Przykładowa audycja referendalna w TVP? Ponad 7 minut, 3 identyczne klipy i 13 plansz "nie dostarczył audycji"
Według rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, przed referendum zarządzonym na 6 września, publiczne media nadają bezpłatne audycje referendalne.
W TVP 1 i TVP 2 nadawanych jest sześć godzin audycji, w TVP Polonia dodatkowe trzy godziny, a w telewizjach lokalnych 10 godzin audycji. Bloki audycji wyświetlane są codziennie - po dwa bloki na każdej z anten. Do tego w Polskim Radio usłyszymy po 8,5 godziny audycji w Jedynce i Trójce, ponad 4 godziny w Dwójce i Czwórce, a do tego 5 godzin w Radio dla zagranicy i aż 15 godzin w stacjach lokalnych.
Według informacji branżowego serwisu Press , pierwotnie do PKW zgłosiło się 99 podmiotów, które wystąpiły o możliwość emitowania bezpłatnych audycji w mediach publicznych podczas kampanii przed referendum.
"Na darmowy czas antenowy w tegorocznej kampanii referendalnej mogą liczyć partie polityczne, które otrzymały co najmniej 3 proc. poparcia w wyborach do Sejmu, koalicje partii politycznych z sześcioprocentowych poparciem, kluby posłów i senatorów, kluby parlamentarne. Stowarzyszenia i fundacje mają prawo do bezpłatnej kampanii w telewizji i radiu, ale tylko, jeśli zostały zarejestrowane co najmniej rok wcześniej. Ich cele statutowe muszą być związane z przedmiotem referendum" - czytamy.
A jak jest w praktyce?
W sieci można znaleźć kilka nadanych już bloków. Obejrzeliśmy trzy z nich, oto co zobaczyliśmy:
Pierwszy z bloków został wyemitowany 21 sierpnia o godzinie 14:40 na antenie TVP2. Wśród 20 audycji, tylko siedem zostało faktycznie nadanych - trzy z nich były identyczne. Pozostałe 13 podmiotów nie dostarczyło audycji referendalnej. Co to oznacza? Otóż przez nieco ponad siedem minut zobaczyć można siedem 30-sekundowych klipów (właściwie tylko cztery różne) i 13 10-sekundowych klipów z planszą z nazwą podmiotu i informacją, że nie dostarczył on audycji referendalnej.
Owo powtarzające się nagranie, to klip przygotowany przez Ruch Obywatelski Na Rzecz JOW-ów. "To ręce polityka. Drżą, a pije niezwykle rzadko. On wie, że po wprowadzeniu Jednomandatowych Okręgów Wyborczych ci, którzy postawili na niego krzyżyk, rozliczą go" - słyszymy głos lektora.
Kolejny blok trwał niemal 10 minut i został wyemitowany na antenie TVP1, 21 sierpnia o 6 rano. Nadanych zostało dziewięć z 24 audycji (dwie identyczne - te same, co w poprzednim spocie). 15 podmiotów nie dostarczyło swoich klipów.
Trzeci blok został nadany tego samego dnia, o 6:45 w TVP2 i trwał ponad 12 minut. Tu rezultat jest nieco lepszy - audycje dostarczyło 18 z 28 wybranych podmiotów. Oczywiście spoty znów się powielały. Klip z "rękami polityka" został pokazany pięć razy, w tym raz jeden bezpośrednio po drugim.
Referendum a promocja dzieci
Wśród podmiotów, które postanowiły wykorzystać bezpłatny czas antenowy, znalazły się np. Stowarzyszenie Krajowa Rada Sędziów Społecznych, które w swojej audycji mówi o "radialnej karcie wyborczej", Stowarzyszenie Solidarni 2010, promujące Ruch Kontroli Wyborów czy Fundacja Akademia Promocji Dzieci.
W nagraniu tej ostatniej słyszymy: "Już 20 lat pomagamy dzieciom, niepełnosprawnym, młodzieży i osobom poszkodowanym przez los. Kształtujemy zaradność i samodzielność. Promujemy integrację, Europę, demokrację, patriotyzm. Twój głos jest bardzo ważny. Liczy się. Zachęcamy - idź 6 września na referendum". Następnie pojawia się plansza z informacjami o fundacji.
Widocznie ten luźny związek celów statutowych organizacji z przedmiotem referendum, jak w przypadku powyższych podmiotów, jest wystarczający, by skorzystać z czasu antenowego.
-
Kto stoi za atakiem dronów na Moskwę? Trzy możliwe wersje. "Każda fatalna dla Rosji"
-
"Interwencja poselska" Grzegorza Brauna. "Won, wypad z Polski!"
-
Cień Rosji w tle wielkiej fuzji Orlenu z Lotosem? "W tej transakcji jest wiele znaków zapytania"
-
Wyniki Lotto 30.05.2023, wtorek [Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Kaskada, Mini Lotto, Ekstra Pensja, Ekstra Premia]
-
"Mężczyźni trzymali ją za włosy i gwałcili, a matka patrzyła. Czasem się uśmiechała". Dramat małych uchodźców z Ukrainy
- Potencjał sztucznej inteligencji. Tak nieznana szerzej firma pędzi przez giełdę i wprawia wszystkich w osłupienie
- Szokujący spot PiS-u. Głos zabrało Muzeum Auschwitz: "Bolesny przejaw moralnego i intelektualnego zepsucia debaty"
- Inflacja w maju. GUS podał nowe dane
- Zwycięski "Sernik z kamieniami" tylko w Biedronce
- Pożar w rafinerii w rosyjskim Kraju Krasnodarskim. Po ataku drona