Raport OLX: Trend re-commerce podbija sieć. 111 mln ogłoszeń w pół roku [MATERIAŁ PROMOCYJNY]

W pierwszej połowie 2023 roku na OLX użytkownicy opublikowali 111 mln ogłoszeń, z czego 68% stanowiły rzeczy używane. Sprzedają je zarówno osoby prywatne, jak i biznes. Re-commerce, bo taką nazwę nosi gałąź handlu związana z ponowną sprzedażą zakupionych wcześniej przedmiotów, w ostatnich latach znacznie przyspieszył. Handel "z drugiej ręki" przenosi się także mocno do sieci. Aż 59% ankietowanych Polaków deklaruje, że uczestniczą w nim wyłącznie online. Co więcej, ? z nas kupiło lub sprzedało w ciągu roku używany przedmiot. Przedstawiamy ustalenia raportu OLX KNOW HOW "Re-commerce bez tajemnic".

Wybrane dane i fakty:

  • 2/3 ogłoszeń w kategoriach dóbr użytkowych w OLX posiada status "używane".
  • Średnia wartość przedmiotu wystawianego w serwisie to ok. 150 PLN.
  • Handel re-commerce online zdominował rynek wymiany towarów "z drugiej ręki" w Polsce.

Pełna treść raportu "Recommerce bez tajemnic"

Nowa twarz handlu "z drugiej ręki"

Re-commerce to gałąź handlu, która oparta jest przede wszystkim na ponownej sprzedaży lub wymianie już wcześniej zakupionych z innego źródła towarów, lub produktów, m.in. odzieży, elektroniki, mebli, biżuterii czy książek. Znany od lat mechanizm nabywania "z drugiej ręki", niegdyś związany z tradycyjnym handlem w mniej prestiżowych lokalizacjach, outletach, sklepach second-hand lub mniej oficjalnymi kanałami, dziś należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów handlu online.

W 2021 r. Portal Cross-Border E-commerce Europe opublikował raport, z którego wynikało, że europejski rynek re-commerce wart był około 75 mld EUR. Rynek re-commerce rósł globalnie w ciągu ostatnich 5 lat średnio o 10% każdego roku, osiągając w 2022 r. wartość 174 miliardów dolarów. Na rynku polskim, a nawet europejskim, wciąż brakuje jeszcze kompleksowych opracowań danych, które umożliwiłyby choćby oszacowanie wielkości rynku re-commerce dla naszego regionu. Natomiast potencjał lokalnego polskiego rynku pokazują dane OLX: w pierwszej połowie 2023 roku w tym serwisie użytkownicy opublikowali 111 mln ogłoszeń, z czego 68% stanowiły rzeczy używane, co czyni platformę jednym z liderów rynku re-commerce w Polsce.

Kto kupuje w Internecie?Kto kupuje w Internecie? Materiały promocyjne OLX

Szacunki te pokazują, że w obszarze analityki tego sektora rynku jest wiele do zrobienia. Natomiast niewątpliwym jest fakt, że mowa o jednym z najszybciej rosnących, ważnych obszarów handlu w Polsce. Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju i szeroko zakrojone szacunki rynku re-commerce, czyni go to jednym z najbardziej przyszłościowych gałęzi biznesu. Handel przedmiotami "z drugiej ręki" ogniskuje w jednym miejscu zarówno odpowiedzi na nowe trendy w postawach konsumentów, jak i potrzeby wynikające ze zmieniającej się gospodarki czy globalizacji.

Rola re-commerce zyskała na natężeniu w ostatnich 4 latach, w kontekście serii wydarzeń takich jak pandemia COVID-19, szybki wzrost inflacji, słabsza konsumpcja czy także wojna w Ukrainie, zmieniająca demografię oraz zwyczaje konsumenckie w Polsce. Jednocześnie warto podkreślić, że w wyniku obecnej skali globalnej produkcji m.in. elektroniki i odzieży, do obrotu w ramach rynku re-commerce coraz częściej trafiają przedmioty wysokiej jakości.

Dzięki cyfryzacji, ale także rosnącej jakości wystawianych do sprzedaży przedmiotów handel "z drugiej ręki" zyskuje nowe oblicze. Re-commerce to nie tylko produkty używane, ale także nowe, np. zakupione i nigdy nie uruchomione, a także te używane sporadycznie i zadbane, czy często pozostające w oryginalnym opakowaniu. Przykładem może być nigdy nieodfoliowany smartfon, który był nietrafionym prezentem czy raz noszona sukienka. Choć są praktycznie nowe, nie pochodzą jednak od pierwotnych sprzedawców. Re-commerce wprowadza te przedmioty w obrót, dając szansę na ich nabycie konsumentom rezygnującym z tradycyjnych zakupów z powodów praktycznych, finansowych czy też etycznych. A grono takich odbiorców systematycznie rośnie

- komentuje Mateusz Bochat, Senior Category Manager w OLX.

Handel "z drugiej ręki" coraz bardziej online

Choć Polacy wymieniają się towarami w tym modelu od dawna, niewątpliwie nowej dynamiki dostarcza mu konsekwentne przenoszenie się do sieci. Od 2013 do 2022 udział gospodarstw domowych z dostępem do internetu wzrósł z 75% do niemal 95%. Według najnowszego badania Gemiusa, "E-commerce w PL 2023", całodobowa dostępność stanowi główną motywację do zakupów online dla 76% konsumentów. Efekty tych procesów widoczne są na obecnym rynku, a przyzwyczajenia konsumenckie z rynku e-commerce przenoszą się do świata re-commerce. Według danych przytaczanych w raporcie OLX aż ? Polaków kupiło lub sprzedało w ciągu roku przynajmniej jeden używany przedmiot, a 84% chce z tego kanału korzystać z przyszłości.

