"Osoby transpłciowe są świetnymi pracownikami" - rusza kampania transpraca.pl

53% aktywnych zawodowo Polaków uważa, że ich pracodawca nie zatrudniłby w swojej firmie osoby transpłciowej. Grupa Stonewall i serwis tranzycja.pl uruchomiły kampanię transpraca.pl, której celem jest polepszenie trudnej sytuacji osób trans i niebinarnych na rynku pracy. Akcji towarzyszy film, w którym polskie osoby trans mówią o swoim doświadczeniu na rynku pracy oraz bezpłatne webinary.

Według badania Kampanii Przeciw Homofobii o sytuacji osób LGBT+ w Polsce ponad 70% osób transpłciowych ukrywa swoją tożsamość przed przełożonymi i współpracownikami. Spośród osób, które ujawniły swoją tożsamość, aż 36% padło ofiarą gorszego traktowania w miejscu pracy w przeciągu ostatnich dwóch lat.

Ukrywanie się osób transpłciowych w miejscu pracy czy w trakcie rekrutacji nie bierze się znikąd – 40% osób transpłciowych spotkało się z odmową zatrudnienia w trakcie swojej kariery, a 53% aktywnych zawodowo Polaków uważa, że ich pracodawca nie zatrudniłby w swojej firmie osoby transpłciowej. Nawet jeśli osoba transpłciowa zostanie zatrudniona, to według badania firmy McKinsey będzie zarabiać 32% mniej niż osoba cispłciowa z tym samym zestawem umiejętności i doświadczenia.

W odpowiedzi na te wyzwania stowarzyszenie Grupa Stonewall wraz z serwisem tranzycja.pl zorganizowały kampanię transpraca.pl. Udostępniono dwa bezpłatne poradniki - dla osób transpłciowych na temat radzenia sobie na polskim rynku pracy oraz dla pracodawców na temat dobrych praktyk w zatrudnianiu osób trans.

"O prawach osób trans w Polsce myśli się najczęściej w kontekście zmiany dokumentów, ewentualnie medycyny. Bardzo rzadko wspomina się o kwestiach pracowniczych, pracy i zarobków, mimo że to często od nich najbardziej zależy nasze przetrwanie. Z badań europejskich i amerykańskich wiemy, że jesteśmy szczególnie narażeni na niskie zarobki, mobbing i dyskryminację w miejscu pracy - nasze poradniki pomogą osobom transpłciowym w rozeznaniu się w swojej sytuacji prawnej, a pracodawcom dadzą wskazówki na temat właściwych i trans inkluzywnych procedur" - mówi Nina Kuta z tranzycja.pl.

Kampanii towarzyszy film zrealizowany przez Barta Staszewskiego, w którym osoby transpłciowe mówią o swoim doświadczeniu na polskim rynku pracy. W filmie biorą udział Ari - dziennikarka radiowa z Poznania, Wincenty - pracownik fabryki spod Włocławka oraz Vero - osoba pracująca w korporacji.

Oprócz tego we wrześniu odbędzie się seria bezpłatnych webinarów dla osób trans i niebinarnych na temat skutecznego szukania pracy oraz zdobywania kompetencji poszukiwanych w branży IT.

"Niestety sam podręcznik nie naprawi naszej sytuacji w miejscu pracy, stąd w naszej publikacji zachęcamy do samoorganizacji z innymi pracownikami i wspólnej walki związkowej o poprawę sytuacji i realizację praw, również w zakresach specyficznych dla osób trans" - mówi Nina Kuta z tranzycja.pl.

 

TOK FM PREMIUM