Rewolucja na polskich drogach. Pieszy z większą ochroną na przejściu, a kierowcy z zakazem jazdy "na zderzak"

Pierwszeństwo pieszych już także przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię, zakaz używania przez nich wtedy telefonów komórkowych i koniec z jazdą "na zderzak" - to najważniejsze zmiany jakie czekają nas na drogach od 1 czerwca.
Zobacz wideo

Nowe przepisy - w założeniu - mają poprawić bezpieczeństwo głównie pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym samochodem są pozbawieni szans. Regulacje mają też utemperować kierowców, którzy na trasach szybkiego ruchu nie zachowują odstępów od jadących przed nimi samochodów.

To jeszcze nie bezwzględne pierwszeństwo pieszych 

Obecne regulacje nakazują kierowcom zbliżającym się do przejścia dla pieszych zachowanie szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa osobie znajdującej się już na pasach. Od 1 czerwca będzie inaczej. Kierowca, który zbliża się do przejścia, dodatkowo będzie musiał zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego i ustąpić mu pierwszeństwa, gdy ten wchodzi na przejście dla pieszych. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na pasy nie będzie dotyczyło tramwajów. 

Zakaz używania telefonów na przejściu

Pieszy zyskuje więc dodatkową ochronę prawną, ale też będzie musiał dostosować się do zakazu używania telefonu w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko. Nie będzie też mógł korzystać z innych urządzeń, które upośledzają prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową.

Zakaz jazdy "na zderzaku"

Nowe prawo mówi również o zakazie jazdy na tzw. "zderzaku", czyli bardzo blisko poprzedzającego samochodu, na autostradach i drogach ekspresowych. Niezachowanie odległości między pojazdami na trasach szybkiego ruchu jest jedną z głównych przyczyn wypadków, obok niedostosowania prędkości do warunków jazdy, nieprawidłowego wyprzedzania, zmęczenia i nieprawidłowej zmiany pasa ruchu.

Bezpieczna odległość między pojazdami wynosić będzie połowę aktualnej prędkości. Czyli kierowca jadący 100 km/h będzie musiał poruszać się 50 m za poprzedzającym samochodem, a 120 km/h - 60 m. Podobne rozwiązania obowiązują w wielu europejskich państwach, m.in. w Niemczech.

Prędkość do 50 km/h w obszarze zabudowanym

Od 1 czerwca w obszarze zabudowanym kierowcy będą musieli zwolnić do 50 km/h, również w godzinach nocnych. Oznacza to, że to ograniczenie będzie obowiązywało całą dobę. Obecnie dopuszczalna prędkość pojazdów na obszarze zabudowanym wynosi 60 km/h w godzinach 23:00-5:00 oraz 50 km/h w pozostałych godzinach.

Nowy przepis został wprowadzony, bo z badań wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma duże znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu. Ponad 95 proc. pieszych ma szanse przeżyć wypadek, gdy samochód uderzy w niego z prędkością mniejszą niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu jest większa od 50 km/h. Polska była dotąd jedynym krajem w UE, który nadal dopuszczał jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.

Posłuchaj podcastu!

DOSTĘP PREMIUM