Zielone Fundusze dla Pomorza Zachodniego: Dbamy o czyste powietrze

Co łączy budowę nowej siedziby Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie i elektryczne autobusy w Szczecinku? Obie inwestycje są dowodem, że deklaracje o Pomorzu Zachodnim, jako najbardziej ekologicznym regionie w Polsce, to nie tylko słowa.

Nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, która powstaje w Szczecinie, to połączenie dwóch budynków - zmodernizowanej, dawnej przychodzi przy ul. Piłsudskiego i nowego obiektu od strony ul. Mazowieckiej. Realizacja ograniczy koszty funkcjonowania urzędu, który dziś jest rozsiany w różnych punktach miasta. 

 

Przyda się nawet deszczówka 

Inwestycja zmieni wizerunek śródmieścia Szczecina i ożywi cały kwartał, ale ma zachwycać nie tylko architekturą i funkcjonalnością. Wyróżnią ją najwyższe standardy ochrony środowiska.  

- Nowa siedziba zaakcentuje to, że Pomorze Zachodnie jest najbardziej ekologicznym regionem w Polsce, że stawiamy na naturę i dążenie do tego, aby ograniczyć negatywny wpływ człowieka na środowisko - mówi Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego. 

Na dachach obu budynków będą instalacje fotowoltaiczne, w projekcie uwzględniono też m.in. system odzyskiwania wody deszczowej, która będzie używana do spłukiwania toalet, a także nowoczesne instalacje grzewcze i klimatyzacyjne oraz pompy ciepła. Na potrzeby tych ostatnich wykonano 28 odwiertów, każdy na głębokość 200 metrów. 

W efekcie o nowym budynku będzie można powiedzieć, że jest pasywny, czyli zużywający minimalne ilości energii z tradycyjnych źródeł. Ten przy ul. Mazowieckiej będzie jej potrzebował osiem razy mniej niż tradycyjny obiekt tej wielkości.  

Nowy i stary budynek zostaną „spięte" podziemnym łącznikiem. Między gmachami powstanie przyjazna przestrzeń, miejsce odpoczynku z zielenią i ławkami. Zaplanowano również ścieżkę edukacyjną, która zilustruje, jak przy wykorzystaniu dzisiejszych technologii można oszczędzać energię. Rozwiązania z pasywnego gmachu urzędu są bowiem dostępne także w budownictwie indywidualnym. 

Nie bez znaczenia jest też lokalizacja nowej siedziby urzędu. To ścisłe centrum miasta z doskonałym dostępem do komunikacji miejskiej. Obiekt będzie też przyjazny rowerzystom. Osoby podróżujące do pracy na rowerze będą mogły skorzystać z zadaszonych stojaków rowerowych, szatni, czy prysznicy. Projektowane są również miejsca postojowe przystosowane do ładowania samochodów elektrycznych. 

Ekologiczność nowego gmachu zostanie potwierdzona przyznaniem certyfikatu Passivhaus Institut w Darmstad oraz certyfikatem BREEAM (proekologiczny system oceny budynków) na poziomie Very Good. Certyfikat BREEAM otrzymał również projekt przebudowy dawnej przychodni przy ul. Piłsudskiego.  

– Przeprowadzenie tej inwestycji nie byłoby możliwe bez wsparcia funduszy europejskich oraz dobrej współpracy z Komisją Europejską - podkreśla Marszałek Olgierd Geblewicz. 

Warta niemal 200 mln zł budowa jest bowiem w aż 76,8 proc. współfinansowana z unijnych funduszy Programu Regionalnego. 

Z elektrycznego autobusu na rower 

Tak jak wyjątkowa w skali Polski będzie siedziba Urzędu Marszałkowskiego, tak wyjątkowy na mapie województwa jest Szczecinek ze swoimi autobusami elektrycznymi. Samorządowa spółka Komunikacja Miejska kupiła dziesięć takich pojazdów już w 2018 roku. Kosztowały 25 mln zł z czego aż 17,5 mln zł stanowiła unijna dotacja z Programu Regionalnego .  

