Jedna z najpopularniejszych opinii o kawie to mit. Wszystko zależy od tego, jak często ją pijesz

Czy kawa odwadnia organizm? Nie pij tyle kawy, bo się odwodnisz - ciągle to słyszę. Nieprawda! - odpowiadam. A naukowo brzmi to tak: Najnowsze dowody naukowe potwierdzają, że umiarkowane spożywanie napojów zawierających kofeinę, w tym kawy, nie prowadzi do odwodnienia.

Sugestię, aby powstrzymać się od spożywania umiarkowanych ilości kawy w celu utrzymania odpowiedniej równowagi wodno-elektrolitowej organizmu, uznano za bezpodstawną.

Czytaj też: Czy kawa jest zdrowa?

Związek kawy z odwodnieniem był badany wielokrotnie. Badano, co dzieje, gdy tzw populacja ogólna pije kawę, a co gdy pije ją osoba która ćwiczy.

I co stwierdzono ? Choć kofeina ma nieznaczne i krótkotrwałe działanie moczopędne, nie jest ono wystarczająco silne, aby przeważyć korzyści wynikające z dostarczenia organizmowi płynów poprzez picie kawy.

Czytaj też: Czy kawa szkodzi sercu?

Wykazano, że picie kawy w dużych dawkach - więcej niż 3 filiżanki prowadzi do krótkotrwałej stymulacji wydalania moczu u osób, które - uwaga - nie spożywały kofeiny przez okres wielu dni lub tygodni. Natomiast te osoby które regularnie spożywają kawę, wytwarzają odporność na jej niewielkie i krótkotrwałe działanie moczopędne.

Kubek kawy na śniadanieKubek kawy na śniadanie Zdjęcie ilustracyjne Pexels/Pixabay


Także teoria, że powinno się unikać kawy przed rozpoczęciem i w czasie ćwiczeń, nie ma podłoża naukowego.W najnowszym badaniu, rozważono różne czynniki wpływające na uwodnienie podczas uprawiania sportu. Jednorazowe spożycie umiarkowanej lub niewielkiej ilości kawy - mniej niż 300 mg nie przyczyniło się do odwodnienia zarówno podczas spoczynku jak i w trakcie wykonywania ćwiczeń.

Podsumowując - czy kawa odwadnia organizm?

  • kawa ma moczopędne działanie tylko jeżeli pije się ją rzadko
  • można pić kawę przed wysiłkiem fizycznym
  • kawa dostarcza organizmowi płynów - ta korzyść przewyższa jej moczopędne działanie
Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM