Fleabag. Serial, który za nic ma granice. Jego twórczyni już tak ma...

Jej poczucie humoru jest jednocześnie obrzydliwe, błyskotliwe i urocze. A jej nazwiska już nie wypada nie znać - Phoebe Waller-Bridge to serialowa Fleabag, a jednocześnie współtwórczyni całej serii. Gdyby ktoś nie rozpoznał, zagrała też w "Hanie Solo" - androida L3. Polecamy trzy seriale jej autorstwa.
Zobacz wideo

"Fleabag", Amazon Prime Video

Fleabag mieszka w Londynie, ma trzydzieści kilka lat, obsesję na punkcie seksu, poważne problemy ze swoją rodziną i radzeniem sobie z żałobą. Gra ją scenarzystka i showrunnerka serialu Phoebe Waller-Bridge (BAFTA 2017 dla najlepszej aktorki komediowej). Co ją łączy z Fleabag? Cynizm i kobiecy gniew. Jednak Waller-Bridge twierdzi, że serial nie zawiera wątków autobiograficznych.

Jak wygląda cynizm w wydaniu Fleabag? Jej chłopak, z którym rozstają się i schodzą wielokrotnie, ma zwyczaj gruntownego sprzątania mieszkania zawsze, gdy się wyprowadza. Gdy Fleabag zauważa, że w mieszkaniu jest za dużo kurzu, decyduje się wszcząć awanturę tylko po to, aby Harry się wyprowadził i znowu zrobił generalne porządki. Bo przecież facet i tak wróci. Niemoralna, ale zabawna; odpychająca, ale wspaniała; samolubna, ale poszukująca miłości - taka jest Fleabag.

Pierwszy sezon skupia się wokół żałoby Fleabag. Jej najbliższa przyjaciółka i wspólniczka weszła na ruchliwą ścieżkę rowerową i zmarła w wyniku obrażeń. Nie do końca wiadomo, czy było to samobójstwo, czy wypadek. Druga seria koncentruje się wokół relacji Fleabag z mężczyznami, a właściwie z jednym konkretnym mężczyzną: księdzem, którego gra Andrew Scott znany m.in. z serialu "Sherlock".

Odcinków jest 6 w każdej serii i trwają około 25 minut, dlatego nawet dwa sezony da się pochłonąć w jeden wieczór. Co polecamy, bo od "Fleabag" ciężko się oderwać!

 

"Obsesja Eve", HBO GO

Serial na podstawie książki Luke’a Jenningsa tylko na pierwszy rzut oka jest klasyczną opowieścią o zabawie w kotka i myszkę pomiędzy przestępcą, a ścigającym go detektywem. Przede wszystkim - w obu tych rolach zostały obsadzone kobiety. I to bardzo nietuzinkowe - Eve, czyli znudzona pracowniczka średniego szczebla w MI5 (brytyjskie służby specjalne), grana przez Sandrę Oh nie przypomina Jamesa Bonda. Nie umie strzelać, jest tchórzliwa, a jej doświadczenie ogranicza się do pracy za biurkiem. Zostaje jednak oddelegowana do rozpracowania Villanelle (Jodie Comer). Młodej kobiety, płatnej zabójczyni, której "podróże służbowe" zostawiają krwawe ślady w całej Europie. Vilanelle jest kobietą bez tożsamości - nie chce pamiętać swojego dzieciństwa, tego, jak się nazywa, ani ojczystego języka. Ciągle się przebiera i udaje kogoś innego. Chce być znikąd. A Eve krok po kroku ją rozpracowuje i to rodzi wzajemną obsesję.

Phoebe Waller-Bridge w tym serialu pokazuje kobiecy gniew, kobiecą zemstę, kobiecą, bardzo finezyjną brutalność. Uparcie realizuje coraz bardziej popularny trend, w którym komedia nie może tylko bawić - musi szokować, ciągle zaskakiwać i przekraczać granicę. Jak w scenie, kiedy Villanelle morduje śmiertelnie chorego chłopca i zabiera mu piżamę albo kiedy po wyznaniu Vilanelle: "kiedy się masturbuję, myślę o tobie", Eve dźga ją nożem w brzuch.

 

"Crashing", Netflix

To kolejny serial, do którego Waller-Bridge napisała scenariusz i zagrała jedną z głównych ról. W wywiadach przyznaje, że inspirowała się takimi produkcjami jak "Przyjaciele", czy "Skins". Jednak to nie jest typowa komedia o relacjach między młodymi ludźmi wchodzącymi w dorosłość i szukającymi swojego miejsca w życiu. "Crashing" jest odjechanym, przekraczającym granice, smutnym i śmiesznym do łez serialem o ludziach, którzy ciągle nie wiedzą, kim są ani dokąd zmierzają.

Londyn to jedno z najdroższych miast na świecie, więc grupa młodych ludzi, aby zaoszczędzić na czynszu, zostaje opiekunami wyłączonego z użytku szpitala. Przestrzeń jest dość specyficzna. Jak i grupa, która ją zamieszkuje. Jest tu nieśmiały pracownik korporacji, kontrowersyjna malarka, histeryczna organizatorka eventów i jej chłopak, kucharz z hipsterskiej restauracji (w której je się tylko przy użyciu palców). Tworzą wybuchową mieszankę, która zostaje zdetonowana, kiedy w szpitalu pojawia się Lulu - przyjaciółka Anthony’ego, jego niespełniona miłość. Obecna narzeczona Anthony’ego, Kate, czuje się zagrożona. Anthony znajduje się pomiędzy dwoma kobietami i w stosunku do żadnej z nich nie potrafi zdobyć się na szczerość. Lulu właśnie zaczyna życie od zera i nie wiadomo, na czym zależy jej bardziej - na seksie czy bliskości i przyjaźni. A w tle jest więcej historii, które opisane wydają się materiałem na dramat z depresyjnymi bohaterami, a w rękach Waller-Bridge zmieniają się w zabawny, błyskotliwy i prowokujący do granic serial.

Wymiotowanie do garnka z indyjską potrawą, którą za chwilę zje ktoś inny? Nieatrakcyjny starszy facet, który staje się muzą dla pięknej malarki Melody? Pół odcinka o puszczaniu bąków w łóżku? Nagi szalony taniec połączony z polewaniem się farbami? Waller-Bridge nie przekracza granic. One po prostu dla niej nie istnieją.

 
Więcej o:

DOSTĘP PREMIUM