Lubliner Festival - Festiwal Kultury Żydowskiej w Lublinie

(przestrzenie Lublina, Centrum Kultury w Lublinie, Muszla Koncertowa w Ogrodzie Saskim)

Zapraszamy na Lubliner Festival – II Festiwal Kultury Żydowskiej, rozgrywający się w przestrzeni kulturalno-społecznej historycznego Lublina. Wydarzenie wypełnia pustkę kulturową po nieistniejącej już dzielnicy żydowskiej.

Celem projektu jest podtrzymywanie pamięci o historii Żydów w Polsce. Nasze przedsięwzięcie, łącząc w sobie tradycję z nowoczesnymi środkami wyrazu, otwiera okno na nie tak odległą żydowską przeszłość miasta, pozwalając zanurzyć się w niej – choćby na chwilę – mieszkańcom Lublina i nie tylko, stykając ich z kulturą i tradycją niegdysiejszych sąsiadów i przyjaciół. 

Główną osią Festiwalu jest muzyka, która łączy pokolenia i poprzez którą uczymy o zwyczajach i tradycji żydowskiej. Dlatego w programie znajduje się zarówno jazz, jak i muzyka klezmerska, sety DJ-skie, alternatywa oraz muzyka chasydzka i klasyczna. Do udziału zapraszamy artystów z Polski, Izraela i z innych krajów – twórców, którzy wyrośli w kulturze żydowskiej i czerpią z niej od dawna oraz tych, którzy właśnie zainspirowali się nią po wielu latach działalności muzycznej.

W tym roku na kilku scenach Festiwalu wystąpią m.in. kantor Israel Nachman i zespół Boom Pam (Izrael), Kayah i Transoriental Orchestra (Polska), MILO Ensemble czy Wojciech Waglewski (Polska). Nieodzownym elementem są wydarzenia towarzyszące: wystawy, projekcje filmowe, spektakle teatralne i kabaretowe. Wśród tych ostatnich znalazł się m.in. Teatr Żydowski w Warszawie.

Festiwal to także wydarzenia edukacyjne związane z tematyką żydowską. W ciągu 6 dni odbędą się m.in. warsztaty kuchni żydowskiej dla dzieci i dorosłych, ceremonia Hawdali, spotkanie z Naczelnym Rabinem Polski M. Schudrichem, wykłady, warsztaty tańca żydowskiego, warsztaty klezmerskie oraz piosenki żydowskiej, warsztaty plastyczne dla dorosłych i dzieci czy kursy samoobrony dla kobiet. W programie znalazły się także spacery po żydowskim Lublinie i starym cmentarzu żydowskim oraz zwiedzanie melexem dla seniorów oraz zwiedzanie Państwowego Muzeum na Majdanku.

Festiwal ma charakter niekomercyjny i edukacyjny – udział we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatny, a większość punktów programu odbywa się w przestrzeni miejskiej, co pozwala na szeroką dostępność. Wybrane wydarzenia realizujemy także w formule on-line, co daje możliwość dotarcia do bardzo szerokiej międzynarodowej publiczności.

Szczegółowy program II edycji Lubliner Festival – Festiwalu Kultury Żydowskiej w Lublinie dostępny na:

http://ck.lublin.pl/

https://www.lublinerfestival.pl/pl/

Facebook Lubliner Festival:

https://www.facebook.com/lublinerfestival

Opis wybranych wydarzeń:

Koncert Kantora (Izrael)

Podczas drugiego LUBLINER FESTIVAL usłyszeć będzie można wyjątkowego gościa z Izraela, kantora Israela Nachmana, który przedstawi wyjątkowy świat muzyki synagogalnej ukazując pełne spektrum tradycyjnej muzyki rozbrzmiewającej na co dzień w synagogach. Mimo młodego wieku (28 lat), występował już z największymi kantorami oraz dyrygentami na całym świecie. Obecnie jest kantorem w Międzynarodowej Synagodze w Tel Awiwie. Kantorowi na scenie towarzyszyć będzie Eytan Subol – znany izraelski akompaniator, który od ponad dwudziestu lat współpracuje z największymi kantorami świata.

KAYAH i TRANSORIENTAL ORCHESTRA

Kayah jest współtwórczynią międzynarodowego projektu Transoriental Orchestra, do którego wokalistka zaprosiła kompozytora i producenta Atanasa Valkova (związanego z Lublinem). Wspólnie wybrali muzyków pochodzenia polskiego, ukraińskiego i irańskiego. Płyta jest wycieczką śladami Żydów, ukazuje kulturę krajów, po których artyści podróżowali i które wpłynęły na ich twórczość.

Podczas koncertu będzie można usłyszeć utwory w języku ladino, hebrajskim, jidysz oraz polskim, opracowane przez wokalistkę, m.in. klubową wersję piosenki „El Eliyahu".

BOOM PAM, Izrael

Zespół powstał w 2003 roku. Ich muzyka to zlepek charakterystycznych brzmień kultur zgromadzonych wokół basenu Morza Śródziemnego i Półwyspu Arabskiego. Bazę instrumentalną stanowi rock wymieszany z muzyką folkową rejonów południowo-wschodnich krańców Europy i Bliskiego Wschodu. Czerpią z kultury greckiej, krajów bałkańskich, muzyki klezmerskiej oraz arabskiej. Zespół wystąpił w Polsce podczas drugiej edycji festiwalu Off Festival w Miejskim Centrum Kultury w Mysłowicach 19 sierpnia 2007 roku. Członkami zespołu są Yuval „Tuby" Zolotov, Dudu Kohav, Uzi Feinerman i Uri Brauner Kinrot.

MILO Ensemble & Waglewski Wojciech

MILO Ensemble po raz drugi zagości na Festiwalu z nowym projektem i niezwykłym gościem. Jest to zespół złożony z muzyków pochodzących z różnych kontynentów. Muzyka wykonywana przez zespół jest bardziej zbliżona do korzeni etno i grana jest na instrumentach akustycznych – saksofon, klarnet, oud, saz, santur, trombity, bębny, kalimby. Zawiera w sobie wpływy muzyki wschodniego regionu basenu Morza Śródziemnego, polskiej muzyki ludowej, zachodniej Afryki, Tybetu i jazzu. Koncert ME jest formą podróży po kontynentach i stylach. Pomysłodawcą, twórcą i liderem MILO Ensemble jest niestrudzony poszukiwacz nowych brzmień i kultur – Milo Kurtis – współzałożyciel Maanam, Osjana, Izraela, Voo Voo i innych kultowych polskich zespołów.

Wojciech Waglewski – jeden z najbardziej uznanych polskich gitarzystów, kompozytorów i producentów muzycznych. W 2008 r. otrzymał Fryderyka oraz tytuł Kompozytora Roku. Pracował z takimi muzykami, jak Michał Urbaniak, Urszulą Sipińską, Ewą Bem, Zbigniewem Wodeckim. W 1979 r. znalazł się w składzie grupy OsjanVoo Voo Kazikiem, Raz Dwa Trzy, Homo Twist, Renatą Przemyk, Edytą Bartosiewicz.

Alona Szostak - „Sen pewnego emigranta"

Wystąpią: Alona Szostak (wokal i prowadzenie), Lena Minkacz (piano), Piotr Siwiec – recytacja. W swoim nastrojowym koncercie artystka występująca na co dzień w Teatrze Polskim w Poznaniu zaprezentują wiersze Josifa Brodskiego oraz piosenki Aleksandra Wertinskiego, Vladimira Wysockiego, Jacka Kaczmarskiego, Bułata Okudżawy, Marka Bernesa, Alika Farbera.

