem w sprawie poniedziałkowego programu "Warto rozmawiać" Jana Pospieszalskiego.

Niemniej jednak nie tylko materiały o Trzaskowskim są źródłem skarg na TVP. Jedna z nich dotyczyła sposobu prezentowania Szymona Hołowni w "Wiadomościach" TVP1 z 5 czerwca. Jest też skarga odnosząca się do "sposobu prezentowania Andrzeja Dudy" w programie TVP Info z 16 czerwca. Poprosiliśmy KRRiT o doprecyzowanie, a jaką informację chodziło. Czekamy na odpowiedź.

W przypadku wszystkich 21 skarg złożonych do KRRT postępowanie "jest w toku".

"Wiadomości" promują głównie Dudę

Relacjonowaniu kampanii prezydenckiej przyjrzało się ostatnio Towarzystwo Dziennikarskie. Zespół na czele z Andrzejem Krajewskim przeanalizował materiały ukazujące się w "Wiadomościach" TVP, "Wydarzeniach" Polsatu, "Faktach" TVN oraz w serwisach Polskiego Radia i RMF FM - w dniach od 15 do 20 czerwca. Z raportu opublikowanego na stronie internetowej dowiadujemy się, że kandydatem najczęściej pokazywanym przez TVP jest obecny prezydent ubiegający się o reelekcję.

"W 'Wiadomościach' TVP 21 z 45 tematów związanych z wyborami (36 proc.) w przeważającej mierze dotyczyło Andrzeja Dudy i wszystkie przedstawiały go w pozytywnym świetle" - czytamy w dokumencie. Jak piszą dalej autorzy raportu, 18 tematów dotyczyło przede wszystkim Rafała Trzaskowskiego i wszystkie były dla niego negatywne, a jeden temat - neutralny - miał Robert Biedroń.

"'Wiadomości' TVP są całkowicie stronnicze: charakteryzuje je brak krytycyzmu wobec Andrzeja Dudy, negacja najsilniejszego kandydata opozycji i instrumentalne traktowanie pozostałych" - stwierdzają przedstawiciele Towarzystwa Dziennikarskiego.

Jeśli chodzi o tzw. setki, czyli krótkie wypowiedzi kandydatów - tu znów "najdłużej i najczęściej pokazywany był prezydent". Jak wyliczyli twórcy monitoringu, Andrzej Duda miał 43 "setki" trwające 590 sekund, co dawało 18 proc. czasu "setek" w materiałach wyborczych. Wypowiedzi Rafała Trzaskowskiego było 37 i trwały krócej - 279 sekund, co dawało mu 8 proc. czasu wszystkich "setek" w materiałach wyborczych. Co ważne, autorzy raportu zaznaczają, że wiele z tych wypowiedzi pochodziło z materiałów archiwalnych, a nie ze spotkań kandydata z wyborcami. "Z reguły były od razu kontrowane i oceniane przez autora materiału (wydźwięk wszystkich materiałów 'Wiadomości' o tym kandydacie był negatywny)" - informuje Towarzystwo Dziennikarskie.

Robert Biedroń miał 7 "setek" trwających 63 sekund. Krzysztof Bosak - 4 (34 sek.), Władysław Kosiniak Kamysz także 4 (29 sek.), Szymon Hołownia - 3 (21 sek.).

>> Cały raport można znaleźć tu <<

Współautor raportu Andrzej Krajewski w rozmowie z nami stwierdza, że sposób, w jaki Telewizja Polska relacjonuje kampanię wyborczą, nie ma nic wspólnego z rzetelnym dziennikarstwem. - Starałem się bardzo nie używać słowa "dziennikarz" w odniesieniu do osób, które to robią. Pisałem albo "autor materiału", albo po prostu nazwisko, bo to jest zaprzeczenie dziennikarstwa. Mnie się wydaje, że te kawałki będą pokazywane na wydziałach dziennikarstwa, żeby pokazać młodym ludziom, jak nie należy tego robić - mówi.

Dalej zaznacza, w relacjonowaniu kampanii przez media publiczne każdy kandydat powinien mieć swój czas. Natomiast, w opinii Krajewskiego, mniejszych kandydatów w relacjach TVP nie ma wcale, a jeśli już się pojawiają, to są pokazywani często instrumentalnie - wtedy, gdy atakują Rafała Trzaskowskiego. Dopytywany, czy zamierza złożyć w tej sprawie skargi do KRRiT - Krajewski przyznaje, że nie. - Początkowo zachęcałem koleżanki i kolegów do składania tych skarg, ale przy tym składzie Krajowej Rady to jest śmiech na sali. Jest to sporo wysiłku, ale realnych skutków zero - stwierdza nasz rozmówca.

Przypomnijmy, członków KRRiT powołują: Sejm, Senat i prezydent. Obecnie na jej czele stoi Witold Kołodziejski - wieloletni samorządowiec związany z Prawem i Sprawiedliwością (obecnie radny sejmiku Mazowsza), ubiegający się o mandat posła. 

Towarzystwo Dziennikarskie zapowiada, że kontynuuje swój monitoring do końca kampanii – zarówno przed pierwszą, jak i ewentualną drugą turą wyborów.

Pełna lista skarg skierowanych do KRRiT w sprawie sposobu prezentowania kampanii wyborczej w programach TVP SA:

Skargi przedstawicieli ugrupowań politycznych oraz osób piastujących funkcje publiczne:

• Skarga Bogdana Borusewicza, wicemarszałka Senatu RP, dotycząca audycji "Wiadomości" (TVP 1, 14 czerwca 2020 r.). Postępowanie w toku.

• Skarga Juliusza Brauna, członka Rady Mediów Narodowych, w sprawie debaty kandydatów przeprowadzonej oraz wyemitowanej w programie TVP 1, 17 czerwca 2020 r. Postępowanie w toku

Skargi indywidualne:

• 5 skarg indywidualnych dotyczących sposobu prezentowania Rafała Trzaskowskiego w programie TVP Info, 15 maja 2020 r. Postępowanie w toku.

• Skarga dotycząca sposobu prezentowania Rafała Trzaskowskiego w audycji "Wiadomości" (TVP 1, 15 maja 2020 r.). Postępowanie w toku.

• 2 Skargi dotyczące sposobu prezentowania Rafała Trzaskowskiego w audycji "Wiadomości" (TVP 1, 27 maja 2020 r.). Postępowanie w toku.

• Skarga dotycząca sposobu prezentowania Szymona Hołowni w audycji "Wiadomości" (TVP 1, 5 czerwca 2020 r.). Postępowanie w toku.

• Skarga dotycząca sposobu prezentowania Rafała Trzaskowskiego w audycji "Wiadomości" (TVP 1, 5 czerwca 2020 r.). Postępowanie w toku.

• Skarga dotycząca sposobu informowania o kandydatach w audycji "Wiadomości"  (TVP 1, 9, 10 i 11 czerwca 2020 r.). Postępowanie w toku.

• Skarga dotycząca sposobu informowania o kandydatach w audycji "Wiadomości" (TVP 1, 13 czerwca 2020 r.). Postępowanie w toku.

• Skarga dotycząca sposobu prezentowania Rafała Trzaskowskiego w audycji "Wiadomości" (TVP 1, 15 czerwca 2020 r.). Postępowanie w toku.

• Skarga dotycząca sposobu prezentowania Andrzeja Dudy w programie TVP Info, 16 czerwca 2020 r. Postępowanie w toku

• 5 skarg dotyczących debaty kandydatów przeprowadzonej oraz wyemitowanej w programie TVP 1, 17 czerwca 2020 r. Postępowanie w toku.

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM