Amsterdam to nie tylko rowery. To światowy lider w rozwoju smart city

W tym mieście aż 90 procent gospodarstw domowych posiada rower, a wielu mieszkańców nie wyobraża sobie podróży innym środkiem transportu. Jednak Amsterdam - bo o nim mowa - to nie tylko jednoślady. To także inteligentny system zarządzania energią, oświetleniem i wzorowa współpraca władz z mieszkańcami.
Zobacz wideo

Tempa, w jakim Amsterdam pnie się w rankingach najbardziej inteligentnych miast świata, mogą pozazdrościć mu włodarze niejednej metropolii. Jeszcze dwa lata temu w zestawieniu IESE Cities in Motion Index konstytucyjna stolica Holandii zajmowała - i tak niezłe - 10 miejsce. W tym roku przeskoczyła aż siedem oczek, by znaleźć się na podium. Przed nią znalazł się jedynie Londyn (miejsce 1) i Nowy Jork (miejsce 2). A warto podkreślić, że Indeks CIMI jest jednym z najważniejszych rankingów jeśli chodzi o kwestie smart city. Sprawdza stopień rozwoju 174 miast, w tym 79 stolic.

Rowerowa stolica świata

Amsterdam został w tym rankingu doceniony przede wszystkim za politykę transportową i fakt, że aż 90 procent gospodarstw domowych w tym mieście korzysta z rowerów. Stolica Holandii od dawna określana jest jako rowerowa stolica świata. 32 procent ruchu ulicznego odbywa się tu właśnie na rowerze, a 63 procent mieszkańców miasta korzysta z tego środka codziennie. Sprzyja temu przede wszystkim bardzo rozwinięta i bezpieczna infrastruktura, w tym m.in. 400 km tras rowerowych oraz specjalne parkingi. Istotną rolę odgrywają też liczne wypożyczalnie rowerów, z których sprzęt można pobrać nie tylko na kilka godzin, ale nawet na kilka dni. Najpopularniejszą - zwłaszcza wśród turystów - jest MacBike, posiadający charakterystyczne czerwone jednoślady.

W parze z udogodnieniami dla rowerów idą obostrzenia dla samochodów. Głośnym echem odbił się niedawno przyjęty przez radę miasta zakaz wjazdu do Amsterdamu dla aut z silnikami spalinowymi. Ma on obowiązywać od 2030 roku. Zaś już od 2020 do miasta nie wjadą samochody z silnikiem Diesla, które zostały wyprodukowane do 2005 roku. Oprócz tego w Amsterdamie wzrasta liczba samochodów elektrycznych, bardzo popularny jest też car sharing. Już w 2011 roku władze Amsterdamu zgodziły się na uruchomienie usługi najmu samochodów napędzanych energią elektryczną.

Oprócz tego, stolica Holandii ma jeden z najnowocześniejszych systemów parkingowych w Europie. Przy parkingach zainstalowane są specjalne czujniki, które wykrywają stan zajętości. Informacja o wolnych miejscach wyświetlana jest na tablicach świetlnych. Użytkownik może opłaty dokonać w punkcie opłat przy ulicy lub za pomocą aplikacji na smartfonie. W aplikacji tej ma też dostęp do bieżących informacji o wolnych miejscach parkingowych w okolicy, która go interesuje, i o cenie za usługę.

Wszystkie te rozwiązania mają nie tylko wpływać na lepszą mobilność i komfort podróży mieszkańców. Są też sposobem ograniczania smogu i dbałości o stan środowiska, co jest jedną z cech charakterystycznych każdego smart city. Przewiduje się, że Amsterdam będzie pierwszym miastem w Europie o zerowej emisji szkodliwych zanieczyszczeń. W tym kontekście istotną rolę odgrywa także jeden ważniejszych projektów "smart" w stolicy Holandii - Ship-to-grid. Zakłada on, że do 2020 roku tutejszy port ma stać się najbardziej zrównoważonym portem w Europie. Główne cele działań w ramach projektu skupiają się na ograniczeniu emisji CO2 oraz redukcji zanieczyszczeń.