„Moniek Przepiórko i inni"

Program muzyczno-kabaretowy aktorów Teatru Żydowskiego

Wystąpią: Monika Chrząstowska, Henryk Rajfer, Marek Węglarski. Akompaniament: Teresa Wrońska. Piosenki i skecze z przedwojennego kabaretu, autorstwa Juliana Tuwima, Mariana Hemara i Antoniego Słonimskiego.

Hawdala

Na scenie w Muszli Koncertowej, po sobotnim koncercie, po zachodzie słońca o 21.00, pożegnamy szabat, wyrecytujemy błogosławieństwa na wino, na zioła pachnące oraz na płomień świecy. Tak będziemy obchodzić ceremonię Hawdali – rozdzielenia dnia świętego od dnia powszedniego, którą poprowadzi mieszkający w Lublinie rabin i kantor w jednej osobie – Symcha Keller.

"Spacer muzyczny" - koncert w ruchu czyli spacer po Lublinie w towarzystwie klezmerskiego zespołu z Lublina Berberys przeplatany opowieściami o życiu Żydów w mieście i miejscach z nim związanych.

"Szalom Jeruszalaim, Szalom Lublin" Siostry Czesława i Zofia Rajfer z Izraela swojego podczas koncertu wykonają tradycyjne oraz mniej znane piosenki w języku jidysz, hebrajskim i polskim.

"Unoszę swoje oczy ku górom" Biesiada chasydzka - Trio rabina z Lublina Symchy Kellera wykona tradycyjne religijne pieśni w języku jidysz i hebrajskim przeplatane opowieściami o znanych rabinach i cadykach oraz historiami związanymi z Torą. Biesiada odbędzie się w kościele Ewangelickim w ramach Dialogu Wielokulturowego.

"Marzenie Abramka" – koncert zespołu Bene, słowo wiążące reżyser widowiska Ireneusz Dobrowolski. Poezja śpiewana w oparciu o wiersze 14-letniego poety z getta łódzkiego Abramka Koplowicza, którego marzenia zakończyły się w Auschwitz. Opowieść o losach dzieci podczas Holocaustu na przykładzie młodego poety.

"Studnia" – to spektakl dźwiękowy, słuchowisko powstałe na podstawie projektu „Oddychająca Góra", realizowanego w przestrzeni miejskiej Lublina w ramach  festiwalu Konfrontacje. Słuchowisko skupia się na sferze audialnej miasta oraz na nieoczywistych fragmentach, które pozostały po społeczności żydowskiej licznie zamieszkującej Lublin przed II wojną światową. Działająca przy ul. Furmańskiej piekarnia Kuźmiuk, której jakość pieczywa dorównuje przedwojennej piekarni Mordko Bajtla, znajdującej się w tym samym miejscu; znak pierwszeństwa pozostały przy wjeździe do nieistniejącej ulicy Szerokiej; cienie w języku oraz nagrane w środku nocy głębokie westchnienie, dobiegające ze studni pozostałej po dawnych mieszkańcach – stają się osią narracji, jednocześnie pozwalając się skupić na dźwięku. W słuchowisku osobiste notatki przeplatają się z fragmentami reporterskimi, głosy aktorów, z głosami przechodniów i zaproszonych gości (Louise Steinman czyta fragmenty Crooked Mirror), całość w opracowaniu dźwiękowym Marcina Dymitera. Scenariusz, reżyseria, video/działania performatywne – Ludomir Franczak.

"Still standing" – performance ruchowy, działanie performatywne, w którym ciało traktowane jest jako nośnik Pamięci i żywa rzeźba powstająca z relacji do miejsca – placu Po Farze, który jest związany z historią Żydów w okresie Holocaustu. Działanie wykorzystuje ruch i choreografię oraz opowieść, by stawiać pytania o to, jak możemy się odnieść to tego co pozostało z tej historii w naszej pamięci. Widzowie śledząc ruch aktorek (Weronika Pelczynska i Monika Szpuner) słuchają nagrania audio w swoich telefonach przez słuchawki.

