Paszport "Polityki" w kategorii "Film" otrzymała Joanna Kulig za rolę w "Zimnej wojnie"
Paszport „Polityki” w kategorii „Film” wędruje do Joanny Kulig. Aktorka zachwyciła polską i zagraniczną publiczność brawurową rolą w „Zimnej wojnie” Pawła Pawlikowskiego. Występ przyniósł aktorce m.in. Europejską Nagrodę Filmową. - Ma wszelkie cechy potrzebne, aby zostać wielką gwiazdą – zauważa jury.
Nominowani:
Agnieszka Smoczyńska
Agnieszka Smoczyńska RENATA DĄBROWSKA
Nominację przyniósł Smoczyńskiej film "Fuga". Miał premierę na festiwalu w Cannes w prestiżowej sekcji Tydzień Krytyki i spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. Opowiada o 30-letniej kobiecie cierpiącej na fugę dysocjacyjną, zaburzenie, które powoduje całkowitą lub częściową utratę pamięci.
Rozgłos reżyserce zapewnił jej poprzedni, debiutancki film „Córki dansingu”. To feministyczny horror o dorastaniu i inicjacji skrzyżowanym z musicalem. Opowiada o wyłowionych z Wisły syrenach zamieniających się w krwiożercze wampiry. Film bardzo dobrze przyjęto w USA – za nagrodami na festiwalach poszła kinowa dystrybucja i włączenie do katalogu The Criterion Collection, dystrybutora klasyków kina. Z polskich reżyserów tego zaszczytu doczekali tylko Wajda, Polański i Kieślowski.
Joanna Kulig
JAKUB ORZECHOWSKI
Do nagrody "Polityki" nominowano ją za za rolę Zuli w obsypanej nagrodami "Zimnej wojnie" Pawła Pawlikowskiego. Występ przyniósł aktorce m.in. Europejską Nagrodę Filmową.
"Ma wszelkie cechy potrzebne, aby zostać wielką gwiazdą. Szczera, prostolinijna, autentyczna. Obdarzona silną osobowością. Przyciąga uwagę charakterystycznym sposobem poruszania, miękkim, lekko zachrypniętym głosem, seksapilem" - czytamy w uzasadnieniu.
Olga Chajdas
Olga Chajdas Fot. Bartosz Bobkowski / Agencja Wyborcza.pl
Reżyserka filmu "Nina". "O filmie zrobiło się głośno na początku roku, gdy otrzymał nagrodę Big Screen na festiwalu w Rotterdamie. Jako piękny wizualnie, prowadzony długimi, intymnymi ujęciami, niestereotypowy obraz uniwersalnej miłości" - napisano w uzasadnieniu nominacji.
Później debiut fabularny Olgi Chajdas pokazywano na kolejnych zagranicznych imprezach, trafił też do konkursu Inne Spojrzenie w Gdyni oraz do konkursu filmów polskich na EnergaCamerimage w Bydgoszczy, wygrywając oba. Krytycy są na ogół zgodni, że to jeden z najbardziej odkrywczych, zaskakujących i najodważniejszych filmów minionego sezonu, pokazuje, jak bardzo zmieniły się w Polsce kobiety. Po raz pierwszy o seksualności, czy raczej o zmysłowości, opowiada się tu bez kompleksów, za to z pełną świadomością języka kina.
DOSTĘP PREMIUM
- F-16 raczej nie dla Ukrainy. Ale jest inny pomysł. "Unikamy wielomiesięcznego szkolenia pilotów"
- PiS nie zdąży zamieszać przy wyborach? Ekspert podaje ważne terminy i mówi o "ciszy legislacyjnej"
- Tortury w Barczewie to nie jest odosobniony przypadek? Machińska nie daje gwarancji. "Polska jest na zakręcie"
- Piotruś Pan alimentów nie płaci, a do komornika przychodzi z matką. "To są moje byłe dzieci"
- Co dalej w sprawie tortur w więzieniu w Barczewie? Ekspert: Obawiam się najgorszego scenariusza
- Co wspólnego mają wyborcy opozycji z wkurzonymi na drag queens gejami?
- Lawina w Tatrach. Turysta przysypany śniegiem. Trwa walka o jego życie
- Willa plus. Jak Czarnek buduje "arkę" za miliony z budżetu. "PiS myśli, że ich grzeszki zostaną zakopane"
- Odmówili zakupu biletu dla dziecka. Chcieli je zostawić na lotnisku. "Nigdy nie widzieliśmy czegoś podobnego"
- "Niepozostawiający złudzeń przekaz". NIK zawiadamia prokuraturę ws. Krajowego Instytutu Mediów