Dzieci z autyzmem musia造 odej嗆 z prywatnej szko造. "Przepraszamy, ale to decyzja innych rodzic闚"

Rodzice dzieci w jednej z prywatnych szk馧 w Warszawie nie zgodzili si na do陰czenie do klasy dw鎩ki uczni闚 z autyzmem. Co na to szefostwo plac闚ki? Przeprasza, ale dodaje, 瞠 rodzice mieli do tego prawo.

W jednej ze szk馧 niepublicznych na warszawskim Bemowie rodzice dw鎩ki dzieci z autyzmem musieli przenie嗆 swoje pociechy do innych plac闚ek. Rodzice innych uczni闚 nie zgodzili si bowiem, by 8-letni Karol i jego szkolna kole瘸nka, Amelka uczyli si w jednej klasie z ich dzie熤i.

Karol i Amelka mieli przej嗆 z jednej klasy do drugiej - klasa og鏊na mia豉 sta si integracyjn, z dwojgiem uczni闚 ze spektrum autyzmu. Rodzice uczni闚 neurotypowych powiedzieli jednak stanowcze "nie". - Spotkanie z dyrekcj szko造 i rodzicami innych uczni闚 trwa這 dwie godziny. To by lincz na nas, matkach dzieci ze spektrum autyzmu. Pozostali rodzice stawili wielki op鏎, bez ogr鏚ek wykrzyczeli nam, 瞠 nie chc naszych dzieci - us造szeli鄉y od mam, pani Katarzyny i pani Magdy. Sytuacj opisywali鄉y kilkana軼ie dni temu.

Co na to szko豉? Rozmawiamy z Dominika 奸iwi雟k, wicedyrektork plac闚ki oraz Agnieszk S豉wek, wsp馧w豉軼icielk warszawskich szk馧 "Gaudeamus".

Anna Gmiterek-Zab這cka: By豉 pani jedn z os鏏 obecnych na spotkaniu z rodzicami. Jak to wygl康a這 z pani perspektywy?

Dominika 奸iwi雟ka: Na pocz徠ku wszystko przebiega這 bardzo spokojnie. Pani dyrektor przedstawi豉 propozycj zmiany profilu klasy z og鏊nej na integracyjn, czyli klasy, w kt鏎ej mia這by si uczy dwoje uczni闚 ze spektrum autyzmu. Rodzice wys逝chali argument闚, kt鏎e przemawia造 za tym, co b璠zie z korzy軼i dla dzieci, ale napotkali鄉y sprzeciw. Nie wyrazili zgody na po陰czenie klas. Wiele w徠pliwo軼i wzbudza豉 zmiana profilu i dotychczasowej organizacji klasy. Bo na pewno wi您a這by si to z du膨 zmian. Nauczyciel musia豚y dostosowa metody, organizacj czasu pracy na lekcji do dzieci z orzeczeniami. Zmian by這by sporo.

Z informacji od mam Karola i Amelki wiem, 瞠 spotkanie nie by這 spokojne. Atmosfera by豉 nerwowa. Rodzice dzieci z drugiej klasy od pocz徠ku byli na "nie".

Rodzice zadawali wiele pyta. Rzeczywi軼ie, na pocz徠ku nie za bardzo wiedzieli, z czym wi捫e si integracja. Odpowiada造鄉y na pytania rodzic闚 na bie膨co. Atmosfera spotkania na pewno by豉 bardzo emocjonalna, ale nie wymkn窸a si nam spod kontroli. Pani dyrektor, ja i pani pedagog stara造鄉y si ucisza emocje. Je郵i rodzice insynuowali co, co mog這 dotkn望 mamy Karola b康 Amelki, od razu prostowa造鄉y te wypowiedzi.

Na przyk豉d jakie?

- Sugestie rodzic闚, 瞠 po zmianie klasa nie b璠zie dobrze funkcjonowa. Wskazywa造鄉y, w jaki spos鏏 chcia造by鄉y pracowa nad integracj, jakie mamy pomys造, aby to wszystko dobrze zadzia豉這. Rodzice jednak nie dali si przekona.

Agnieszka S豉wek: Rodzice dzieci z klasy og鏊nej, zapisuj帷 je do szko造 rok temu, wiedzieli, 瞠 b璠 klasy j瞛ykowe, og鏊ne i integracyjne. Wybrali dla swoich dzieci taki, a nie inny profil klasy. Zgodnie ze statutem szko造 mieli do tego prawo. I teraz te mieli prawo nie zgodzi si na zmian profilu z og鏊nego na integracyjny. Nie mo瞠my ich za to w 瘸den spos鏏 krytykowa ani zmusza do zmiany profilu. Ale, 瞠by nie by這, 瞠 "umywamy r璚e" i wybielamy si, to chc powiedzie, 瞠 na pewno jakie b喚dy zosta造 pope軟ione. Mi璠zy innymi to, 瞠 pani dyrektor mog豉 wcze郾iej zako鎍zy spotkanie. Prosz te zrozumie, 瞠 przedstawicielki szko造 chcia造 przekona rodzic闚 do zmiany stanowiska. Z dzisiejszej perspektywy widz te, 瞠 mo積a by這 zrobi w spotkaniu przerw, by wyciszy emocje.