Gdzie kupujemy rzeczy używane?Gdzie kupujemy rzeczy używane? Materiały promocyjne OLX / Żródło: Raport OLX 'Re-commerce bez tajemnic'

Większość tych działań odbywa się cyfrowo. Aż 59% Polaków badanych deklaruje, że uczestniczą w handlu "z drugiej ręki" wyłącznie za pośrednictwem kanałów online. Z drugiej strony, wyłącznie do modelu "analogowego" (poprzez np. antykwariaty, czy second-handy) ogranicza się tylko co jedenasty badany. W praktyce oznacza to, że model online stał się w Polsce zdecydowanie większą częścią życia osób, które lubią robić zakupy "z drugiej ręki", niż tradycyjne kanały takiego handlu. Widoczne jest to także w zanikaniu sklepów second-hand — raport odnotowuje, że w ciągu 15 lat liczba stacjonarnych placówek tego typu w Polsce spadła o około 40%.

Skali handlu re-commerce w sieci służy rozwój handlu online i powiązanych z nim usług. Zwłaszcza w ostatnich trzech latach zwiększała się dynamicznie sieć punktów odbioru przesyłek w całej Polsce. Systematycznie rosła także profesjonalizacja procesu sprzedaży online przedmiotów "z drugiej ręki" oraz zwiększenie bezpieczeństwa tego typu transakcji

- komentuje Dawid Fabiś, Head of Sales w OLX.

To nie wszystko, co mamy dla Ciebie w TOK FM Premium. Spróbuj, posłuchaj i skorzystaj z oferty "taniej na zawsze". Wejdź tutaj, by znaleźć >>

Trzy kluczowe grupy na rynku re-commerce

Ważnymi uczestnikami rynku re-commerce są prywatni użytkownicy – sprzedający, kupujący, wymieniający się przedmiotami bezpośrednio (na żywo) lub przez serwisy i internetowe grupy. W serwisie OLX na ogłoszenia "z drugiej ręki" w I półroczu 2023 pojawiło się aż 53 mln odpowiedzi zainteresowanych nimi użytkowników. Między styczniem i czerwcem br. wystawiono aż 111 mln ogłoszeń. Innymi istotnymi graczami są firmy bezpośrednio handlujące w ramach obrotu rzeczy z drugiej ręki (handel, recykling, outlet, lombardy, antykwariaty). Coraz częściej istotną część przychodów generują one właśnie przez sprzedaż kanałem online przedmiotów wystawianych także stacjonarnie.

OLX w liczbachOLX w liczbach Materiały promocyjne OLX / Żródło: Raport OLX 'Re-commerce bez tajemnic'

Ostatnią, ale szczególnie ważną kategorią uczestników rynku recommerce są serwisy i platformy umożliwiające handel lub wymianę towarów i produktów „z drugiej ręki". Skalę ich działalności pokazują statystyki OLX. Jak podał serwis w raporcie, według badania Mediapanel (Gemius Polska) odwiedza go co miesiąc około 14 mln użytkowników (tzw. real users). W I półroczu 2023 roku zamieszczali oni każdego miesiąca średnio 18,5 mln ogłoszeń generujących ponad 8,8 mln odpowiedzi użytkowników.

W kierunku odpowiedzi na nowe trendy

Jak wynika z raportu OLX KNOW HOW "Re-commerce bez tajemnic", najbliższe lata mają sprzyjać dalszemu wzrostowi tego rynku online i jego znaczenia w codziennym życiu konsumentów. Ma on wciąż bardzo duży potencjał. W Polsce wciąż chętniej kupujemy, niż sprzedajemy posiadane przedmioty "z drugiej ręki", często zachowane w bardzo dobrym stanie. Jak wskazuje przytaczany w raporcie sondaż CBOS, w 2022 roku 84% Polaków zdecydowało się na zakupy w internecie, ale tylko 46% deklarowało zbycie produktu online w tym czasie.

Rosnący udział w społeczeństwie przedstawicieli Generacji Y i Z, coraz głośniejsze dyskusje o kwestiach środowiskowych, dążenie do optymalizacji domowych budżetów — to tylko część trendów, które napędzać będą skłonność zarówno do zakupu, jak i sprzedaży w ramach re-commerce.

Od lat obserwujemy, jak Polaków przyciąga do handlu online większa wygoda i oszczędność czasu. Zakupy w sieci oznaczają także dostęp Polaków do milionów produktów nie ograniczony do sezonowych kolekcji czy "analogowego" asortymentu. Jednocześnie wygodny, profesjonalny handel re-commerce jest na tle sprzedaży nowych produktów wciąż stosunkowo nowym zjawiskiem i ma on potencjał wzrostowy. W najbliższych latach czeka go dalsza profesjonalizacja, dążąca za rosnącym zainteresowaniem nowych odbiorców przedmiotami "z drugiej ręki"

- podsumowuje Mateusz Bochat, Senior Category Manager w OLX.

TOK FM PREMIUM