UOKiK porównał te same produkty sprzedawane na rynek polski i zachodni. Są istotne różnice

12 na 101 produktów przeznaczonych na polski rynek istotnie różni się od tych, które trafiają do Europy Zachodniej - wynika z raportu opracowanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To pierwsze porównanie jakości produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.

Różnice wykryto na przykład w czipsach Crunchips, które Polacy dostają smażone na oleju palmowym, a Niemcy - na słonecznikowym. Różnice dotyczyły też m.in. żelków Haribo i kawy Nescafe Classic.

Pełne wyniki raportu dostępne są tutaj.

- Producenci powinni poważnie przestudiować te wyniki - mówiła w Radiu TOK FM wiceprezes UOKiK-u Dorota Karczewska.

Czytaj też: Handel w niedzielę. "Najgorzej traktowani są pracownicy małych sklepów"

Na razie stwierdzono jedynie różnice. Oceną, czy te same produkty w poszczególnych krajach można podzielić na gorszej i lepszej jakości, zajmą się dietetycy i organy Unii Europejskiej, która będzie prowadziła na ten temat szersze badania.

- Dwanaście przypadków naszych wskazuje na to, że gros z tych produktów na rynek polski wydaje się… inne. Nie chcę użyć słowa “gorsze”. Stawiamy sobie pytanie, czym jest ta podwójna jakość. Doznania smakowe, np. przy różnych rodzajach oleju, mogą być subiektywne. Specjaliści tłumaczyli nam, że olej słonecznikowy zafałszowuje trochę smak ziemniaka - wyjaśniała Karczewska.

Według badania Kantar Public przeprowadzonego na zlecenie UOKiK, co trzeci Polak wierzy, że istnieją różnice w jakości między produktami z Polski a zachodnimi.

Posłuchaj całej rozmowy:

Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM