Technologie XXI wieku powstają także w Polsce. Chcesz je tworzyć? Oferta jest na wyciągnięcie ręki

Szukasz wykształconych, utalentowanych i ambitnych specjalistów od technologii - jedź do Polski. Kiedyś takie zdanie mogło zaskakiwać, dziś nikogo już chyba nie dziwi. Nie powinien dziwić także fakt, że za najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi w motoryzacji stoją nie tylko Japończycy, Niemcy czy Amerykanie, ale też rzesza polskich inżynierów, programistów i specjalistów innych dziedzin, również: kobiet. W naszym kraju rozwijamy światową motoryzację w każdej jej odmianie: "osobówek", autobusów, ciągników siodłowych, czyli popularnych TIR-ów, od elektromobilności po samochody autonomiczne, korzystając z globalnego rynku, na którym poszukuje się najbardziej optymalnych rozwiązań w skali świata.

Do tej pory przemieszczanie się było podstawową potrzebą ludzkości. Stanowi jednak ono znaczne obciążenie dla naszego klimatu, wymusza więc transformację globalnej mobilności. Pandemia jeszcze bardziej przyspieszyła rozwój tego trendu. Ludzie na całym świecie oczekują teraz mobilności, która będzie elektryczna, inteligentna, połączona w sieci, zrównoważona, bezpieczna, autonomiczna i przystępna cenowo. Mobilność przyszłości kształtują przede wszystkim takie trendy technologiczne jak automatyzacja jazdy, elektromobilność, kontrola ruchu pojazdów i systemy zintegrowanego bezpieczeństwa.

ZFZF materiały partnera

Systemy sterowania pojazdem, hamowania czy pasywnego bezpieczeństwa, ale też zaawansowane systemy wspomagania kierowcy - w Polsce powstają technologie, w które wyposażane są współczesne samochody, ale też takie rozwiązania, które mają wpływ na przyszłość mobilności. Elektromobilność w różnych odsłonach, od klasycznych hybryd, samochodów hybrydowych typu plug-in aż do aut w pełni elektrycznych, rozwiązania dla różnych poziomów autonomicznej jazdy, a także systemy informatyczne i teleinformatyczne pozwalające na połączenie i komunikowanie się ze sobą różnych elementów ruchu drogowego - to trzy najbardziej dynamicznie rozwijające się gałęzie technologii mobilności przyszłości. Z jednej strony obejmują najnowocześniejszą elektronikę i oprogramowanie, wspomagające kierowców w szybkim i bezpiecznym dotarciu do celu, czy w precyzyjnym parkowaniu. Z drugiej strony to technologie, które pomagają ograniczyć wpływ motoryzacji na środowisko. Używamy ich już dzisiaj jako kierowcy czy pasażerowie i świetnie wiemy, że z każdym kolejnym rokiem takich technologii będzie więcej i będą coraz doskonalsze.

 

Konkretny przykład? Nad takimi właśnie rozwiązaniami pochylają się w Polsce tysiące pracowników firmy ZF: globalnego koncernu technologicznego, dostarczającego rozwiązania mobilności nowej generacji. Oddziały firmy - zakłady produkcyjne, centra badań i rozwoju oraz centra usług wspólnych znajdują się w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Częstochowie, Bielsku-Białej, Gliwicach i Czechowicach-Dziedzicach. To tam powstają nowoczesne układy kierownicze czy hamulcowe, pasywne systemy bezpieczeństwa takie jak pasy bezpieczeństwa czy poduszki powietrzne, ale też zaawansowane elektroniczne systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Te rozwiązania trzeba wymyślić, zaprojektować i wyprodukować, dbając zarazem o ich niezawodne funkcjonowanie, stąd też na etapie projektowania tworzy się modele i prototypy, prowadzi prace symulacyjno-obliczeniowe, przeprowadza liczne testy. W efekcie - technologie ZF umożliwiają pojazdom „widzenie, myślenie i działanie". Brzmi to górnolotnie, wyzwaniem jest jednak przekuć to w techniczne rozwiązania. Już teraz ZF dysponuje wieloma rozwiązaniami dla zrównoważonej mobilności jutra, które są w produkcji seryjnej lub też są do tego przygotowywane. Należą do nich modułowe rozwiązania elektromobilności, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) czy superkomputery ZF ProAI do zautomatyzowanych funkcji jazdy.

ZFZF Tim Mueller / materiały promocyjne partnera

ZF jednak stara się znaleźć równowagę pomiędzy opracowywaniem inteligentnych technologii, które pomagają sprostać wyzwaniom związanym z nowoczesną, globalną mobilnością, a wprowadzaniem ich na rynek w odpowiednim czasie. Dzięki temu konsumenci mogą już dziś korzystać z rozwiązań wspierających bezpieczeństwo i pomagających chronić środowisko, a jednocześnie mogą stopniowo przyzwyczaić się do nowych rozwiązań i funkcji systemów wspomagania i coraz bardziej zaawansowanej automatyzacji jazdy. Pozwala to na modernizację niezbędnej infrastruktury np. w zakresie ładowania akumulatorów elektrycznych lub instalacji dedykowanych pasów ruchu dla zautomatyzowanych pojazdów wahadłowych.

ZFZF Dominik Gigler / materiały partnera

Przyjrzyjmy się przykładom rozwiązań, nad którymi pracują inżynierowie ZF, i które kształtują przyszłość motoryzacji.

Po pierwsze – elektromobilność. Dzięki wysoce inteligentnemu oprogramowaniu i specjalistycznej wiedzy z zakresu półprzewodników, rozwiązania ZF umożliwiają większą skalowalność i modułowość w technologii falowników do napędów elektrycznych. Jest to istotny krok w kierunku zwiększenia wydajności, zasięgu i przystępności silników elektrycznych dla zelektryfikowanej mobilności.

Po drugie – automatyzacja jazdy. Zautomatyzowane i autonomiczne pojazdy wymagają mocy obliczeniowej superkomputerów na kołach. Sercem pojazdów przyszłości jest zatem centralna jednostka obliczeniowa, ponieważ umożliwia ona realizację nowych funkcji z odpowiednią wydajnością - z korzyścią dla bezpieczeństwa, efektywności i komfortu. Dlatego firma ZF opracowała jako podstawę wysokowydajny komputer - ZF ProAI, który jest obecnie najbardziej elastycznym i wydajnym superkomputerem dla przemysłu motoryzacyjnego.

Po trzecie – oprogramowanie. Koncepcja pojazdu definiowanego poprzez oprogramowanie szybko staje się rzeczywistością. Rdzeniem przyszłych pojazdów są wysokowydajne kontrolery domenowe lub strefowe, na których działa centralne oprogramowanie. Tak jak mózg jest połączony z każdą częścią ciała, tak centralne komputery samochodu współdziałają ze wszystkimi czujnikami i siłownikami, aby zapewnić wyjątkowe doświadczenie mobilności w zakresie zautomatyzowanej jazdy, mobilności elektrycznej, kontroli ruchu pojazdu i zintegrowanych funkcji bezpieczeństwa.

 

Po czwarte – mobilność jako usługa. ZF wykorzystuje kompleksowy system chmury, sztucznej inteligencji, Internetu rzeczy i technologii danych firmy Microsoft. Dzięki temu staje się dostawcą usług mobilności opartych na chmurze danych, dostarczając swoim klientom czyste, bezpieczne, wygodne i przystępne cenowo rozwiązania. Na przykład, w przypadku zautomatyzowanej i autonomicznej jazdy, chmura ZF Cloud umożliwia ciągły przepływ danych pomiędzy autonomicznymi pojazdami wahadłowymi ZF a ich otoczeniem.

Wraz z rozwojem najnowocześniejszych technologii rozwija się też firma. ZF wciąż potrzebuje nowych pracowników, którzy mają ambicję uczestniczenia w tym rozwoju, ale też zdolność do nadążania za nim, a jeszcze lepiej – nadawania mu kierunku i przyspieszenia.

„Nasi inżynierowe mają realny wpływ na przyszłość motoryzacji – opracowują i testują produkty, które są wykorzystywane przez producentów samochodów na całym świecie. Zatrudniamy głównie inżynierów elektroników i informatyków oraz absolwentów kierunków pokrewnych z różnym doświadczeniem. Ważne, aby nasi pracownicy prócz kompetencji, mieli także otwarte głowy i chcieli się rozwijać. Z naszej strony dajemy im pełne wsparcie i dostęp do przełomowych technologii" - podkreśla Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce.

 

A zatem firma stawia na wzrost zatrudnienia, bo ma w planach dalszy rozwój, wdraża nowe technologie i realizuje projekty dla coraz większej liczby klientów. ZF cały czas więc poszukuje pracowników, a wśród nich – specjalistów i talentów, osób chętnych i gotowych się rozwijać, osobiście, w ramach firmy oraz wraz z firmą. Stąd też programy stażowe: ZF Global Trainee Program, czyli Globalny Program Stażowy, który trwa 15 miesięcy i rozpoczyna się każdego roku w lipcu oraz w październiku, a także IT Young Talents Development Program, przeznaczony dla specjalistów branży IT: absolwentów i studentów kierunków związanych z tą branżą.

Przedmiotem działań ZF są technologie, ale jako firma globalna, pracująca na rzecz wielu kontrahentów potrzebuje też pracowników, którzy utrzymywać będą roboczy kontakt z kooperantami czy zleceniodawcami. Potrzebne są też osoby, które będą obsługiwać działalność firmy w ramach centrów usług wspólnych, takich jak IT, finanse czy HR. Dlatego miejsce w firmie, obok informatyków czy mechatroników znajdą także osoby po kierunkach ekonomicznych, filologicznych i pokrewnych.

Wspominaliśmy o programach stażowych, o nabywaniu wiedzy i umiejętności na starcie, trzeba jednak podkreślić, że pracownicy ZF, ci świeżo upieczeni, ale też ci z większym stażem, mogą liczyć na dalszy rozwój i awans zawodowy oraz, co za tym idzie, finansowy. A także, co dla wielu współczesnych pracowników jest bardzo ważne, obok odpowiednich warunków pracy i dobrego wynagrodzenia, mogą dzielić z firmą wspólne wartości: troskę o bezpieczeństwo ludzi i naszej planety oraz ambicje permanentnego rozwoju: technologicznego i osobistego. Również w środowisku międzynarodowym, uczestnicząc w globalnych projektach firmy.

ZFZF Tim Mueller / materiały promocyjne partnera

Wybitni inżynierowie i inni specjaliści w ZF pracują nad mobilnością nowej generacji, a więc nie tylko bardziej zrównoważoną i bezpieczniejszą, a taką, w której w niedalekiej przyszłości auta staną się asystentem człowieka być może równie osobistym, jak dzisiaj smartfony. Bo mobilność przyszłości oznacza nie tylko wielki rozwój technologii, ale też ogromną zmianę stylu życia, a nawet organizowania funkcjonowania miast czy wręcz społeczeństw. Zaś samochody w pełni elektryczne, a zarazem w pełni funkcjonalne to futurystyczne wyobrażenie sprzed lat, które na naszych oczach stało się rzeczywistością.

 

Dziesiątki lat temu, w połowie ubiegłego wieku ucieleśnieniem najnowszych technologii były technologie kosmiczne. W USA powstał nawet specjalny idiom: kiedy mówimy „to nie jest żadne rocket science" – chcemy podkreślić, że nie chodzi nam o nie wiadomo jak skomplikowane rzeczy. Dzisiaj idiom ten jest już raczej żartobliwą przenośnią, bo na najnowocześniejsze i niezwykle zaawansowane technologie napotykamy w o wiele większej liczbie obszarów życia, niż kilkadziesiąt lat temu.

Kosmiczna technologia wojskowa, jaką jeszcze nie tak dawno temu był GPS, pomaga dziś każdemu użytkownikowi samochodowej nawigacji i praktycznie każdego smartfona odnaleźć się w przestrzeni oraz zaplanować i zrealizować optymalną podróż. To tylko przykład pokazujący, jak najbardziej zaawansowane technologie teleinformatyczne stają się nieodłącznym elementem użytkowania samochodu bo, jak już wspominaliśmy, takich technologii wykorzystuje się we współczesnej motoryzacji o wiele więcej.

Praca w takich firmach jak ZF stanowi, w pozytywnym tego słowa znaczeniu, wyzwanie dla młodych, ambitnych specjalistów z bardzo wielu dziedzin, może być także dla wielu z nich, a może lepiej napisać: wielu z Was, realizacją życiowej pasji. Chociażby tej pasji, jaką od dziesiątków lat dla miliardów ludzi na całej kuli ziemskiej była, i jest, motoryzacja.

 

Nie tak dawno temu mogło się przez chwilę wydawać, że pasjonatów i pasjonatki motoryzacji czekają ciężkie czasy. Na samochody i motoryzację zaczęliśmy patrzeć bardzo krytycznie, jako na jedną z dziedzin życia, która ma ogromny, negatywny wpływ na naszą planetę. Firmy branży motoryzacyjnej powiedziały jednak: STOP, musimy się zmienić, dla dobra Planety, zgodnie z oczekiwaniami społeczeństw, dla dobra nas samych. Tę ideę przekuwają codziennie w rzeczywistość ambitni specjaliści od technologii. Motoryzacja od zawsze była bardzo szybko zmieniającą się gałęzią techniki, a teraz zmienia się jeszcze szybciej, bo skoro przyszłość ludzkości stawia nam ogromne wyzwania – musimy im sprostać.

I to właśnie się dzieje oraz może stać się także Twoim udziałem, jeśli pasjonujesz się technologiami i je rozumiesz, lubisz się rozwijać oraz podoba Ci się perspektywa pracy w globalnym koncernie o najwyższych światowych ambicjach i standardach, z perspektywą awansu, za dobre pieniądze. Nagrodą może być także to, że zapewne za kilkanaście a może nawet już za kilka lat przejedziesz się samochodem w pełni autonomicznym, którego ważnym elementem będzie wkład Twój oraz Twoich koleżanek i kolegów z ZF.

 

DOSTĘP PREMIUM