Choreografię oparto o historyczne i znane dzieło z lat 40. autorstwa izraelskiej artystki Noi Eshkol.

"Ostatni syn" – spektakl Teatru Żydowskiego w Warszawie

Ostatni Syn, wychowywany jedynie przez kobiety, zaczarowany jest opowieściami o Ziemi, jej cudach, o księżycu, gwiazdach, o pięknie. Mama co wieczór roztacza przed nim baśniową narrację, podsycając jego ciekawość. Jednego tylko mu nie wolno. Opuścić kryjówki. Wyruszyć w podróż, by to wszystko zobaczyć. Ostatni Syn nie słucha zakazu. Ziemia jest zbyt piękna, żeby się ukrywać – myśli. Tymczasem świat w ogóle nie przypomina opowieści mamy. Ziemia okazuje się jałowa, spalona. Bez gwiazd i księżyca. Jest jednym wielkim polem bitwy. A wojna to ból, cierpienie, krew i zmarli. Ostatni syn nie wie, że kobiety ukrywają go, by nie podzielił losu wojujących mężczyzn. Nawet jego ojciec nie wie o jego istnieniu. Do wędrującego Syna przyłącza się Miecz. Zawsze raźniej w takim towarzystwie. Ostatni Syn wyrusza na poszukiwanie Boga, bo gdzieś musi istnieć świat dobra i miłości. Poznaje zasady judaizmu, chrześcijaństwa, islamu, buddyzmu. Poznaje też ateizm. Aby poskładać podzielony świat, próbuje to wszystko jakoś zrozumieć.

Reżyseria: Przemysław Jaszczak

Małgorzata Majewska, Sylwia Najah, Izabela Rzeszowska, Monika Soszka, Grzegorz Kulikowski, Mateusz Trzmiel, Paulina Lombarowic

"Lubliner cymes" - warsztaty kuchni żydowskiej dla dzieci oraz dla dorosłych - Etel Szyc oraz Izabela Kozłowska – Dechnik, właścicielka lubelskiej restauracji żydowskiej Mandragora poprowadzą w tejże restauracji warsztaty kulinarne, Uczestnicy wysłuchają historii wybranych świąt żydowskich, dowiedzą się o symbolach oraz potrawach związanych ze świętami, samodzielnie wykonają wybrane potrawy.

"Kobieta w judaizmie" prezentacja multimedialna prowadzona przez Szoszanę Keller z Lublina, żonę rabina, prelegentkę, uczestniczkę wielu Forum dotyczących praw kobiet. Zostaną poruszone ważne i aktualne problemy kobiet w społeczności żydowskiej i nie tylko, pokazane zostaną ich prawa, obowiązki oraz zwyczaje.

"Tajemnice liter hebrajskich" – warsztaty prowadzone przez Hannę Kossowską, artystkę żydowską, która wykłada i prowadzi warsztaty na wielu FKŻ w Polsce. Uczestnicy poznają symbolikę liter, ich znaczenie, następnie namalują farbami na torbach płóciennych swoje imię w języku jidysz oraz symbole żydowskie.

Warsztaty taneczne

W języku hebrajskim istnieje aż kilkanaście słów oznaczających taniec – jest on bowiem tak ważnym elementem kultury żydowskiej.

Wyraża radość, szczęście, ale towarzyszy także wydarzeniom smutnym. Najczęściej tańce żydowskie były wykonywane w kręgu, co dawało poczucie bliskości i wspólnoty. Uczestnicy warsztatów podczas pieciu kolejnych dni poznają popularne tamce żydowskie i izraelskie.

Warsztaty klezmerskie

Prowadzone przez zawodowych muzyków i instruktorów zajęcia wprowadzą uczestników,

grających na różnych instrumentach i różnych poziomach zaawansowania w świat muzyki klezmerskiej. Uczestnicy, będą mieli okazję na koniec warsztatów zaprezentować swoje umiejętności na scenie festiwalowej.

DOSTĘP PREMIUM