Darmowa kawa w czołówce pracowych benefitów. Ekspertka: Firmy muszą dbać o codzienny komfort pracowników [RAPORT]

Aż siedmiu na dziesięciu badanych uważa kawę za ważny lub nawet bardzo ważny element życia biurowego. Najbardziej lubimy tę dobrej jakości i przede wszystkim darmową. Nawet przez taki pryzmat często oceniamy swojego pracodawcę.

Raport "Kawa jako element życia zawodowego pracowników małych, średnich i dużych firm" dla Nespresso nie pozostawia wątpliwości - kawa to nadal jeden z ulubionych napojów Polaków. Pija ją w pracy niemal 90 procent aktywnych zawodowo osób. Aż siedmiu na dziesięciu badanych uważa ją za ważny lub nawet bardzo ważny element życia biurowego. Najczęściej po kawę sięgamy rano - robi tak ponad 60 procent badanych, a także w porze lunchu - 49 procent respondentów. W ciągu tygodnia pracownicy wypijają nawet 4 filiżanki kawy w ogóle; a w samej pracy piją prawie 2,3 filiżanki.

Z raportu wynika, że wszyscy pracownicy, niezależnie od wielkości firmy, w której są zatrudnieni, deklarują, że piją kawę głównie dla przyjemności. Traktują ją jako źródło dodatkowej energii, która pomaga zacząć dzień, ale też zapewnia pracownikom chwilę relaksu, odpoczynku i przyjemności w ciągu dnia pracy. - Taka przerwa, podczas której delektujemy się kawą, może mieć zbawienny wpływ na naszą pracę - przekonuje Maria Rotkiel, psycholog, terapeutka rodzinna oraz trenerka rozwoju osobistego i zawodowego. - Pozwala się zregenerować. Oderwać się od spraw zawodowych i wrócić do nich potem z większą koncentracją oraz uwagą, która jest nam potrzebna do rozwiązania konkretnych problemów - wyjaśniała Rotkiel.

Polscy pracownicy mają dość sprecyzowaną wizję najlepszej kawy w pracy. Ma być aromatyczna, mocna, z pianką i gorąca. Nie unikamy też dodatków do kawy. Prawie 25 procent ankietowych pije w pracy kawę z mlekiem, robi tak bardzo wielu młodych pracowników, milenialsów. Cukier, śmietanka czy syropy smakowe nie są już aż tak popularne. Dodaje je do kawy około 2-5 procent pracowników.

Co ciekawe, darmowa kawa dobrej jakości to dla wielu pracowników istotny aspekt pozapłacowych korzyści związanych z pracą, tzw. benefitów. Wymieniana jest w pierwszej piątce: obok karnetu na zajęcia sportowe, świadczeń zdrowotnych czy biletów na wydarzenia kulturalne. Takie wyniki badania w ogóle nie dziwią Marii Rotkiel. - Wspominamy i oceniamy sytuacje w pozytywnych kontekście, jeżeli mamy poczucie, że jesteśmy uważani za potrzebnych. Gdy ktoś widzi nasze potrzeby i je zaspokaja. Właśnie takie drobne rzeczy - jak ta darmowa i dobra kawa - zwracają naszą uwagę. Patrzymy pozytywnie na takie środowisko pracy, które stara się zadbać o to, żeby po prostu było nam miło - wyjaśnia psycholog.

Autorzy badania zauważają, że dla pracodawcy to relatywnie prosty we wdrożeniu i niewymagający dużych nakładów finansowych sposób na motywowanie i pobudzanie swoich pracowników. Ekspertka zgadza się z taką oceną. - Zawsze tłumaczę pracodawcom, że bardzo ważne są nie jakieś wielkie akcje raz na jakiś czas, tylko zadbanie o codzienny komfort. Pracownicy potrafią się odwdzięczyć za to większym zaangażowaniem i lojalnością - tłumaczy Maria Rotkiel.

W badaniu "Kawa jako element życia zawodowego pracowników małych, średnich i dużych firm" wzięło udział około 600 pracowników małych, średnich i dużych firm, kobiet i mężczyzn w wieku do 19 do 64 lat. Wynika z niego, że najczęściej osoby czynne zawodowo piją ją rano (63 proc.) i/lub w porze lunchu (49 proc.).

Przerwy kawowe w ciągu dnia zapewniają chwilę wytchnienia i są kluczowym elementem wzbogacającym relacje między pracownikami. Dla 70 proc. z nich kawa stanowi nieodłączny element życia biurowego. Średnio wypijamy w pracy 4,3 filiżanki kawy tygodniowo, w większości (ponad 75 proc. respondentów) korzystając z biurowej kuchni, miejsc przeznaczonych do wypoczynku i spotkań, czy w pomieszczeniu socjalnym. To sprzyja nawiązaniu bliższych relacji ze współpracownikami (tak przyznaje ¼ ankietowanych), poznaniu nowych osób, wymianie informacji.

Respondenci badania, niezależnie od wielkości firmy, w której są zatrudnieni, deklarowali, że piją kawę głównie dla przyjemności - jest to dla nich chwila relaksu i odprężenia, oderwania się na chwilę od zadań, ale także socjalizowania się ze współpracownikami. W drugiej kolejności traktują ją również jako zastrzyk energii i pobudzenie do pracy.

A jaką kawę lubimy w pracy najbardziej? Aromatyczną, mocną, z pianką i gorącą - to najczęściej podawane przez ankietowanych właściwości. Blisko ¼ pracowników pije ją z mlekiem, w dużo mniejszym stopniu dodajemy do niej cukier, śmietankę, syrop smakowy czy przyprawy (2-5 proc.).

DOSTĘP PREMIUM