Wybierasz się na MFF Nowe Horyzonty? Roman Gutek poleca 10 filmów, które trzeba zobaczyć

600 seansów, 225 pełnometrażowych filmów z ponad 50 krajów - we Wrocławiu rozpoczyna się 18. Miedzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty. Roman Gutek, specjalnie dla słuchaczy TOK FM, wybrał najciekawsze propozycje.

Festiwal otworzy pokaz wyjątkowego filmu „Kafarnaum” Nadine Labaki.  Podczas 18. MFF Nowe Horyzonty będzie można zobaczyć przeboje z największych festiwali m.in.: Cannes, Berlinale, Sundance,Toronto, Locarno czy Rotterdamu.

W kinie Nowe Horyzonty i Dolnośląskim Centrum Filmowym  wyświetlone zostaną: Córka trenera (reż. Łukasz Grzegorzek), Czarne bractwo.  (reż. Spike Lee), Dogman ( reż. Matteo Garrone) , Dom, który zbudował Jack (reż. Lars von Trier ) , Szczęśliwy Lazzaro ( reż. Alice Rohrwacher), Touch Me Not ( reż. Adina Pintilie i Wszyscy wiedzą (reż. Asghar Farhadi).

Czytaj też: Polański dla TOK FM: Kubrick mówił mi o blokadzie twórczej. Ale kiedy byłem młody, nie rozumiałem

W międzynarodowym konkursie filmowym o tytuł Grand Prix  powalczy 12 tytułów. Wśród nich znalazły się dwa polskie tytuły: Fuga Agnieszki Smoczyńskiej oraz Moja polska dziewczyna duetu Ewa Banaszkiewicz-Mateusz Dymek.

Zwycięzcę wybierze jury w składzie: Valeska Grisebach, Anna Jadowska, Michał Marczak, Fred Kelemen oraz Claudia Landsberger.

Festiwal,  to także przegląd kina irańskiego.

W stulecie urodzin  jednego z najważniejszych twórców kina, Ingmara Bergmana, widzowie  MFF Nowe Horyzonty zobaczą najważniejsze filmy mistrza. Będą też nowe filmy dokumentalne poświęcone reżyserowi.

 Muzyka filmowa będzie rozbrzmiewać w  klubie Festiwalowym w Arsenale. W dniu otwarcia festiwalu, do filmu „Bestia” Aleksandra Hertza z 1917 roku, na żywo grać będzie Włodek Pawlik.

Festiwal potrwa 10 dni.

TOP 10 Romana Gutka :

Roman Gutek, pomysłodawca i dyrektor MFF Nowe Horyzonty, specjalnie dla słuchaczy Radia TOK FM  wybrał dziesięć – jego zdaniem – najlepszych filmów festiwalu:
 

1. Sezon diabła, reż. Lav Diaz (Filipiny)

Mistrz azjatyckiego kina tym razem dekonstruuje gatunek… musicalu. W swoim czterogodzinnym filmie stawia nie tylko na spokojne, piękne kadry, lecz również mocny komentarz polityczny. Ciekawe i fascynujące.

 

2. Monument, reż. Jagoda Szelc (Polska)

Jagoda Szelc (Wieża. Jasny dzień) potwierdza, że jest jednym z największych talentów polskiego kina. Jej drugi film to hipnotyzująca, nadrealna historia o tym, co skrywają ludzka psychika i ludzkie ciało. Tajemniczy i niepokojący dyplom aktorski studentów łódzkiej Filmówki.

3. Girl, reż. Lukas Dhont (Belgia)

Nagrodzony w Cannes za najlepszy debiut film 26-letniego Belga. Subtelny, wyjątkowy i świetnie zagrany (rewelacyjny Victor Polster) portret dziewczyny uwięzionej w ciele chłopaka. Kino intymne i poruszające.

 

4. Ingmar Bergman – rok z życia, reż. Jane Magnusson (Szwecja)

Pasjonujący dokument o życiu i twórczości mistrza kina, którego setną rocznicę filmowy świat celebrował 14 lipca tego roku  (na festiwalu będą przegląd jego filmów oraz poświęcone mu wystawa i instalacja). Bergman jako tytan pracy, dyktator na planie, człowiek enigmatyczny, kontrowersyjny i fascynujący. A ten rok – to 1957 – najpłodniejszy w jego życiu.

 

5. Tajemnice Silver Lake, reż. David Robert Mitchell (USA)

Popkulturowa bomba, przewrotna gra z widzem, pełna odniesień do klasyki kina, muzyki, teorii spiskowych. Zabawne i wciągające.

 

6. The Image Book, reż. Jean-Luc Godard (Szwajcaria / Francja)

Film-esej mistrza francuskiego kina nagrodzony Specjalną Złotą Palmą w Cannes. Godard idzie własną drogą – poszukuje relacji między obrazem i słowem, prowokuje, pyta o granice i sens montażu. Dzieło radykalne, wieloznaczne, kinofilskie.

 

7. Àga, reż. Milko Lazarov (Bułgaria / Niemcy / Francja)

Enigmatyczny, jednocześnie wyciszony i spektakularny, film zamykał w tym roku festiwal w Berlinie. Bułgarski reżyser Milko Lazarov bada dystans między monumentalną naturą, wymuszającą pokorę i budzącą trwogę, a nacierającą nań nowoczesnością.

 

8. Królewna Śnieżka, reż. Jõao César Monteiro (Portugalia)

Królewna Śnieżka przekracza wszelkie filmowo-stylistyczne schematy. Jest jedną z najbardziej radykalnych produkcji w dziejach kina. Zrealizowana w oparciu o prozę Roberta Walsera antybaśń będąca zarazem antyfilmem. Serdecznie polecam retrospektywę zupełnie nieznanego w Polsce Monteiro.

9. Na wojnie, reż. Stéphane Brizé (Francja)

Pokazywany w konkursie w Cannes paradokumentalny, surowy epos o oporze wobec potężnego kapitału. Fenomenalny Vincent Lindon w roli głównej. Mimo, że temat nie jest ekscytujący, mocno ten film przeżyłem.

 

10. Mały krzyżowiec, reż. Václav Kadrnka (Republika Czeska / Słowacja / Włochy)

Laureat zeszłorocznego festiwalu w Karlovych Varach. Film przypominający przepiękne i eksperymentalne obrazy  mistrza czeskiego kina Frantiska Vlácila. Melancholijne kino w średniowiecznym kostiumie. Odkrycie.

 
Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM