Nowa generacja bezpieczeństwa w Volvo EX90 wspierana przez sztuczną inteligencję

O tym, że sztuczna inteligencja to przyszłość motoryzacji już od dawna nie pisze się jak o nadchodzącej rewolucji: ta rewolucja JUŻ nadeszła, i zmienia jakość doświadczenia kierowcy. Tymczasem zanim na naszych drogach pojawią się całkowicie autonomiczne pojazdy, korzystamy z wielu rozwiązań angażujących sztuczną inteligencję w poszczególne aspekty jazdy samochodem.

Bezpieczeństwo jest jednym z absolutnie kluczowych obszarów, w którym Volvo narzuca standardy, a zapowiadany przez koncern, nowy model EX90 jest podobno naszpikowany technologiami, które będą czuwać nad bezpieczeństwem kierowcy.

Pokonać mikrosen sztuczną inteligencją.

Problem zasypiania za kierownicą jest stanowczo niedoceniany przez media: około jedna czwarta kierowców na świecie przynajmniej raz w życiu zapadła za kierownicą w mikrosen. Rocznie generuje on na całym świecie olbrzymie szkody wartości ponad 120 mld dolarów w wyniku wypadków spowodowanych chwilowym zaśnięciem kierowcy. Mikrosen to płytki, niekontrolowany, krótki sen, który może trwać od 1 do 30 sekund. Powoduje go nadmierne zmęczenie lub senność, a także wykonywanie monotonnej czynności, jak kierowanie samochodem na długiej, łatwej trasie.

Inżynierowie sztucznej inteligencji Volvo wykorzystują sieci neuronowe m.in. do wykrywania zapadania kierowcy w mikrosen i zapobiegania zasypianiu za kierownicą.

Dalekosiężne plany: bezpieczeństwo

Na spotkaniu prasowym prezes Volvo Cars Jim Rowan opowiadał o systemie bezpieczeństwa, które znajdą się na pokładzie EX90, a który ma odegrać w gamie modelowej Volvo taką samą rolę jak obecny model XC90 osiem lat temu.

XC90 otworzył gamę modeli tworzonych na platformie SPA, napędzanych silnikami Drive-E, także w wersjach PHEV, wyznaczył trendy stylistyczne, technologiczne i poziom bezpieczeństwa, otwierając drogę do sukcesu kolejnym modelom, które odmieniły i odmłodziły postrzeganie marki.

8 lat to dość czasu, by branża motoryzacyjna zmieniła się dramatycznie. Nowa elektryczna rewolucja nie pozostawia wątpliwości - EX90 ma być flagowym SUV-em, który jako pierwszy będzie wykorzystywał nową platformę podłogową SPA 2: ma być napędzany wyłącznie prądem. Tak jak zresztą jego następcy, żegnamy hybrydy i modele spalinowe, prawdopodobnie na zawsze.

Tradycyjnie, nowe Volvo EX90 będzie w chwili debiutu najbezpieczniejszym Volvo w historii.

A przy okazji będzie to zapewne najbezpieczniejszy seryjny samochód osobowy, jaki powstał na ziemi. Na pokładzie nowego samochodu mają też debiutować systemy jazdy autonomicznej.

Volvo Cars dalej jest wierne zasadzie, że najbezpieczniejszy samochód do taki, który w ogóle się nie zderza. Nowym modelem będzie coraz trudniej w coś uderzyć. Na pokładzie tego ultra-nowoczesnego elektrycznego SUV-a znajdzie się 16 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 8 kamer i premierowo: system detekcji zmęczenia kierowcy LiDAR, stworzony przez Polaka.

LiDAR to zamocowany na krawędzi dachu, powyżej krawędzi szyby czołowej radar, który skanuje otoczenie przed samochodem z niezwykłą precyzją i zasięgiem. Nawet przy słabej pogodzie i złej widoczności, rozpoznaje sylwetkę pieszego z odległości 250 metrów. Z odległości 120 metrów identyfikuje czarną oponę na czarnej jak asfalt drodze. Jest przy tym znacznie mniej wrażliwy na opady deszczu, śniegu, mgły, czy ciemność, w porównaniu do tradycyjnych radarów i kamer.

Razem jeszcze bezpiecznej: NVIDIA

Aby przerobić gigantyczne ilości danych generowane przez radar w każdej sekundzie jazdy, Volvo Cars nawiązało współpracę z NVIDIĄ. Wspólnie opracowany procesor dokonuje 250 bilionów operacji na sekundę, co zapewnia dostateczną wydajność systemowi LiDAR, sterującego systemem kamer wewnętrznych śledzący ruch gałek ocznych kierowcy. Całość uzupełnia kierownica pojemnościowa, która wykrywa, czy kierowca ją trzyma, czy nie.

Specjalne algorytmy będą w stanie wykryć także zaśnięcie lub zasłabnięcie kierowcy. To wszystko sprawi, że w nowym EX90 spada o 20% ryzyko wypadków śmiertelnych i z poważnymi obrażeniami, a o 9% liczbę wypadków – w ogóle.

21 września 2022 w Volvo Car Warszawa na konferencji prasowej zostały podsumowane wszystkie dotychczasowe zapowiedzi modelu XC90. Gościem specjalnym był Maksymilian Paczyński – laureat światowego konkursu Intel AI Global Impact Festival. Jego nagrodzoną pracą był program FATIK wykorzystujący sztuczną inteligencję i sieci neuronowe, służący do wykrywania zapadania kierowcy w mikrosen i zapobiegający zasypianiu za kierownicą.

Zaznaczmy – że jego praca nie miała nic wspólnego z pracami programistów Volvo Cars – może poza jednym: w Volvo o bezpieczeństwie myśli się w ten sam sposób.

Zobacz relację

 

W najbliższych dniach Volvo Cars poda więcej informacji o funkcjach bezpieczeństwa nowego EX90 i zdradzi kolejne technologiczne szczegóły. Zdjęcia samochodu i najbogatszy pakiet informacji technicznych pojawią się 9 listopada, podczas oficjalnej światowej premiery modelu.

logo Vovlologo Vovlo materiał partnera

DOSTĘP PREMIUM

DOSTĘP PREMIUM