Co chcia造by軼ie panie powiedzie mamom, kt鏎e poczu造 si zaszczute i zosta造 zmuszone do zabrania ze szko造 swoich dzieci?

- Bardzo chcia造by鄉y przeprosi. Po ludzku jest nam bardzo przykro. By豉 nadzieja, 瞠 uda si po陰czy klasy. Zale瘸這 nam na tym, dlatego zorganizowali鄉y spotkanie. To pierwszy taki przypadek, a w swoich szko豉ch dzieci z orzeczeniami mamy od pi璚iu lat. I naprawd nie mieli鄉y podobnej sytuacji. To pierwsze takie wydarzenie, kt鏎e nie posz這 tak, jak by鄉y chcieli. Jako szko豉 jeste鄉y bardzo za dzie熤i niepe軟osprawnymi, za integracj. Jeste鄉y otwarci na inno嗆, na r騜norodno嗆. Chcemy podkre郵i, 瞠 rodzice dzieci z klasy og鏊nej od samego pocz徠ku, ju zapisuj帷 dziecko do szko造, wiedzieli, 瞠 w naszej szkole b璠 si uczy造 dzieci ze spektrum autyzmu. I ich dzieci cz瘰to b璠 si z nimi spotyka造 w sto堯wce, 鈍ietlicy, podczas rozmaitych uroczysto軼i, wyjazd闚, lekcji czy zawod闚 sportowych. I absolutnie nie wyra瘸li 瘸dnego sprzeciwu. Uwa瘸my, 瞠 krzywdz帷ym jest m闚i, 瞠 s ma這 empatyczni i nietolerancyjni. Mieli natomiast prawo zdecydowa, 瞠 nie chc zmiany profilu klasy z og鏊nej na integracyjn.

Czy przed spotkaniem w sprawie zmian kto z tymi rodzicami rozmawia, uprzedzi ich, jak ma to wygl康a?

- Nie ma z nami teraz pani dyrektor, a ona to spotkanie prowadzi豉 i organizowa豉. Dlatego trudno nam si do tego odnie嗆.

Z jakiego powodu ju nie pracuje pani dyrektor?

- Mog tylko powiedzie, 瞠 przyczyn rozstania nie by這 to spotkanie. Ale nie chc - jako pracodawca - m闚i tutaj o przyczynach rozwi您ania umowy z pracownikiem.

Pani jako wsp馧w豉軼icielka szko造 zna opis spotkania z relacji pracownik闚. Czy rozmawia豉 pani ju tak瞠 z rodzicami?

- Do嗆 p騧no dowiedzia豉m si o tym, jak wygl康a這 to spotkanie i 瞠 rodzice nie zgodzili si na po陰czenie klas. Dlatego rozmawia豉m na razie tylko z jedn z mam, ale nie mam jej zgody na to, by m闚i o szczeg馧ach. Oczywi軼ie, spotkam si z innymi rodzicami, jeste鄉y um闚ieni, chcemy rozmawia. R闚nie z rodzicami Karola i Amelki.

Podkre郵aj panie, 瞠 powstanie klasy integracyjnej wi您a這by si ze zmian organizacji klasy. Co to oznacza?

- Organizacja grupy, w kt鏎ej s dzieci neurotypowe i dzieci ze spektrum autyzmu wymaga znajomo軼i ich s豉bych i mocnych stron. Nauczyciel musi wiedzie, jak reagowa w konkretnych sytuacjach.

My郵i pani, 瞠 tutaj wychowawca by nie wiedzia?

- To wymaga這by czasu, dzieci musia造by si zintegrowa. Spektrum autyzmu to r騜ne potrzeby. S to nie tylko zaburzenia umiej皻no軼i spo貫cznych, bo z tym sobie radzimy, ale to s te trudno軼i w akceptowaniu zmian. Dzieci z autyzmem w naszych klasach maj szczeg馧owo rozpisany plan i 幢e reaguj na zmiany. Podam przyk豉d. Nauczycielka m闚i, 瞠 np. o godz. 12 – poniewa 鈍ieci s這鎍e - p鎩dzie z dzie熤i pobawi si na plac zabaw. Jednak zaczyna pada deszcz i trzeba zmieni plany. Dzieci neurotypowe powiedz: "Ok, to nie id幟y na plac zabaw. P鎩d幟y pobiega do sali gimnastycznej". U dzieci ze spektrum autyzmu to nie jest ju takie proste. Pojawia si szereg pyta - "Dlaczego? Przecie obiecano". W zale積o軼i od stopnia deficytu u dziecka mog si zadzia r騜ne rzeczy. My sobie z zachowaniem dzieci poradzimy, ale uczniowie neurotypowi, nieprzygotowani na to, niezintegrowani, mieliby problemy z akceptacj. Oczywi軼ie, po jakim czasie by to zaakceptowali, ale na pocz徠ku na pewno by這by trudno. I takich sytuacji obawiali si rodzice.

Wi璚ej o:

DOST襾 PREMIUM