Inteligentny system zarządzania energią

Ale przykłady rozwiązań typu "smart" znajdziemy tu nie tylko w transporcie. Amsterdam posiada także system inteligentnego sterowania oświetleniem ulicznym, który umożliwia ograniczanie zużycia energii poprzez ściemnianie oświetlania w godzinach o małym natężeniu ruchu oraz w obszarach o mniejszym znaczeniu. Takie rozwiązanie może ograniczyć koszty zużycia energii nawet około 40 proc. Ponadto w stolicy Holandii jest możliwość zarządzania energią z własnego komputera osobistego. Dzięki specjalnie opracowanej technologii urządzenia domowe przesyłają do naszego komputera informacje o zużywanej przez nie energii. Użytkownik ma za to możliwość monitorowania tego procesu i zdalnego włączania lub wyłączania różnych sprzętów.  

Amsterdam = otwarte dane

Jedną z podstawowych cech smart city jest powszechny dostęp do informacji o mieście, a także otwartość jego władz na współpracę - zarówno z mieszkańcami, jak i uczelniami czy biznesem. W Amsterdamie ten teoretyczny zapis świetnie działa także w praktyce. Od kilku lat amsterdamczycy mają możliwość korzystania z platformy City Data, która w jednym miejscu gromadzi duże zbiory różnego rodzaju danych. Można tam znaleźć informacje o przestrzeni publicznej, budynkach i działkach, ruchu, opiece zdrowotnej, środowisku, pozwoleniach, dotacjach i wielu innych kwestiach.

Po co to wszystko? Po pierwsze dla zachowania pełnej przejrzystości. "W dobrze funkcjonującym, demokratycznym społeczeństwie obywatele muszą wiedzieć, co robi ich rząd. W tym celu muszą mieć swobodny dostęp do danych oraz do dzielenia się tymi informacjami z innymi" - czytamy na platformie City Data.

Po drugie, przedstawiciele władz Amsterdamu w wielu wypowiedziach medialnych podkreślają, że w erze cyfrowej dane są kluczowym zasobem dla działań społecznych i komercyjnych. Wszystko - od znalezienia lokalnego urzędu pocztowego po budowę wyszukiwarki - wymaga dostępu do danych, z których większość jest tworzona lub przechowywana przez władze. Otwierając je, można pomóc w tworzeniu innowacyjnych przedsiębiorstw i usług, a tym samym rozwijać ideę inteligentnego miasta.

I tak dzięki dostępowi do danych w Amsterdamie działają liczne elektroniczne serwisy ułatwiające między innymi planowanie podróży, tworzenie ułatwień dla turystów, monitoring poziomu zanieczyszczeń czy hałasu.

Amsterdam Smart City

Ale otwarte dane to nie wszystko. Miasto wymyśliło też inną platformę - Amsterdam Smart City - która ma stanowić miejsce współpracy między władzą, mieszkańcami, biznesem, w tym start-upami i naukowcami z uczelni. Strony te wzajemnie się tam komunikują, zgłaszają pomysły i omawiają je, a wybrane wprowadzają w życie. Program Amsterdam Smart City obejmuje sześć obszarów tematycznych: "infrastruktura i technologia", "energia, woda i śmieci", "mobilność", "circular city", "zarządzanie i edukacja", "jakość życia".

Platforma Amsterdam Smart City może się pochwalić społecznością liczącą ponad 4000 aktywnych członków, a także liczbą około 250 projektów będących na różnych etapach rozwoju. O wszystkich tych projektach mieszkańcy są informowani. W stolicy Holandii działa zespół The CTO Innovation Team of the Municipality of Amsterdam, który współpracuje ze wszystkimi departamentami miejskimi w celu wdrażania innowacji.

 

W 2009 roku Amsterdam był jednym z pierwszych europejskich miast, które wprowadzały całościowy program budowy inteligentnego miasta. Jego celem była poprawa gospodarki, środowiska, administracji, życia i mobilności. Władze holenderskiej stolicy zapowiedziały wówczas, że mają ambicję stać się jednym z najbardziej inteligentnych miast świata. Cel - jak widać - został osiągnięty.

Amsterdam to największe miasto w Holandii zamieszkiwane przez około 800 tys. mieszkańców. Zajmuje powierzchnię 219 kilometrów kwadratowych.

Pobierz Aplikację TOK FM, słuchaj i testuj przez dwa tygodnie za darmo:

DOSTĘP PREMIUM