Sprzedaż ponad granicami, czyli jak poruszać się w świecie cyfrowego rynku?

Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl, opowiada Kubie Mędrzyckiemu o barierach i szansach, jakie czekają na przedsiębiorców na rynku e-commerce.

Internet spowodował, że granice praktycznie zniknęły. Przepływ informacji, wiedzy, a także pieniędzy i towarów stał niemal nieograniczony. Zglobalizowany świat oferuje niesamowite szanse na rozwój własnego biznesu. Otwierając dzisiaj sklep, nie wchodzi już w grę brak jego wersji online.

Współcześnie wszystko dzieje się w internecie, a potencjalni klienci nie mieszkają już tylko w Polsce. Towar wystawiony w sklepie internetowym może przecież zainteresować kupca z Francji, USA czy Japonii. Jak jednak trafić do globalnego klienta? Na to pytanie odpowie Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl w podcaście Kuby Mędrzyckiego.

Co to jest marketplace i czy warto z niego korzystać?

Choć cyfrowy świat może na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowany, to tak naprawdę w wielu przypadkach niewiele różni się od świata realnego. Tak właśnie jest w przypadku sprzedaży na Amazon. Jak wyjaśnia Aleksandra Borycka, marketplace to swego rodzaju „rynek", na którym sprzedawcy wystawiają swoje produkty, aby je sprzedać, ale nie w formie fizycznej, a dostępnych online

Marketplace to cyfrowy, a ściślej rzecz ujmując e-commercowy odpowiednik tradycyjnego rynku. Na tej online’owej platformie sprzedawcy z całego świata mogą wystawiać swoje towary, a klienci z całego świata mogą te produkty obejrzeć, a następnie kupić. Innymi słowy, to po prostu taki globalny, wirtualny „bazar".

Amazon stawia przede wszystkim na klienta. Filozofia firmy zakłada, że to, co dobre dla klienta będzie również dobre dla przedsiębiorstw, ponieważ pozwoli im się rozwijać. Przedsiębiorca chcący rozwijać swój biznes powinien postawić na dywersyfikację działań. Dlatego idealnym rozwiązaniem jest posiadanie własnego sklepu internetowego, a jednocześnie wystawianie swojego towaru na marketplace’ach.

Dzięki temu powstaje sytuacja, w której wszyscy wygrywają: konsument oraz sprzedawca. Klient otrzymuje produkt w takiej formie i z takiego miejsca, jakie mu odpowiada. Natomiast sprzedawca ma pewność, że zwiększy swoją sprzedaż i dotrze do szerszego grona konsumentów.

Jak zaznacza Aleksandra Borycka, wystawiając swój towar na marketplace Amazon przed sprzedawcami otwierają się szans dotarcia do setek milionów konsumentów z całego świata. Ponadto mali i średni przedsiębiorcy korzystający z tego rozwiązania otrzymują od Amazon pełen pakiet narzędzi logistycznych, które ułatwiają proces obsługi zamówień, w tym zwrotów. Dzięki temu może on skupić się na bardzo ważnym aspekcie biznesu, czyli promocji i wzroście sprzedaży swoich produktów.

Lokalnie czy globalnie?

To, w jaki sposób będziemy prowadzić swój biznes, to bardzo indywidualna kwestia. Nie każdy sprzedawca czuje się komfortowo z rozpoczęciem sprzedaży zagranicznej. Zwłaszcza że Polska wciąż pozostaje bardzo dużym rynkiem z wieloma możliwościami rozwoju. Natomiast, jak zauważa Aleksandra Borycka, główną barierą ograniczającą polskich sprzedawców jest m.in. bariera… psychologiczna. Jak wynika z raportu Polityki Insight, to właśnie strach przed nieznanym hamuje rozwój polskich sprzedawców.

Tymczasem warto podkreślić, że dzięki cyfrowej globalizacji różnice między dużymi firmami a małymi i średnimi przedsiębiorcami znacząco się zmniejszyły w kontekście ekspansji. Kiedyś dotarcie do zagranicznych konsumentów było w zasięgu wyłącznie dużych przedsiębiorstw. Dzisiaj, dzięki takim marketplace’om jak Amazon, każdy sprzedawca może docierać do klientów z całego świata.

Wciąż jednak udział małych i średnich przedsiębiorstw w polskim eksporcie jest bardzo mały. Aby doszło do zmiany w tak ważnym obszarze gospodarki, należy przede wszystkim pokonywać bariery, dostrzegać szanse, a także stawiać na edukację. Na stronie sell.amazon.pl dostępna jest pokaźna biblioteka, tzw. Seller University, na temat tego jak efektywnie sprzedawać w internecie, a niebawem Amazon i KIG uruchomią platformę cross-border.pl, która dostarczy małym i średnim przedsiębiorcom ogrom praktycznej wiedzy na temat eksportu.

Ponadto właściciele małych i średnich przedsiębiorstw mogą uczestniczyć w wielu wydarzeniach edukacyjnych. Amazon stara się bardzo aktywnie wspierać polskich przedsiębiorców, aby pokazać im, jak pokonywać stojące przed nimi bariery eksportowe.

Podczas takich wydarzeń – stacjonarnych oraz prowadzonych online – sprzedawcy mogą dowiedzieć się, jak pozycjonować swoje produkty, jak zachowują się konsumenci w poszczególnych krajach, czym się od siebie różnią. Natomiast każdy sprzedawca, który zdecyduje się na rejestrację swojego sklepu na Amazon.pl, również otrzymuje dodatkową pomoc. Amazon wspiera swoich sprzedawców m.in. przy rejestracji VAT, tłumaczeniach, promocji, a także logistyce (magazynowanie, wysyłka, obsługa zamówień i klientów, zwroty).

Ogromne znaczenie ma również konstruktywna współpraca między sektorem publicznym a prywatnym. Ważną kwestią w aktywizacji małych i średnich przedsiębiorstw jest znoszenie barier, które utrudniają globalną sprzedaż. Dlatego wspólnie opracowywane są rozwiązania, które w przyszłości zapewnia dostęp do wiedzy na temat eksportu produktów, a tym samym pozwolą ograniczyć bariery, przed którymi stają mali i średni przedsiębiorcy, rozważający sprzedaż zagraniczną.

Ja jednak wspomniała na początku Aleksandra Borycka, największą przeszkodą do pokonania jest strach sprzedawców przed nieznanym, zglobalizowanym rynkiem. Warto jednak pamiętać, że cyfrowy świat to przede wszystkim ogrom szans, dzięki którym nasz biznes może się znacząco rozwinąć.

TOK FM PREMIUM