Dietetyk: Jemy za dużo mięsa. Ile jeść i jak komponować posiłki? Grill bez mięsa? To możliwe

Na czym polega ograniczanie mięsa w diecie? Dietetyk radzi, ile mięsa jeść, żeby odżywiać się zdrowo i dostarczać sobie odpowiednią ilość białka. Sprawdź co jeść zamiast mięsa, także grill nie musi być wyłącznie mięsny.

Dlaczego należy ograniczać mięso w diecie? Najważniejsze powody to zdrowie i planeta

Specjaliści, w tym lekarze, dietetycy, ale też ekolodzy, polecając ograniczanie mięsa w diecie, szczególnie mięsa czerwonego, wspominają o dwóch głównych powodach:

  • Zdrowie. Mięso, choć zawiera białko i składniki mineralne, w nadmiarze negatywnie wpływa na zdrowie. Portal dietetycy.org zauważa, że spożywanie mięsa i wędlin powoduje dostarczanie organizmowi nadmiernych ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i soli.
  • Planeta. Produkcja mięsa i przemysł spożywczy bazujący na produktach odzwierzęcych, degraduje środowisko naturalne i przyczynia się do ocieplenia klimatu. To zniszczenie środowiska naturalnego polega między innymi na karczowaniu lasów pod uprawy pasz dla zwierząt oraz tysiące litrów wody zużywanej na produkcję kilograma mięsa.

Weganie i wegetarianie do tych dwóch powodów ograniczania mięsa dodają jeszcze jeden, etyczny. Chodzi o hodowlę zwierząt, która często odbywa się w złych warunkach oraz wykorzystywanie w produkcji żywności zwierząt, do czego nie chcą przykładać ręki.

Ile zjadać mięsa i jak komponować posiłki? Zasady są proste

Dietetyczka, mgr Hanna Stolińska-Fiedorowicz opowiedziała portalowi haps.pl jakie mięso i w jakich ilościach można zjadać, żeby dieta była zdrowa.

Ekspertka zwróciła uwagę, że najbardziej destrukcyjne dla organizmu jest częste zjadanie mięsa czerwonego i przetworzonego. Z tego powodu steki i karkówkę warto zastąpić np. drobiem. Zaleciła też zachowanie zdrowych proporcji w przygotowywaniu posiłków z białek różnego pochodzenia:

  • trzy razy w tygodniu — mięso,
  • dwa razy w tygodniu — ryba (choć to też mięso),
  • dwa razy w tygodniu — rośliny strączkowe.

Hanna Stolińska-Fiedorowicz wyjaśniła też, że mięso w diecie trzy razy w tygodniu nie oznacza, że w można je jeść na każdy posiłek. Wręcz przeciwnie: to dni, w których na stole może pojawić się 1 porcja (ok. 150 g) mięsa.

Taka ilość może być z powodzeniem zastąpiona przez  2 jajka czy 40-60 g suchych nasion strączkowych.

Grill bez mięsa? To możliwe, pożywne i smaczne

Mięso z grilla to nie tylko smaczny, ale też prosty posiłek. Wystarczy kupić trochę karkówki czy kilka pęt kiełbasy, dostępnych w każdym sklepie. Co zrobić jeśli chcesz ograniczyć mięso, a właśnie wybierasz się na grilla?

Te zamienniki coraz częściej można dostać w sklepie za rogiem. Uzupełnieniem dla nich będą owoce i warzywa, które latem są nie tylko świeże i zdrowe, ale też często tańsze od mięsa i przetworzonej żywności. Oto tylko kilka propozycji:

  • Zamiast karkówki — tofu. Wystarczy pokroić na grube plastry i zamarynować w zalewie używanej zwykle na grilla. Tofu powinno być grilowane tak jak ryby i owoce morza, na tackach. To dlatego, że ma delikatną powierzchnię. Tofu także można przypiec do uzyskania chrupiącej "skórki",
  • Zamiast kaszanki — roślinna kaszanka. Już przynajmniej 3 dużych producentów żywności, wytwarza bezmięsne kaszanki. Dzięki nowoczesnym technologiom, odpowiednim przyprawom, te produkty smakują dokładnie jak pierwowzór,
  • Zamiast mięsnych szaszłyków — szaszłyki warzywne. Kawałki mięsa w ulubionych tradycyjnych szaszłykach można zastąpić kawałkami twardego sera (dodatkowo się roztopi) roślinnymi kiełbaskami lub... podgotowanymi grzybami leśnymi. Można też użyć podsmażonych boczniaków
  • Kiełbasę z grilla lub z ogniska zastąpcie natomiast wegańskimi wersjami kiełbas. Takie produkty także można już znaleźć w wielu zwykłych, niespecjalistycznych, lokalnych sklepach. Każdy sklep wielkopowierzchniowy ma spory asortyment takich produktów. 

DOSTĘP PREMIUM

DOSTĘP PREMIUM