Autobus elektrycznyAutobus elektryczny UMWZ

„Elektryki" stanowią niemal połowę z liczącej 23 pojazdy floty pojazdów zapewniających w Szczecinku komunikację miejską. 

- Osiągamy większe oszczędności niż zakładaliśmy - mówi Tomasz Merk, dyrektor zarządu spółki Komunikacja Miejska. 

W 2020 roku  energia elektryczna potrzebna do przejechania przez szczecinecki autobus 1 kilometra kosztowała spółkę 87 groszy. W przypadku autobusów napędzanych olejem napędowym to koszt już 1,80 zł. 

Elektryczne pojazdy pokonują rocznie około 40 tys. kilometrów. Ze swoimi osiągami sprawdzają się w Szczecinku. Na jednym ładowaniu mogą pokonać około 160 km. Ładowanie odbywa się nocą, w zajezdni, kiedy taryfa za energię elektryczną jest dla przewoźnika najkorzystniejsza. 

Oprócz oszczędności i braku emisji spalin cenne jest to, że autobusy są bardzo ciche. Słychać jedynie szum elektrycznego silnika i dźwięk spod kół.  

- Pasażerowie najbardziej cenią sobie w tych pojazdach brak wibracji, która jest nie do uniknięcia w pojazdach z silnikiem spalinowym - mówi Tomasz Merk. 

Po dwóch latach eksploatacji w Szczecinku są już pewni: warto inwestować w taki tabor, miasto chce kupić kolejne autobusy elektryczne. 

Tomasz Merk podkreśla, że idea ekologicznego transportu miejskiego połączona została z budową Szczecineckiej Wypożyczalni Rowerów Miejskich, której operatorem również jest spółka Komunikacja Miejska. To 22 stacje i 150 jednośladów. Inwestycja także była współfinansowana z funduszy europejskich w ramach Programu Regionalnego . 

- Stacje zlokalizowane są przy wiatach przystankowych - mówi Tomasz Merk. - Ekologiczne autobusy i rowery znakomicie się uzupełniają, co widać też po ogromnym zainteresowaniu naszym rowerem miejskim. 

Kolej, która zmieni miasto 

Ograniczenie emisji w miastach jest jednym z głównych celów Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. 

- Chcemy, odwołując się do potencjału tego regionu, tworzyć sprawną komunikację publiczną łączącą transport szynowy z parkingami dla rowerów i samochodów oraz ścieżkami rowerowymi - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor SSOM.  

To oznacza nie tylko ograniczenie emisji spalin, ale także łatwiejszy dostęp do edukacji, służby zdrowia i rynku pracy nie tylko na terenie Szczecina, ale także m.in. w Stargardzie, Gryfinie, Goleniowie czy w Świnoujściu. 

Samorządy stowarzyszone w SSOM wspólnie sięgnęły po eurofundusze, które pozwoliły m.in. zmodernizować sieć ciepłowniczą, energooszczędne oświetlenie, czy też hybrydowe autobusy komunikacji miejskiej. 

Flagowym przedsięwzięciem prowadzonym przez SSOM jest budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. To nie tylko modernizacja linii kolejowych, na które wrócą pociągi pasażerskie. To także nowoczesne węzły przesiadkowe. SKM, która ma być gotowa do końca 2023 roku, oznaczać będzie komunikacyjną rewolucję w Szczecinie i otworzy drogę do znaczącego ograniczenia ruchu samochodów w śródmieściu. 

Unijne fundusze, bez których nie jest możliwe inwestowanie na taką skalę w ochronę środowiska, to część ambitnego Europejskiego Zielonego Ładu. To wizja Europy jako pierwszego kontynentu neutralnego dla klimatu. Pomorze Zachodnie doskonale się w ten plan wpisuje. 

Projekt finansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020

Zielone Fundusze dla Pomorza ZachodniegoZielone Fundusze dla Pomorza Zachodniego materiały partnera

DOSTĘP PREMIUM