Sapkowski chce 60 mln zł od twórców "Wiedźmina". To próbka tego, jak wiele wart jest rynek gier

Twórca postaci wiedźmina stwierdził, że źle oszacował zyski, jakie mogła przynieść stworzona przez CD Projekt gra komputerowa i wystosował wezwanie do zapłaty. - Rynek gier w Polsce to 0,1 proc. PKB - tłumaczył w TOK FM ekspert.

Andrzej Sapkowski domaga się 60 mln zł od firmy CD Projekt, producentów gry "Wiedźmin". Jak przyznał w jednym ze wcześniejszych wywiadów, nie wierzył w sukces gry, dlatego nie zależało mu na udziale w zyskach. Za odsprzedanie praw do użycia przez producentów stworzonej przez niego postaci wiedźmina Geralta, miał otrzymać 35 tys. zł. 

Przewidywania autora się jednak nie sprawdziły, a firma zarobiła na produkcji gry ponad miliard złotych. 

Czytaj też: Czy gry komputerowe mogą zmienić strukturę ludzkiego mózgu? "To dobre narzędzie stymulacji"

Budżet gry opiewał na 200 mln zł, co stanowi równowartość około pięciu polskich filmów.

Ile wart jest polski rynek gier komputerowych?

Maciej Sawicki, specjalista od e-gamingu, mówił w Pierwszym Śniadaniu w TOK-u, że rynek gier komputerowych w Polsce jest "na pewno najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałęzią rozrywkową związaną z nowymi technologiami". 

- Polska zajmuje 23. miejsce w rankingu światowym jeśli chodzi o wielkość rynku. W Polsce rynek gier to 0,1 proc. PKB - zaznaczył ekspert. Dodał, że jest jeszcze duża przestrzeń do jego wzrostu, co sugeruje porównanie z innymi krajami. W Chinach rynek gier komputerowych to 0,23 proc. PKB, a w Wielkiej Brytanii 0,17 proc. 

Czytaj też: Czy gry komputerowe to nowa literatura? Mija 18 lat od premiery legendarnego Deus EX

Podkreślił jednak, że to, co jest interesującego w polskim rynku, to dynamika jego wzrostu, a nie sama jego wartość, która wynosi 2 mld złotych. 

- To niewiele biorąc pod uwagę, ile kosztuje budowa metra w Warszawie. Ale dynamika wzrostu jest szalenie interesująca. Mamy ponad 300 firm, które produkują gry. A rynek gier jest kołem zamachowym wielu obszarów gospodarki: produkcji wideo, animacji, e-commercu, software house'ów, które tworzą oprogramowanie, czy rynku profesjonalnych graczy komputerowych - tłumaczył gość Piotra Maślaka.

Chcesz wiedzieć więcej? Posłuchaj!

  • po co oglądać, jak ktoś inny gra w grę komputerową;
  • czym jest sport elektroniczny;
  • jaka przyszłość czeka rynek gier komputerowych. 

DOSTĘP PREMIUM