Sztuczna inteligencja w pracy. Problem czy wyzwanie? [materiały partnera]

Wdrożenie nowych technologii spowoduje likwidację wielu znanych nam stanowisk. To już nie scenariusz science fiction, a nadchodząca rzeczywistość. Zamiast bać się zmian, warto potraktować je jako nowe wyzwania. Dzięki informatyzacji mamy bowiem jednak szansę pracować na tzw. super stanowiskach i wykorzystać swoje najmocniejsze strony.

Zautomatyzowane pojazdy, biura call center, czy sklepy - to popis technologicznych możliwości i... nowa sytuacja na rynku pracy. Jak wynika z badań serwisu OLX Praca, automatyzacja rynku pracy to jedno z największych wyzwań dla branży HR w latach 20. XXI w. Według wszelkich prognoz spowoduje ona likwidację wielu stanowisk pracy, ale jednocześnie pojawienie się nowych zawodów.

Systemy informatyczne, zamiast robotów

Choć sztuczna inteligencja w pracy często przywodzi na myśl androidy i zaawansowane roboty, prawda jest taka, że powtarzalne i transakcyjne obowiązki przejmują po prostu systemy informatyczne. Należą do nich np. chatboty, które wspierają użytkowników internetu - wchodzą z klientami w interakcję i udzielają im odpowiednich informacji. Innym ciekawym rozwiązaniem są roboty będące dziennikarzami. Są one wykorzystywane choćby przez "The Washington Post", gdzie generują zarówno proste doniesienia prasowe, jak i komentarze np. polityczne.

W pracy w dużych sklepach i magazynach również korzysta się z technologii - drony wykorzystywane są do weryfikacji, czy poszczególne towary znajdują się na odpowiednim miejscu, a jeśli dany produkt zajmuje niewłaściwą pozycję, zostaje o tym powiadomiony pracownik. Taka automatyzacja uwalnia pracowników od nudnych czynności. Dzięki temu mogą oni więcej czasu poświęcić na obowiązki, które są dla nich bardziej satysfakcjonujące.

Rola pracodawców

- Wyzwania rynku to, oprócz niedoboru wykwalifikowanych specjalistów i rotacji pracowników, przede wszystkim przyspieszająca rewolucja technologiczna. Żeby pozostać w grze o pracownika, pracodawca musi korzystać z nowych technologii. Weszliśmy w erę uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, które są obecne także w procesie rekrutacji - wyjaśnia Michał Malewski, General Manager w OLX. - Digitalizacja tego procesu zaczyna się od ogłoszenia o pracę online. Tworzone są narzędzia, które mają za zadanie precyzyjne dotarcie do odbiorcy, czyli potencjalnego kandydata i dopasowanie jego potrzeb do oczekiwań pracodawcy. Celem serwisu OLX jest nie tylko dostarczanie pracodawcom takich narzędzi, ale także pokazywanie im, jak efektywnie z tych narzędzi korzystać - mówi.

Wdrożenie technologii jest nieuniknione i głównym zadaniem pracodawcy jest wsparcie pracowników w dostosowaniu się do nowych realiów. Może to być w formie szkoleń dla pracowników z wykorzystywania poszczególnych technologii, jak i w zakresie kompetencji, których systemy nie są w stanie przejąć od ludzi. Dzięki temu firma zmniejszy obawy zatrudnionych przed utratą pracy i w pełni wykorzysta potencjał kadry.

Od stanowiska do superstanowiska

Choć nowe rozwiązania technologiczne są w stanie zastąpić ludzi w zadaniach prostych bądź analitycznych, jeszcze długo takie kompetencje, jak rozwiązywanie problemów, interpretacja danych, komunikacja czy słuchanie będą absolutnie niezastępowalne. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się stanowiska, które stanowią hybrydę kompetencji technicznych i umiejętności miękkich. Tego rodzaju łączenie umiejętności jest wynikiem ewolucji stanowisk standardowych, które wymagały wąskich, mocno wyspecjalizowanych kompetencji.

Jeśli chodzi o zmianę ról zawodowych, prawdopodobnie pójdą one nawet o krok dalej - będą łączyć obowiązki charakterystyczne dla tradycyjnych stanowisk oraz zadania wymagające wykorzystania technologii, która będzie usprawniała i poszerzała zakres wykonywanej pracy. Dzięki temu czynności realizowane na poszczególnych stanowiskach staną się bardziej złożone. Tego rodzaju pozycję określa się jako super stanowiska, które są o krok bardziej zaawansowane od ról hybrydowych.

Materiał przygotowany we współpracy z OLX

DOSTĘP PREMIUM