Pies-robot w Tramwajach Warszawskich. Mógłby zostać kontrolerem biletów?

W Tramwajach Warszawskich pojawił się nietypowy gość. Pies-robot firmy Boston Dynamics trafił tu na testy. Jak się okazało, odnalazł się całkiem nieźle. Czy zostanie w stolicy na dłużej i na przykład zastąpi regularnych kontrolerów?
Zobacz wideo

Pierwsze zdjęcia robota SPOT pojawiły się w sieci w związku z dostawą do Warszawy tramwajów firmy Hyundai. Przy tej okazji warszawska spółka przetestowała nowatorskie rozwiązanie - czyli robota Boston Dynamics. To ta sama firma, która tworzy sprzęt wojskowy - w tym maszyny zdolne wspierać żołnierzy na polu walki. Najszybszy stworzony przez nią dwunożny prototyp potrafił biegać z prędkością aż 45 km/h.

Podczas spotkania w Warszawie SPOT nie musiał rozwijać takich prędkości. - Zrobił krótki obchód po naszej zajezdni. Sprawdzaliśmy, jak on sobie radzi w takim środowisku jak tory wypełnione tłuczniem. Sprawdzaliśmy też, jak daje sobie radę we wnętrzu tramwaju. Do spotkania testowego zaprosiliśmy przedstawicieli naszych biur, czyli biuro bezpieczeństwa i dział IT - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Pierwsze spostrzeżenia są zadziwiająco optymistyczne. W czasie testów robot miał przejść przez torowisko bez większych problemów. Potrafił się zmieścić w drzwiach tramwaju i poruszać się wewnątrz. Czteronożna maszyna mogłaby zatem być wykorzystywana do prowadzenia statystyk lub kontroli biletów. Tramwajarze nie zapowiadają jednak kolejnych testów. Przekonują, że skupiają się na nowych trasach i nowych tramwajach.

Podobne roboty, jak ten z Boston Dynamics, mają na ogół zastosowanie tam, gdzie nie wysyła się człowieka. Chodzi o ekstremalne sytuacje, jak na przykład wysoka temperatura, rozbrajanie bomb czy wysokie stężenia radioaktywności.

Co ciekawe, taki sam pies-robot o nazwie Digidog, wykorzystywany był w Nowym Jorku przez tamtejszą policję. Brał udział w czynnościach interwencyjno-patrolowych na ulicach miasta. Robot nie spotkał się jednak z ciepłym przyjęciem mieszkańców i polityków. Przekonywali, że wykorzystywanie robotów rodzi obawy o nadmierną inwigilację. Ostatecznie policja rozwiązała kontrakt z firmą Boston Dynamics na dzierżawę psa-robota.

Przypomnijmy, Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z firmą Hyundai Rotem na 123 tramwaje z opcją rozszerzenia o kolejne 90. Wartość kontraktu wyniosła ponad 1,8 mld zł netto. Pierwsze maszyny są w Warszawie od lata ubiegłego roku, ale do ruchu zostały włączone dopiero w połowie grudnia. Można je spotkać na linii 17 łączącej Winnicę ze Służewcem.

DOSTĘP PREMIUM