Czy zielony przemysł jest możliwy?

O nowych kierunkach rozwoju w gospodarce energetycznej opowiada Mirosław Bendzera, prezes firmy Grenevia.

Naukowcy alarmują: jeśli chcemy zatrzymać globalny wzrost temperatury, światowe gospodarki muszą dążyć do neutralności emisyjnej. Czasu zostało coraz mniej, a tymczasem świat łapie zadyszkę w wyścigu o ratowanie naszej planety.

Światowy przemysł stoi przed trudnym, ale wcale nie niemożliwym do wykonania zadaniem. Rozwiązaniem coraz poważniejszego problemu globalnego ocieplenia jest przede wszystkim inwestowanie w zieloną transformację.

Liczby mówią same za siebie. Na czyste źródła energii globalnie wydaje się dzisiaj około 1,3 biliona dolarów. Tymczasem według Międzynarodowej Agencji Energii zakłada się, że wydatki te zwiększą się do 2,1 biliona dolarów w perspektywie 2030 roku.

Musimy iść zieloną drogą

Jak podkreśla Mirosław Bendzera, od ekologicznego kierunku nie ma już odwrotu. Zwłaszcza w ostatnich latach ten proces mocno przyspieszył. Mega trendem na światowych rynkach jest odchodzenie od paliw kopalnych i tym samym dążenie do stworzenia gospodarek niskoemisyjnych. Choć szybkość zmian zależy od szerokości geograficznych, to kierunek jest ten sam: zielona, niskoemisyjna gospodarka.

Z takiego stanu rzeczy doskonale zdaje sobie sprawę Unia Europejska, której Polska jest aktywnym członkiem. Dzięki temu zielona transformacja zaczyna nabierać coraz bardziej realnych kształtów. Powstają już regulacje prawne i legislacyjne ukierunkowane na przyspieszenie zielonej drogi europejskich gospodarek.

Mirosław Bendzera zauważa, że zmiany te są wyzwaniem. Dodaje jednak, że zielony kierunek to dla polskich firm również ogromna szansa rozwoju. Zwłaszcza dla przedsiębiorstw, które dotychczas związane były z energetyką konwencjonalną. Przyspieszająca transformacja ekologiczna siłą rzeczy pomoże przemodelować polskim firmom ich strategię biznesową w taki sposób, aby mogły przejść na zieloną drogę rozwoju.

To, jak ważna jest zielona droga dla planety, najlepiej ilustruje kwestia finansowa. Tylko w samej Unii Europejskiej środki przeznaczone na działania związane z transformacją energetyczną sięgnęły już 180 miliardów dolarów. Co to oznacza dla polskich firm? Przede wszystkim bardzo dużo inicjatyw inwestycyjnych. Do 2040 roku skala zielonych inwestycji może osiągnąć ponad bilion złotych. Warto więc skorzystać z tych ogromnych możliwości, aby rozwijać się i budować nowe kompetencje w zielonych obszarach biznesowych.

Czas zmiany jest teraz

Świetnym przykładem firmy, która z powodzeniem odeszła od energetyki konwencjonalnej jest właśnie Grenevia. Niegdyś, jeszcze jako Famur, w ścisły sposób związana była z sektorem technologii i produkcji maszyn wydobywających takie surowce jak węgiel. Jak jednak podkreśla Mirosław Bendzera, firma dostrzegła zielone zmiany na rynku. Przeanalizowano więc perspektywę długoterminową w kontekście kierunku, w którym biznes powinien podążać. Postawiono ważne pytanie: jak wykorzystać ekologiczne trendy do zbudowania własnego modelu biznesowego?

Decyzje zapadły niezwykle szybko. Już w 2021 roku firma ogłosiła nowe kierunki strategiczne zmierzające do stworzenia holdingu inwestującego w zieloną transformację. W pierwszej kolejności zainwestowano w rozwój obszarów fotowoltaniki wielkoskalowej. Grenevia stawia sobie ambitny cel: w 2024 roku ~70% przychodów Grupy ma pochodzić z innych źródeł niż sektor węgla energetycznego.

Jak podkreśla Mirosław Bendzera, duży wpływ na zmiany w globalnych gospodarkach energetycznych miały pandemia, a potem wojna w Ukrainie. Wydarzenia te ukazały bowiem słabość dotychczasowych rozwiązań. Stąd tak duże zainteresowanie na rynkach w rozwój rozproszonych źródeł wytwarzania energii opartych w dużej mierze o energetykę odnawialną. Jest to kierunek, który nie tylko zapewni nam dostęp do czystej, zielonej energii, ale także zagwarantuje stabilność dostaw.

Firmy, które chcą efektywnie rozwijać swój biznes, już dzisiaj muszą zmienić strategię. W dobie globalnego ocieplenia od przedsiębiorstw wymaga się przede wszystkim transparentności działania. Inwestorzy, ale także klienci chcą wiedzieć, w jaki sposób powstają produkty danej firmy i jakie ślad węglowy po sobie pozostawiają. Dlatego zadbanie o mniejszą emisyjność i postawienie na odnawialne źródła energii to warunek konieczny dla każdego przedsiębiorstwa, które planuje pójść zieloną drogą.

TOK FM PREMIUM